Dual training in the Bachelor of Teaching and Learning program at the University of Andorra Authors Sònia Gili Moneo Universitat d’Andorra, Andorra https://orcid.org/0000-0001-8886-2024 Alexandra Saz Peñamaria Universitat d’Andorra, Andorra https://orcid.org/0000-0003-1016-1951 Bárbara Cerrato Rodríguez Universitat d’Andorra, Andorra https://orcid.org/0000-0002-6596-2329 Virginia Larraz Universitat d’Andorra, Andorra https://orcid.org/0000-0002-3983-2117 DOI: 10.2436/20.3007.01.224 Keywords: Professional development, university teaching, dual training, teacher training, educational center internships Abstract This study analyzes the satisfaction of students in the Bachelor of Teaching and Learning program at the University of Andorra with respect to the implementation of dual training. This modality combines university study with occupational internships in educational centers, offering an enriching training experience. Through a survey administered to the students, six key factors were analyzed: contribution to professional development; impact on learning and awareness of strengths and weaknesses; enrichment of the educational experience through the theory-practice combination; facilitation of labor insertion; confirmation of the training choice; and opportunity for professional development for tutors. The results revealed a high level of general satisfaction with dual training. The most valued aspects were the integration between theory and practice, the awareness of strengths and weaknesses as a teacher, and the confirmation of the training choice. This study highlights the importance of regular meetings between university and educational center tutors to ensure effective coordination of the learning process. It concludes that dual training at the University of Andorra is an effective educational model that prepares future teachers to successfully face professional challenges. Downloads Download data is not yet available. References Associació Catalana d’Universitats Públiques (2021). Promoció i desenvolupament de la formació dual en el sistema universitari català. Segona edició de l’informe. ACUP. https://www.acup.cat/sites/default/files/promocion-y-desarrollo-de-la-formaciondual-en-el-sistema-universitario-catalan.pdf Álvarez-Álvarez, C. (2015). Teoría frente a práctica educativa: algunos problemas y propuestas de solución. Perfiles Educativos, 37(148), 172-190. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2015.148.49320 Anguita, R. (1997). Algunas claves de la historia de la formación del profesorado en España para comprender el presente. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30, 97-109. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=117957 BOPA = Butlletí Oficial del Principat d’Andorra (2018a). Decret del 29-8-218, d’aprovació del pla d’estudis del bàtxelor en ciències de l’educació de la Universitat d’Andorra. https://www.bopa.ad/Documents/Detall?doc=GD20180903_10_19_47 BOPA = Butlletí Oficial del Principat d’Andorra (2018b). Llei 17/2018, de 26 de juliol, d’ordenament del sistema educatiu andorrà. https://www.bopa.ad/Documents/Detall?doc=CGL20180817_11_49_59 Bourgeon, G. (1979). Socio-pédagogie de l’alternance. UNMFREO. Cedefop (2014). Terminology of European education and training policy: A selection of 130 key terms. 2a ed. Office for Official Publications of the European Communities. https://doi.org/10.2801/15877 Chaubet, P., Leroux, M., Masson, C., Gervais, C., i Malo, A. (2018). Apprendre et enseigner en contexte d’alternance: Vers la définition d’un noyau conceptuel. Presses de l’Université du Québec. Clemente, M. (2007). La complejidad de las relaciones teoría-práctica en educación. Teoría de la Educación, 19, 25-46. https://doi.org/10.14201/3235 Coiduras, J., Correa, E., Boudjaoui, M., i Curto A. (2017). Formación dual en el grado de educación: Claves organizativas y pedagógicas. Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa, (30), 81-102. https://www.ull.es/revistas/index.php/qurriculum/article/view/38 Correa M. (2015). La alternancia en la formación inicial docente. Educar, 51(2), 259-275. Curto-Reverte, A., Larraz-Rada, V., Sabriá-Bernadó, B., i Fortó-Areny, J. (2022). ¿Qué opinan los grupos de interés de la formación dual universitaria? Estudio de caso sobre la formación dual universitaria en Andorra. XX Congreso Internacional de Investigación Educativa. Santiago de Compostel·la, Espanya. GRIE = Grup de Recerca Interdisciplinari en Educació (2018). Model educatiu. Universitat d’Andorra. https://www.uda.ad/universitat/informacio-institucional/modeleducatiu/ Huberman, M., i Levinson N. (1988). Un modelo empírico para el intercambio de conocimientos docentes entre universidades y escuelas. Revista de Educación, (286), 61-69. