Songs in the classroom: Reflection on the historicity of song genres and didactic proposals Authors Aina Monferrer-Palmer Universitat de València https://orcid.org/0000-0001-9771-8200 Joaquim Dolz Universitat de Ginebra https://orcid.org/0000-0003-1488-0240 DOI: 10.2436/20.3007.01.216 Keywords: song, language teaching, traditional music, Nova Cançó artistic movement, rap, didactic proposals Abstract This article explores the potential of using the song text hypergenre in education, particularly in the teaching of Catalan with a plurilingual approach in the Valencian Country. Experience highlights the need to address songs in the language classroom as a multimodal text hypergenre that can play a central role in didactic sequences, with a particular focus on oral skills from the perspective of sociocultural discourse interactionism. The article is structured into three parts: an initial review of songs and key projects involving the use of Catalan songs in the classroom, initial proposals for the didactic modeling of the three song genres and a brief description of three didactic proposals created for each of the three song genres. The study concludes that incorporating various song genres, including traditional folk songs, singer-songwriter music, and rap, can be beneficial in the language classroom, particularly from the perspective of oral production. Downloads Download data is not yet available. References Adell, J.-E. (1997). Música i simulacre en l’era digital. Pagès Editors. Aragüez, C. (2006). La Nova Cançó catalana: génesis, desarrollo y trascendencia de un fenómeno cultural en el segundo franquismo. Pasado y Memoria. Revista de Historia Contemporánea, 5, 81-98. Arenas, A., i Monferrer-Palmer, A. (2023). Enseigner une langue étrangère par le biais de chansons: proposition interculturelle et médiation interlinguistique en classe de catalan. Scripta. Linguística, 60, 249-277. https://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/30440 Baird, A., et al. (ed.). (2019). Music and dementia. From cognition to therapy. Oxford University Press. Bataller, A. (2011). Valors pedagògics de la recerca escolar en cultura popular. Descripció d’una proposta de treball monogràfic d’investigació («Literatura de Campanar») per a 4rt d’ESO. Dins Pasado, presente y futuro de la cultura popular: espacios y contextos (p. 1-13). Universitat de les Illes Balears. Bataller, A. (2015). L’arxiu dels Tallers de Música Popular. Una aportació al repertori etnomusicològic valencià des d’un projecte de recerca escolar. Dins À. Vergés i V. Vidal (ed.), Etnopoètica. Arxius i materials inèdits (p. 13-25). Institut d’Estudis Catalans. Bataller, A. (2018). La imatge de la cultura popular a l’àmbit educatiu. Revista de Música i Cultura Popular Caramella, 40, 18-21. Biao, F., Falardeau, É., i Dolz, J. (2022). Quels sont les lieux d’articulation langue-texte dans le genre du slam? In E. Bronckart i C. Garcia-Debanc (ed.), L’étude du fonctionnement de la langue dans la discipline Français: quelles articulations? Université de Namur. Biao, F., Falardeau, É., i Lord, M. A. (2021). Ingénierie didactique collaborative de seconde génération: le cas de l’articulation langue-texte. Transpositio, 3. https://www.transpositio.org/categories/view/n-3-formes-de-la-circulation-entre-recherches-didactiques-et-pratiques-enseignantes-de-la-litterature Calvet, J.-L. (2003). Léo Ferré. Flammarion. Calvet, J.-L. (2006). 100 ans de chanson française. L’Archipel. Cor de Carxofa (2008). Manual d’iniciació a la glosa. Associació Cor de Carxofa. Dolz, J., i Monferrer-Palmer, A. (2023). Modelización didáctica del género de texto multimodal videotutorial para la enseñanza de lenguas: estudio preliminar. Signum. Estudos da Linguagem, 26, 107-118. Dolz, J., i Schneuwly, B. (1998). Pour un enseignement de l’oral. Initiation aux genres formels à l’école. ESF Éditeur. Firth, S. (1988). Music for pleasure: Essays in the sociology of pop. Routledge. Fisher, M. (2009). Capitalist realism. There is no alternative? Zero Books. Fonoteca de Materials (1987 i 1988). Recopilació sonora de música tradicional valenciana. Conselleria de Cultura, Educació i Ciència. Direcció General d’Educació Bàsica i Ensenyaments Especials; Difusió Mediterrània [6 discs sonors; 30 cm, en capsa + 1 fullet. Frechina, J. V. (2014a). Pensar en vers. La cançó improvisada als països de la Mediterrània. Caramella. Frechina, J. V. (2014b, 13 de desembre). El boom del bertsolarisme. Vilaweb. http://www.vilaweb.cat/noticia/4223296/20141213/boom-bertsolarisme.html Frechina, J. V. (2023). Tradició