Recognising diversity to improve digital access. Principles and actions of the Laboratory for Digital Social Innovation

Authors

Keywords:

social inequality, educational technology, community education, informal educational, equal opportunity

Abstract

Digital technologies have extensively formed part of our daily lives for more than a decade. Material access to technology has become increasingly popular but part of the population is still at risk of digital exclusion. With this pretext, this article describes the foundations and practices of the Laboratory for Digital Social Innovation (LISD, from the Catalan) of the University of Vic – Central University of Catalonia (UVic-UCC), which is committed to the development of inclusive digital practices and, through action research, accompanies processes of digital and social improvement with and for the community and, in this case in particular, with and for youth. The methodology aims to recognise the socio-digital needs of the region and to work together with the community in the construction of improvement actions from a pedagogical perspective. Along this line, so far the LISD has worked on four actions for the development of digital competences of youth, especially including the most vulnerable, and the exchange of knowledge between people from different contexts. The results show that LISD’s role should be geared towards implementing systemic actions linked to facilitating access to and use of technologies, as well as the development of digital skills among the municipality’s population. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ajuntament de Vic. (2021, setembre 14). S’aprova el Pla estratègic del Remei treballat participativament amb agents i ciutadania del barri. https://bit.ly/35MOpjI

Azorín, C., i Arnaiz, P. (2018). Redes de colaboración en educación: nuevas formas de participación y transformación social. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(2), 1-6. http://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7846

Bonal, X., i González, S. (2021). Educación formal e informal en confinamiento: una creciente desigualdad de oportunidades de aprendizaje. RASE: Revista de Sociología de la Educación, 14(1), 44-62. https://doi.org/10.7203/RASE.14.1.18177

Chaudron, S. (2015). Young children (0-8) and digital technology: a qualitative exploratory study across seven countries. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2788/00749

Civís Zaragoza, M., i Longás Mayayo, J. (2015). La colaboración interinstitucional como respuesta al desafío de la inclusión socioeducativa: análisis de 4 experiencias de trabajo en red a nivel local en Cataluña. Educación XX1, 18(1), 213-236. https://doi.org/10.5944/educxx1.18.1.12318

Comissió Europea. (2021). Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones. Brújula Digital 2030: el enfoque de Europa para el Decenio Digital. (COM(2021) 118 final, 9 març 2021). https://bit.ly/3CkL0Dy

Comissió Europea (2022a). Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones. Formulación de una Declaración Europea sobre los Derechos y Principios Digitales para la Década Digital. (COM(2022) 27 final, 26 gener 2022). https://ec.europa.eu/newsroom/dae/redirection/document/83053

Comissió Europea (2022b). Digital Economy and Society Index (DESI) 2022. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/digital-economy-and-society-index-desi-2022

Comissió Europea (2022c). Una agenda digital para Europa. https://www.europarl.europa.eu/factsheets/es/sheet/64/una-agenda-digital-para-europa

Dijk, J. A. G. M. van (2005). The deepening divide: inequality in the information society. Sage.

DiMaggio, P., i Garip, F. (2012). Network effects and social inequality. Annual Review of Sociology, 38(1), 93-118. https://doi.org/10.1146/annurev.soc.012809.102545

Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Morata.

García Romero, D., i Lalueza, J. L. (2019). Procesos de aprendizaje e identidad en aprendizaje-servicio universitario: una revisión teórica. Educación XX1, 22(2), 45-68. https://doi.org/10.5944/educxx1.22716

Helsper, E. J. (2017). A socio-digital ecology approach to understanding digital inequalities among young people. Journal of Children and Media, 11(2), 256-260. https://doi.org/10.1080/17482798.2017.1306370

Kemmis, S., i McTaggart, R. (1988). Cómo planificar la investigación-acción. Laertes.

Marchioni, M. (2002). Organización y desarrollo de la comunidad: la intervención comunitaria en las nuevas condiciones sociales. A Sarrate Capdevila, M. L. (coord.), Programas de animación sociocultural (p. 455-482). UNED.

Ministeri d’Afers Econòmics i Transformació Digital (s. d.). España Digital 2026. Recuperat el 14 d’octubre de 2022 de https://portal.mineco.gob.es/ca-es/ministerio/estrategias/Pagines/00_Espana_Digital.aspx

Portal de l’Administració Electrònica. (2020, desembre 9). Declaración ministerial de Administración Electrónica de Berlín 2020. Ministeri d’Afers Econòmics i Transformació Digital. Recuperat el 14 d’octubre de 2022 de https://administracionelectronica.gob.es/pae_Home/pae_Actualidad/pae_Noticias/Anio2020/Diciembre/Noticia-2020-12-09-Declaracion-Ministerial-Administracion-Electronica-Berlin-2020.html

Ramasco Gutiérrez, M., Giménez Romero, C., i Marchioni, M. (2020). Una década trabajando por la mejora de la convivencia: el Proyecto de Intervención Comunitaria Intercultural. REMASP, 3(9), 1-7.

Ratcliff, C., Martinello, B., i Litos, V. (2022). Una agenda digital para Europa. Parlament Europeu. https://www.europarl.europa.eu/ftu/pdf/es/FTU_2.4.3.pdf

Downloads

Published

2023-05-02

How to Cite

Beneyto Seoane, M., Simó-Gil, N., Bosch-Geli, C., & Reig-Bolaño, R. (2023). Recognising diversity to improve digital access. Principles and actions of the Laboratory for Digital Social Innovation. Revista Catalana De Pedagogia, 23(1), 63–79. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/150030

Most read articles by the same author(s)