The Joëlette wheelchair: A measure and additional support promoting the inclusion of students with motor disability at learning camps Authors Marta Naharro i Via Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu, Esterri d'Àneu, Lleida Neus Bardina Simorra Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu, Esterri d'Àneu, Lleida Estel Forcada Masoliver Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu, Esterri d'Àneu, Lleida Cristina Cereza Aubets Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu, Esterri d'Àneu, Lleida DOI: 10.2436/20.3007.01.229 Keywords: Education, inclusion, motor disability, attention to diversity, natural environment, inclusive hiking Abstract The Àneu Valleys Learning Camp (Educational Service, Department of Education and Vocational Training, Government of Catalonia) has organized two adapted stays, applying inclusive-school precepts. In this paper, we discuss how a trip to Aigüestortes and Estany de Sant Maurici National Park was designed and carried out with two primary schools. The participating pupils included two with motor disabilities, so a Joëlette allterrain wheelchair was used to overcome the barriers of the natural environment. In both cases the learning objectives were satisfactorily achieved and the whole group successfully reached the final point of the route, promoting peer interaction and strengthening the sense of belonging of all the participants. The high level of inclusive culture of all the professionals and adults involved (teachers, physical therapist, special education assistant, trainee teachers, medium-mountain guide and volunteers responsible for Joëlette operation, and family members) is highlighted as a central factor leading to educational success. We review the logistical implications and the mobilized resources, seeking to evaluate whether it is possible to generalize the use of Joëlettes in other educational centres in order to suitably attend to all the motor-disabled students of Catalonia. Downloads Download data is not yet available. References Arribas, H. F. (2015). Senderos escolares inclusivos. Dins H. Arribas, i D. Fernández (coord.), Deporte adaptado y escuela inclusiva (p. 93-108). Graó. Arribas, H. F. (2019). Senderos escolares: Hacia un aula-naturaleza inclusiva. Aula de innovación educativa, (288), 17-21. https://consejoescolar.educacion.navarra.es/web1/wpcontent/uploads/2019/12/2249.pdf Bardavio, A., i Mañé, S. (2013). «Els camps d’aprenentatge»: Una propuesta educativa vinculada a la innovación educativa en Catalunya. Historia y futuro. Dins J. Pagès, i A. Santisteban (ed.). Una mirada al pasado y un proyecto de futuro: Investigación e innovación en didáctica de las ciencias sociales (p. 473-480). Servei de Publicacions, Universitat Autònoma de Barcelona. https://didacticaciencias-sociales.org/Libros/XXVSIMPO1_v2.pdf Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu (s. d.). Presentació. https://serveiseducatius.xtec.cat/cda-vallsdaneu/el-camp/presentacio/ Campillo, F. (2021). Boscos per la salut: Un nadó, un arbre. Dins V Jornada de les Guilleries: Aigua i Territori. La renaturalització dels nuclis urbans per fer-los més saludables. https://www.catedraaigua.cat/wpcontent/uploads/2021/02/JornadaGuilleries_FCL.pdf Camps i Entorns d’Aprenentatge (s. d.). Qui som? https://projectes.xtec.cat/camps/quisom/ Consell Cultural de les Valls d’Àneu (s. d.). Escola de natura de les Valls d’Àneu / Camp d’Aprenentatge. https://www.aneu.cat/escola-de-natura-de-les-valls-daneucamp-daprenentatge/ Cosialls, A. (2024). La Xarxa de Parcs Naturals amplia l’accessibilitat amb cadires tot terreny per a infants amb discapacitat motora. El Diari de la Diba (14 novembre 2024). https://www.diba.cat/ca/web/sala-de-premsa/-/la-xarxa-de-parcsnaturals-amplia-l-accessibilitat-amb-cadires-tot-terreny-per-a-infants-ambdiscapacitat-motora Decret 150/2017, de 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 7477, de19 d’octubre de 2017. https://portaljuridic.gencat.cat/eli/esct/d/2017/10/17/150 Decret 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 8762, de 29 de setembre de 2022. https://portaljuridic.gencat.cat/eli/es-ct/d/2022/09/27/175 Departament d’Educació (2020). Educació disposarà del pressupost més alt de la història, amb 5.671 milions d’euros. [Nota de premsa del 31 de gener de 2020]. https://govern.cat/salapremsa/notes-premsa/382061/educacio-disposara-delpressupost-mes-alt-historia-5671-milions-euros Echeita, G., i Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como derecho: Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación, (12), 26-46. https://tejuelo.unex.es/tejuelo/article/view/2497/1635 Freire, H. (2011). Educar en verd: Idees per apropar els nens i les nenes a la natura. Graó. González, S., i Monteagudo, T. (2023). Fundación ENKI: Una fundación en movimiento. Dins J. Frutos, i J. González (coord.). Libro de actas del I Congreso de Montañismo Inclusivo 2023 (p. 114-119). Federación Española de Deportes de Montaña y Escalada i Federación de Montaña y Escalada de Castilla y León. https://fedme.es/wp-content/uploads/2023/12/Libro-de-actas-I-Congreso-de-Montanismo-Inclusivo.pdf Llei 12/2009, de 10 de juliol, d’educació. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 5422, de 16 de juliol de 2009. https://portaljuridic.gencat.cat/eli/esct/l/2009/07/10/12 ONU (2006). Convenció sobre els drets de les persones amb discapacitat. https://portaljuridic.gencat.cat/web/.content/05_-_dret_de_la_unio_europea/enllacos/DDHH_PDF/Drets_persones_discapacitats.pdf Ordre de 31 d’agost de 1982, per la qual s’aprova el programa d’ajuda a la renovació pedagògica a l’ensenyament primari. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 264, de 6 d’octubre de 1982. https://portaljuridic.gencat.cat/eli/esct/o/1982/08/31/(5) Pérez-Brunicardi, D. (2023). El poder transformativo de una silla todoterreno. Dins J. Frutos, i J. González (coord.). Libro de actas del I Congreso de Montañismo Inclusivo 2023 (p. 114-119). Federación Española de Deportes de Montaña y Escalada i Federación de Montaña y Escalada de Castilla y León. https://fedme.es/wp-content/uploads/2023/12/Libro-de-actas-I-Congreso-de-Montanismo-Inclusivo.pdf Rois, C., Gimeno, C., Molina, S., i Rodríguez, H. (2015). Escuela y sociedad inclusiva. Dins H. Arribas, i D. Fernández (coord.). Deporte adaptado y escuela inclusiva (p. 11-26). Graó. Síndic de Greuges de Catalunya (setembre 2021). L’educació inclusiva a Catalunya: Setembre 2021. https://www.sindic.cat/site/unitFiles/8067/Informe%20Educacio%20Inclusiva_cat.pdf Sunyol, J. (2022). L’ofici d’educar: Escola inclusiva, impossible o imparable? [Emissió de ràdio]. Catalunya Ràdio, 30 octubre 2022. https://www.3cat.cat/3cat/escolainclusiva-impossible-o-imparable/audio/1150842/ Torrebadella, X. (2013). La Joëlette: una original adaptación para el senderisme inclusivo. EFDeportes.com: Revista Digital, 18 (184), 1-14. https://www.efdeportes.com/efd184/la-joelette-para-el-senderismoinclusivo.htm UNESCO (2005). Guidelines for inclusion: Ensuring access to education for all. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000140224 UNESCO; Ministerio de Educación y Ciencia (1994). Declaración de Salamanca: Marco de acción para las necesidades educativas especiales. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098427_spa XTEC (s. d.). Camps d’aprenentatge: Què són? https://xtec.gencat.cat/ca/serveis/sesc/cda/queson/ Downloads PDF (Català) Published 2025-11-03 How to Cite Naharro i Via, M., Bardina Simorra, N., Forcada Masoliver, E., & Cereza Aubets, C. (2025). The Joëlette wheelchair: A measure and additional support promoting the inclusion of students with motor disability at learning camps. Revista Catalana De Pedagogia, 28, 125–149. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/154608 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Issue Vol. 28 (2025): Tendències d’èxit, realitats emergents i noves expectatives en educació Section Experience articles License Copyright (c) 2025 Marta Naharro i Via This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. The intellectual property of articles belongs to the respective authors. On submitting articles for publication to the journal Revista Catalana de Pedagogia, authors accept the following terms: Authors grant to Societat Catalana de Pedagogia (a subsidiary of Institut d’Estudis Catalans) the rights of reproduction, communication to the public and distribution of the articles submitted for publication to Revista Catalana de Pedagogia. Authors answer to Societat Catalana de Pedagogia for the authorship and originality of submitted articles. Authors are responsible for obtaining permission for the reproduction of all graphic material included in articles. Societat Catalana de Pedagogia declines all liability for the possible infringement of intellectual property rights by authors. The contents published in the journal, unless otherwise stated in the text or in the graphic material, are subject to a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs (by-nc-nd) 3.0 Spain licence, the complete text of which may be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.en. Consequently, the general public is authorised to reproduce, distribute and communicate the work, provided that its authorship and the body publishing it are acknowledged, and that no commercial use and no derivative works are made of it. The journal is not responsible for the ideas and opinions expressed by the authors of the published articles.