i música popular contemporània al País Valencià. Un sobtat reencontre. Revista de Música i Cultura Popular Caramella, 47, 58-61. Hirschi, S. (2008). Chanson. L’art de fixer l’air du temps. Les Belles Lettres. Martínez Sanmartí, R. (2007). Taste in music as a cultural production. Young people, musical geographies and the imbrication of social hierarchies in Birmingham and Barcelona (tesi doctoral). Universitat Autònoma de Barcelona. https://www.tdx.cat/handle/10803/5145 Meseguer, L. (2018). La Nova Cançó. Estudis de literatura i música. PAM. Miranda, F. (2010). Textos e gêneros em diálogo. Uma abordagem linguística da intertextualização. Fundação Calouste Gulbenkian. Monferrer-Palmer, A. (2019). Pragmaestilística del discurs del hip-hop en valencià. Comunicació: Revista de Recerca i d’Anàlisi, 36(1), 51-69. http://revistes.iec.cat/index.php/TC/article/view/145791/pdf_1516 Monferrer-Palmer, A. (2024). Riproposta, identidades y autoorganización: el transfolk en el Estado español (2015-2022). Journal of Spanish Cultural Studies, 26, 93-112. Munar, F. (2008). Jo vull ésser glossador. Documenta Balear. Oliveira, L., i Dias, A. (2021). Do gênero conto ao gênero podcast: uma proposta de retextualização. Revista Educação em Foco, 3(26), 1-13. Patel, A. (2008). Music, language, and the brain. Oxford University Press. Pietro, J.-F. de, i Schneuwly, B. (2003). Le modèle didactique du genre: un concept de l’ingénierie didactique. Recherches en Didactiques, 3, 27-52. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:32539 Reig, J. (2010a). Interioritats. La Fonoteca de Materials. In J. Borja (dir.). Al Tall, 35 anys. Música valenciana i mediterrània de base tradicional (Universitat d’Alacant, 4, 6 i 7 d’octubre de 2010). http://www.lluisvives.com/portal/altall/include/p_curs.jsp?pagina=curs6.jsp Reig, J. (2010b). La música tradicional valenciana: un llenguatge particular. Quadrivium, 1, 13-19. Reig, J. (2011). La música tradicional valenciana. Una aproximació etnomusicològica. Institut Valencià de la Música. Sánchez, J., i Carballo, T. (2006). Pensaments casolans. Ajuntament de Picassent. Stern, D. (2018). The interpersonal world of the infant. A view from psychoanalysis and developmental psychology. Routledge. Torrent, V. (2012). Joan Fuster i la música tradicional. In J. Iborra et al. Joan Fuster i la música (p. 55-84). Universitat de València. Torrent, V. (2019). La música popular. Institució Alfons el Magnànim. Zizi, D. (2013). El arte de la improvisación en Cerdeña y en Cuba: dos formas de cantar en poesía. Cultura Latinoamericana, 1(17), 159-177. Downloads PDF (Català) Published 2025-05-05 How to Cite Monferrer-Palmer, A., & Dolz, J. (2025). Songs in the classroom: Reflection on the historicity of song genres and didactic proposals. Revista Catalana De Pedagogia, 27, 36–59. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/153948 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Issue Vol. 27 (2025): Repensant l'educació: horitzons i desafiaments en la pedagogia Section Research articles License Copyright (c) 2024 Aina Monferrer Palmer This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. The intellectual property of articles belongs to the respective authors. On submitting articles for publication to the journal Revista Catalana de Pedagogia, authors accept the following terms: Authors grant to Societat Catalana de Pedagogia (a subsidiary of Institut d’Estudis Catalans) the rights of reproduction, communication to the public and distribution of the articles submitted for publication to Revista Catalana de Pedagogia. Authors answer to Societat Catalana de Pedagogia for the authorship and originality of submitted articles. Authors are responsible for obtaining permission for the reproduction of all graphic material included in articles. Societat Catalana de Pedagogia declines all liability for the possible infringement of intellectual property rights by authors. The contents published in the journal, unless otherwise stated in the text or in the graphic material, are subject to a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs (by-nc-nd) 3.0 Spain licence, the complete text of which may be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.en. Consequently, the general public is authorised to reproduce, distribute and communicate the work, provided that its authorship and the body publishing it are acknowledged, and that no commercial use and no derivative works are made of it. The journal is not responsible for the ideas and opinions expressed by the authors of the published articles.