Dual training in the Bachelor of Teaching and Learning program at the University of Andorra

Authors

Keywords:

Professional development, university teaching, dual training, teacher training, educational center internships

Abstract

This study analyzes the satisfaction of students in the Bachelor of Teaching and Learning program at the University of Andorra with respect to the implementation of dual training. This modality combines university study with occupational internships in educational centers, offering an enriching training experience. Through a survey administered to the students, six key factors were analyzed: contribution to professional development; impact on learning and awareness of strengths and weaknesses; enrichment of the educational experience through the theory-practice combination; facilitation of labor insertion; confirmation of the training choice; and opportunity for professional development for tutors. The results revealed a high level of general satisfaction with dual training. The most valued aspects were the integration between theory and practice, the awareness of strengths and weaknesses as a teacher, and the confirmation of the training choice. This study highlights the importance of regular meetings between university and educational center tutors to ensure effective coordination of the learning process. It concludes that dual training at the University of Andorra is an effective educational model that prepares future teachers to successfully face professional challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Associació Catalana d’Universitats Públiques (2021). Promoció i desenvolupament de la formació dual en el sistema universitari català. Segona edició de l’informe. ACUP. https://www.acup.cat/sites/default/files/promocion-y-desarrollo-de-la-formaciondual-en-el-sistema-universitario-catalan.pdf

Álvarez-Álvarez, C. (2015). Teoría frente a práctica educativa: algunos problemas y propuestas de solución. Perfiles Educativos, 37(148), 172-190.

https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2015.148.49320

Anguita, R. (1997). Algunas claves de la historia de la formación del profesorado en España para comprender el presente. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30, 97-109. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=117957

BOPA = Butlletí Oficial del Principat d’Andorra (2018a). Decret del 29-8-218, d’aprovació del pla d’estudis del bàtxelor en ciències de l’educació de la Universitat d’Andorra. https://www.bopa.ad/Documents/Detall?doc=GD20180903_10_19_47

BOPA = Butlletí Oficial del Principat d’Andorra (2018b). Llei 17/2018, de 26 de juliol, d’ordenament del sistema educatiu andorrà. https://www.bopa.ad/Documents/Detall?doc=CGL20180817_11_49_59

Bourgeon, G. (1979). Socio-pédagogie de l’alternance. UNMFREO.

Cedefop (2014). Terminology of European education and training policy: A selection of 130 key terms. 2a ed. Office for Official Publications of the European Communities. https://doi.org/10.2801/15877

Chaubet, P., Leroux, M., Masson, C., Gervais, C., i Malo, A. (2018). Apprendre et enseigner en contexte d’alternance: Vers la définition d’un noyau conceptuel. Presses de l’Université du Québec.

Clemente, M. (2007). La complejidad de las relaciones teoría-práctica en educación. Teoría de la Educación, 19, 25-46. https://doi.org/10.14201/3235

Coiduras, J., Correa, E., Boudjaoui, M., i Curto A. (2017). Formación dual en el grado de educación: Claves organizativas y pedagógicas. Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa, (30), 81-102. https://www.ull.es/revistas/index.php/qurriculum/article/view/38

Correa M. (2015). La alternancia en la formación inicial docente. Educar, 51(2), 259-275.

Curto-Reverte, A., Larraz-Rada, V., Sabriá-Bernadó, B., i Fortó-Areny, J. (2022). ¿Qué opinan los grupos de interés de la formación dual universitaria? Estudio de caso sobre la formación dual universitaria en Andorra. XX Congreso Internacional de Investigación Educativa. Santiago de Compostel·la, Espanya.

GRIE = Grup de Recerca Interdisciplinari en Educació (2018). Model educatiu. Universitat d’Andorra. https://www.uda.ad/universitat/informacio-institucional/modeleducatiu/

Huberman, M., i Levinson N. (1988). Un modelo empírico para el intercambio de conocimientos docentes entre universidades y escuelas. Revista de Educación, (286), 61-69. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/dam/jcr:93d9f06a-9414-4f02-9344-26914fc0f6ed/re28603-pdf.pdf

Kemmis, S., i McTaggart, R. (1982). The action research planner. Deakin University Press.

Korthagen, F. A. J. (2004). In search of the essence of a good teacher: Towards a more holistic approach in teacher education. Teaching and Teacher Education, 20(1), 77-

https://doi.org/10.1016/j.tate.2003.10.002

Korthagen, F. A. J. (2010). La práctica, la teoría y la persona en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(68), 83-101. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3276048

Korthagen, F. A. J., i Vasalos, A. (2005). Levels in reflection: Core reflection as a means to enhance professional development. Teachers and Teaching: Theory and Practice,

(1), 47-71. https://doi.org/10.1080/1354060042000337093

Larraz, V., Saz, A., Gili, S., i Cerrato, B. (2024). La alternancia en la formación de maestros en la Universidad de Andorra. Dins J. Gil, i J. Martí (coord.). Las prácticas curriculares en alternancia: Propuestas para el ámbito universitario (p. 146-168). Graó.

Mondragon Unibertsitatea (2023). DualECA 2023. https://www.mondragon.edu/es/-/dualeca-6-sinposiuma

Porlán, R., i Rivero, A. (1998). El conocimiento de los profesores: Una propuesta formativa en el área de ciencias. Diada.

Porlán, R., Rivero, A., i Martín, R. (1997). Conocimiento profesional y epistemología de los profesores I: teoría, métodos e instrumentos. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias didácticas, 15(2), 155-171. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21488.

Rozada, J. M. (2007). ¿Son posibles los puentes entre la teoría y la práctica por todo el mundo demandados, sin pilares intermedios? Dins A. Luis, J. Romero, i F. García (coord.). La formación del profesorado a la luz de una profesionalidad democrática (p. 47-53). Consejería de Educación de Cantabria.

Saz, A., Monné, A., i Larraz, V. (2022). La formación de maestros basada en la práctica reflexiva: la experiencia de la Universitat d’Andorra. Primer Congreso de Docència Universitaria. CIENU, Universidad de Querétaro. https://www.uda.ad/wpcontent/uploads/2022/05/La-formacio%CC%81n-de-maestros-basada-en-lapra%CC%81ctica-reflexiva.pdf

Saz, A., Monné, A., i Larraz, V. (2023). La formación de maestros basada en la práctica reflexiva: la experiencia de la Universitat d’Andorra. Dins M. E. Avelar, M. R. Carranza, i M.C. Delgado (coord.). Reflexiones y experiencias innovadoras de educación en el nivel medio y superior en la modalidad virtual (p. 165-179). Dykinson.

Universitat d’Andorra (2020). Una recerca de l’UdA assenyala la necessitat d’un marc legal per desenvolupar la formació dual universitària. Butlletí UdA. https://butlleti.uda.ad/article/una-recerca-de-luda-assenyala-la-necessitat-dunmarc-legal-per-desenvolupar-la-formacio-dual-universitaria/

Downloads

Published

2025-11-03

How to Cite

Gili Moneo, S., Saz Peñamaria, A., Cerrato Rodríguez, B., & Larraz, V. (2025). Dual training in the Bachelor of Teaching and Learning program at the University of Andorra. Revista Catalana De Pedagogia, 28, 46–67. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/154463