The Joëlette wheelchair: A measure and additional support promoting the inclusion of students with motor disability at learning camps

Authors

  • Marta Naharro i Via Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu, Esterri d'Àneu, Lleida
  • Neus Bardina Simorra Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu, Esterri d'Àneu, Lleida
  • Estel Forcada Masoliver Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu, Esterri d'Àneu, Lleida
  • Cristina Cereza Aubets Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu, Esterri d'Àneu, Lleida

  • DOI: 10.2436/20.3007.01.229

Keywords:

Education, inclusion, motor disability, attention to diversity, natural environment, inclusive hiking

Abstract

The Àneu Valleys Learning Camp (Educational Service, Department of Education and Vocational Training, Government of Catalonia) has organized two adapted stays, applying inclusive-school precepts. In this paper, we discuss how a trip to Aigüestortes and Estany de Sant Maurici National Park was designed and carried out with two primary schools. The participating pupils included two with motor disabilities, so a Joëlette allterrain wheelchair was used to overcome the barriers of the natural environment. In both cases the learning objectives were satisfactorily achieved and the whole group successfully reached the final point of the route, promoting peer interaction and strengthening the sense of belonging of all the participants. The high level of inclusive culture of all the professionals and adults involved (teachers, physical therapist, special education assistant, trainee teachers, medium-mountain guide and volunteers responsible for Joëlette operation, and family members) is highlighted as a central factor leading to educational success. We review the logistical implications and the mobilized resources, seeking to evaluate whether it is possible to generalize the use of Joëlettes in other educational centres in order to suitably attend to all the motor-disabled students of Catalonia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arribas, H. F. (2015). Senderos escolares inclusivos. Dins H. Arribas, i D. Fernández (coord.), Deporte adaptado y escuela inclusiva (p. 93-108). Graó.

Arribas, H. F. (2019). Senderos escolares: Hacia un aula-naturaleza inclusiva. Aula de innovación educativa, (288), 17-21. https://consejoescolar.educacion.navarra.es/web1/wpcontent/uploads/2019/12/2249.pdf

Bardavio, A., i Mañé, S. (2013). «Els camps d’aprenentatge»: Una propuesta educativa vinculada a la innovación educativa en Catalunya. Historia y futuro. Dins J. Pagès, i A. Santisteban (ed.). Una mirada al pasado y un proyecto de futuro: Investigación e innovación en didáctica de las ciencias sociales (p. 473-480). Servei de Publicacions, Universitat Autònoma de Barcelona. https://didacticaciencias-sociales.org/Libros/XXVSIMPO1_v2.pdf

Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu (s. d.). Presentació. https://serveiseducatius.xtec.cat/cda-vallsdaneu/el-camp/presentacio/

Campillo, F. (2021). Boscos per la salut: Un nadó, un arbre. Dins V Jornada de les Guilleries: Aigua i Territori. La renaturalització dels nuclis urbans per fer-los més saludables. https://www.catedraaigua.cat/wpcontent/uploads/2021/02/JornadaGuilleries_FCL.pdf

Camps i Entorns d’Aprenentatge (s. d.). Qui som? https://projectes.xtec.cat/camps/quisom/

Consell Cultural de les Valls d’Àneu (s. d.). Escola de natura de les Valls d’Àneu / Camp d’Aprenentatge. https://www.aneu.cat/escola-de-natura-de-les-valls-daneucamp-daprenentatge/

Cosialls, A. (2024). La Xarxa de Parcs Naturals amplia l’accessibilitat amb cadires tot terreny per a infants amb discapacitat motora. El Diari de la Diba (14 novembre 2024). https://www.diba.cat/ca/web/sala-de-premsa/-/la-xarxa-de-parcsnaturals-amplia-l-accessibilitat-amb-cadires-tot-terreny-per-a-infants-ambdiscapacitat-motora

Decret 150/2017, de 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 7477, de19 d’octubre de 2017. https://portaljuridic.gencat.cat/eli/esct/d/2017/10/17/150

Decret 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 8762, de 29 de setembre de 2022. https://portaljuridic.gencat.cat/eli/es-ct/d/2022/09/27/175

