Interpreting Extremaduran rural teachers’ words from a pre-service teacher’s perspective Authors Iris López Lechuga Universitat de Barcelona (Barcelona) https://orcid.org/0000-0003-4123-9205 Albert Casals Universitat Autònoma de Barcelona (Barcelona) https://orcid.org/0000-0002-3161-668X DOI: 10.2436/20.3007.01.186 Keywords: Rural school, urban school, teacher training, Extremadura Abstract Rural schools are in the minority, although they are very important in their respective environments. Nevertheless, in the initial teacher training of the universities that are located in metropolitan areas, little is said about this type of school. This article collects the testimony of two Extremaduran teachers who returned to the rural environment to work there, despite having spent a few years studying in cities. Their view is expressed through the lens of a pre-service teacher coming from an urban context. She is the one who interviews and writes the teachers’ stories, seeking to present the different opportunities and challenges offered by rural schools. According to these teachers, the type of school (rural/urban) and the methodology proposed by the school are not as important as the work environment and colleagues. Lastly, always from the pre-service teacher’s perspective, the article deals with how crucial it is to be acquainted with different contexts and to have experience with them. Only then will the future teachers be prepared for the diversity of teaching scenarios. Downloads Download data is not yet available. Author Biographies Iris López Lechuga, Universitat de Barcelona (Barcelona) Estudiant de la Universitat de Barcelona (Barcelona) Albert Casals, Universitat Autònoma de Barcelona (Barcelona) Dept. Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal References Abós, P. (2011). La escuela rural en el medio rural y su presencia en los planes de estudio de los grados de maestro de Educación Infantil y Primaria de las universidades españolas. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 15(2), 39-52. https://www.redalyc.org/pdf/567/56719129004.pdf Abós, P. (2020). La escuela ubicada en territorios rurales: una escuela diferente, un reto pedagógico. Aula, 26, 41-52. http://dx.doi.org/10.14201/aula2020264152 Álvarez-Álvarez, C., i Gómez-Cobo, P. (2021). La Escuela Rural: ¿un destino deseado por los docentes? Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 96(35.2), 195-212. https://doi.org/10.47553/rifop.v97i35.2.81507 Álvarez-Álvarez, C., i Vejo-Sainz, R. (2017). ¿Cómo se sitúan las escuelas españolas del medio rural ante la innovación?: un estudio exploratorio mediante entrevistas. Aula Abierta, 45(1), 25-32. http://dx.doi.org/10.17811/rifie.45.2017.25-32 Anzano, S., Vázquez, S., i Liesa, M. (2020). Análisis de la formación inicial en escuela rural en los Grados de Magisterio: valoraciones y percepciones del alumnado como agentes implicados. Tendencias Pedagógicas, 37, 43-56. https://doi.org/10.15366/tp2021.37.005 Blázquez, M. del P., Rodríguez, C., i Rubio, F. (1998). Colegios rurales agrupados en Extremadura [Informe d’investigació]. Red de Información Educativa. http://hdl.handle.net/11162/83524 Boix, R. (2011). ¿Qué queda de la escuela rural?: algunas reflexiones sobre la realidad pedagógica del aula multigrado. Profesorado: Revista de Curriculum y Formación de Profesorado, 15(2), 13-23. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/20250/19732 Boix, R. (2021). L’escola rural multigrau porta a utilitzar estratègies didàctiques més actives. A Vicens Vives Blog. https://blog.vicensvives.com Carbonell, J. (2017, febrer 2). La grandesa de les escoles multigrau. El Diari de l’Educació. https://diarieducacio.cat/grandesa-escoles-multigrau Chaparro, F., i Santos-Pastor, M. L. (2018). La formación del profesorado para la Escuela Rural: una mirada desde la educación física. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(3), 93-107. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.21.3.321331 Domingo-Peñafiel, L. (2014). Contribucions pedagògiques de l’escola rural. La inclusió a les aules multigrau: un estudi de cas [Tesi doctoral, Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya]. Repositori Institucional de la UVic. http://hdl.handle.net/10854/3429 Duran, A., Geis, X., i Payaró, M. (2020). L’escola rural: petita, pública i de poble: descobreix l’escola de les 3P. Associació de Mestres Rosa Sensat. González, B., Cortés, P., i Leite, A. (2020). Las aulas multigrado en el medio rural en Andalucía. Visiones docentes. IE: Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, article e860. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.860 Grup Interuniversitari d’Escola Rural. (2016). L’escola rural en els plans de formació inicial dels estudis de mestre a les universitats catalanes. Vint anys del Grup Interuniversitari d’Escola rural (GIER). Revista Catalana de Pedagogia, 10, 163-175. https://publicacions.iec.cat/repository/pdf/00000238/00000049.pdf Huchim, D., i Reyes, R. (2013). La investigación biográfico-narrativa, una alternativa para el estudio de los docentes. Actualidades Investigativas en Educación, 13(3), 392-419. http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032013000300017&lng=en&tlng=es Jiménez, F. (2018). La escuela rural en Extremadura. Dins Comissions Obreres Educació (ed.), Informe - La escuela rural en el siglo XXI (p. 55-63). Comissions Obreres. https://fe.ccoo.es/8f31b190cd9da00e51ca9b1f2cf4d348000063.pdf Mateos, T., i Nuñez, L. (2011). Narrativa y educación: indagar la experiencia escolar a través de los relatos. Teoría de la Educación, 23(2), 111-128. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/131010/Narrativa_y_educacion_indagar_la_experie.pdf; jsessionid=286DAC9AEB1E77E791FF06369E002230?sequence=1 Selusi, V. J., i Sanahuja, A. (2020). Aproximació a l’escolaritat inclusiva en els territoris rurals: estudi pilot sobre la veu dels docents. Kultur: revista interdisciplinària sobre la cultura de la ciutat, 7(14), 113-137 http://dx.doi.org/10.6035/Kult-ur.2020.7.14.4 Vicens, L. (2020, gener 12) Les escoles rurals, un laboratori educatiu. Diari Ara. https://www.ara.cat/societat/escoles-rurals-laboratori-educatiu_1_2601615.html Downloads PDF (Català) Published 2023-05-02 How to Cite López Lechuga, I., & Casals, A. (2023). Interpreting Extremaduran rural teachers’ words from a pre-service teacher’s perspective. Revista Catalana De Pedagogia, 23(1), 25–43. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/149985 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Issue Vol. 23 (2023): Les tecnologies digitals en les noves ecologies de l’aprenentatge Section Research articles License The intellectual property of articles belongs to the respective authors. On submitting articles for publication to the journal Revista Catalana de Pedagogia, authors accept the following terms: Authors grant to Societat Catalana de Pedagogia (a subsidiary of Institut d’Estudis Catalans) the rights of reproduction, communication to the public and distribution of the articles submitted for publication to Revista Catalana de Pedagogia. Authors answer to Societat Catalana de Pedagogia for the authorship and originality of submitted articles. Authors are responsible for obtaining permission for the reproduction of all graphic material included in articles. Societat Catalana de Pedagogia declines all liability for the possible infringement of intellectual property rights by authors. The contents published in the journal, unless otherwise stated in the text or in the graphic material, are subject to a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs (by-nc-nd) 3.0 Spain licence, the complete text of which may be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.en. Consequently, the general public is authorised to reproduce, distribute and communicate the work, provided that its authorship and the body publishing it are acknowledged, and that no commercial use and no derivative works are made of it. The journal is not responsible for the ideas and opinions expressed by the authors of the published articles.