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/dam/jcr:93d9f06a-9414-4f02-9344-26914fc0f6ed/re28603-pdf.pdf Kemmis, S., i McTaggart, R. (1982). The action research planner. Deakin University Press. Korthagen, F. A. J. (2004). In search of the essence of a good teacher: Towards a more holistic approach in teacher education. Teaching and Teacher Education, 20(1), 77- https://doi.org/10.1016/j.tate.2003.10.002 Korthagen, F. A. J. (2010). La práctica, la teoría y la persona en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(68), 83-101. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3276048 Korthagen, F. A. J., i Vasalos, A. (2005). Levels in reflection: Core reflection as a means to enhance professional development. Teachers and Teaching: Theory and Practice, (1), 47-71. https://doi.org/10.1080/1354060042000337093 Larraz, V., Saz, A., Gili, S., i Cerrato, B. (2024). La alternancia en la formación de maestros en la Universidad de Andorra. Dins J. Gil, i J. Martí (coord.). Las prácticas curriculares en alternancia: Propuestas para el ámbito universitario (p. 146-168). Graó. Mondragon Unibertsitatea (2023). DualECA 2023. https://www.mondragon.edu/es/-/dualeca-6-sinposiuma Porlán, R., i Rivero, A. (1998). El conocimiento de los profesores: Una propuesta formativa en el área de ciencias. Diada. Porlán, R., Rivero, A., i Martín, R. (1997). Conocimiento profesional y epistemología de los profesores I: teoría, métodos e instrumentos. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias didácticas, 15(2), 155-171. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21488. Rozada, J. M. (2007). ¿Son posibles los puentes entre la teoría y la práctica por todo el mundo demandados, sin pilares intermedios? Dins A. Luis, J. Romero, i F. García (coord.). La formación del profesorado a la luz de una profesionalidad democrática (p. 47-53). Consejería de Educación de Cantabria. Saz, A., Monné, A., i Larraz, V. (2022). La formación de maestros basada en la práctica reflexiva: la experiencia de la Universitat d’Andorra. Primer Congreso de Docència Universitaria. CIENU, Universidad de Querétaro. https://www.uda.ad/wpcontent/uploads/2022/05/La-formacio%CC%81n-de-maestros-basada-en-lapra%CC%81ctica-reflexiva.pdf Saz, A., Monné, A., i Larraz, V. (2023). La formación de maestros basada en la práctica reflexiva: la experiencia de la Universitat d’Andorra. Dins M. E. Avelar, M. R. Carranza, i M.C. Delgado (coord.). Reflexiones y experiencias innovadoras de educación en el nivel medio y superior en la modalidad virtual (p. 165-179). Dykinson. Universitat d’Andorra (2020). Una recerca de l’UdA assenyala la necessitat d’un marc legal per desenvolupar la formació dual universitària. Butlletí UdA. https://butlleti.uda.ad/article/una-recerca-de-luda-assenyala-la-necessitat-dunmarc-legal-per-desenvolupar-la-formacio-dual-universitaria/ Downloads PDF (Català) Published 2025-11-03 How to Cite Gili Moneo, S., Saz Peñamaria, A., Cerrato Rodríguez, B., & Larraz, V. (2025). Dual training in the Bachelor of Teaching and Learning program at the University of Andorra. Revista Catalana De Pedagogia, 28, 46–67. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/154463 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Issue Vol. 28 (2025): Tendències d’èxit, realitats emergents i noves expectatives en educació Section Research articles License Copyright (c) 2025 Sonia Gili Moneo This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. The intellectual property of articles belongs to the respective authors. On submitting articles for publication to the journal Revista Catalana de Pedagogia, authors accept the following terms: Authors grant to Societat Catalana de Pedagogia (a subsidiary of Institut d’Estudis Catalans) the rights of reproduction, communication to the public and distribution of the articles submitted for publication to Revista Catalana de Pedagogia. Authors answer to Societat Catalana de Pedagogia for the authorship and originality of submitted articles. Authors are responsible for obtaining permission for the reproduction of all graphic material included in articles. Societat Catalana de Pedagogia declines all liability for the possible infringement of intellectual property rights by authors. The contents published in the journal, unless otherwise stated in the text or in the graphic material, are subject to a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs (by-nc-nd) 3.0 Spain licence, the complete text of which may be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.en. Consequently, the general public is authorised to reproduce, distribute and communicate the work, provided that its authorship and the body publishing it are acknowledged, and that no commercial use and no derivative works are made of it. The journal is not responsible for the ideas and opinions expressed by the authors of the published articles.