Departament d’Educació (2020). Educació disposarà del pressupost més alt de la història, amb 5.671 milions d’euros. [Nota de premsa del 31 de gener de 2020]. https://govern.cat/salapremsa/notes-premsa/382061/educacio-disposara-delpressupost-mes-alt-historia-5671-milions-euros

Echeita, G., i Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como derecho: Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación, (12), 26-46. https://tejuelo.unex.es/tejuelo/article/view/2497/1635

Freire, H. (2011). Educar en verd: Idees per apropar els nens i les nenes a la natura. Graó.

González, S., i Monteagudo, T. (2023). Fundación ENKI: Una fundación en movimiento. Dins J. Frutos, i J. González (coord.). Libro de actas del I Congreso de Montañismo Inclusivo 2023 (p. 114-119). Federación Española de Deportes de Montaña y Escalada i Federación de Montaña y Escalada de Castilla y León. https://fedme.es/wp-content/uploads/2023/12/Libro-de-actas-I-Congreso-de-Montanismo-Inclusivo.pdf

Llei 12/2009, de 10 de juliol, d’educació. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 5422, de 16 de juliol de 2009. https://portaljuridic.gencat.cat/eli/esct/l/2009/07/10/12

ONU (2006). Convenció sobre els drets de les persones amb discapacitat. https://portaljuridic.gencat.cat/web/.content/05_-_dret_de_la_unio_europea/enllacos/DDHH_PDF/Drets_persones_discapacitats.pdf

Ordre de 31 d’agost de 1982, per la qual s’aprova el programa d’ajuda a la renovació pedagògica a l’ensenyament primari. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 264, de 6 d’octubre de 1982. https://portaljuridic.gencat.cat/eli/esct/o/1982/08/31/(5)

Pérez-Brunicardi, D. (2023). El poder transformativo de una silla todoterreno. Dins J. Frutos, i J. González (coord.). Libro de actas del I Congreso de Montañismo Inclusivo 2023 (p. 114-119). Federación Española de Deportes de Montaña y Escalada i Federación de Montaña y Escalada de Castilla y León. https://fedme.es/wp-content/uploads/2023/12/Libro-de-actas-I-Congreso-de-Montanismo-Inclusivo.pdf

Rois, C., Gimeno, C., Molina, S., i Rodríguez, H. (2015). Escuela y sociedad inclusiva. Dins H. Arribas, i D. Fernández (coord.). Deporte adaptado y escuela inclusiva (p. 11-26). Graó.

Síndic de Greuges de Catalunya (setembre 2021). L’educació inclusiva a Catalunya: Setembre 2021. https://www.sindic.cat/site/unitFiles/8067/Informe%20Educacio%20Inclusiva_cat.pdf

Sunyol, J. (2022). L’ofici d’educar: Escola inclusiva, impossible o imparable? [Emissió de ràdio]. Catalunya Ràdio, 30 octubre 2022. https://www.3cat.cat/3cat/escolainclusiva-impossible-o-imparable/audio/1150842/

Torrebadella, X. (2013). La Joëlette: una original adaptación para el senderisme inclusivo. EFDeportes.com: Revista Digital, 18 (184), 1-14. https://www.efdeportes.com/efd184/la-joelette-para-el-senderismoinclusivo.htm

UNESCO (2005). Guidelines for inclusion: Ensuring access to education for all. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000140224

UNESCO; Ministerio de Educación y Ciencia (1994). Declaración de Salamanca: Marco de acción para las necesidades educativas especiales. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098427_spa

XTEC (s. d.). Camps d’aprenentatge: Què són? https://xtec.gencat.cat/ca/serveis/sesc/cda/queson/

Downloads

Published

2025-11-03

How to Cite

Naharro i Via, M., Bardina Simorra, N., Forcada Masoliver, E., & Cereza Aubets, C. (2025). The Joëlette wheelchair: A measure and additional support promoting the inclusion of students with motor disability at learning camps. Revista Catalana De Pedagogia, 28, 125–149. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/154608