Les paradoxes de l’atenció a la diversitat: una aproximació des de la justícia escolar Autors/ores Aina Tarabini Departament de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona Paraules clau: Atenció a la diversitat, inclusió educativa, justícia educativa, desigualtats educatives, justícia curricular, experiència escolar. Resum L’objectiu d’aquest article és analitzar les estratègies d’atenció a la diversitat que s’apliquen als centres d’educació secundària obligatòria de Catalunya des de la perspectiva de la justícia educativa. A partir dels resultats d’una recerca qualitativa basada en estudis de cas etnogràfics a cinc instituts públics de la ciutat de Barcelona, l’estudi mostra les paradoxes i les contradiccions de les concepcions i les accions dominants per fer front a la diversitat als centres educatius catalans. En concret, s’identifiquen les dinàmiques d’exclusió i reproducció de desigualtats que es desprenen de dues accepcions majoritàries del concepte de diversitat, la diversitat com a problema i la diversitat com a mite, i de dues estratègies dominants per gestionar l’atenció a la diversitat, els agrupaments per nivell i la diversificació curricular. En conjunt, l’article posa de manifest la necessitat d’avançar cap a un sistema veritablement comprensiu i inclusiu que generi les mateixes condicions per a tot l’alumnat no només per accedir a l’escola sinó també i sobretot per desenvolupar una experiència escolar reeixida i adquirir un aprenentatge significatiu i rellevant.Paraules clau: Atenció a la diversitat, inclusió educativa, justícia educativa, desigualtats educatives, justícia curricular, experiència escolar. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF Com citar Tarabini, A. (2018). Les paradoxes de l’atenció a la diversitat: una aproximació des de la justícia escolar. Revista Catalana De Pedagogia, 14, 153–175. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/144988 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 14 (2018) Secció Miscel·lània Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores. Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents: Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia. Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats. És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles. La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es. Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.