La cadira Joëlette: una mesura i suport addicional que promou la inclusió de l’alumnat amb discapacitat motriu als camps d’aprenentatge Autors/ores Marta Naharro i Via Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu, Esterri d'Àneu, Lleida Neus Bardina Simorra Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu, Esterri d'Àneu, Lleida Estel Forcada Masoliver Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu, Esterri d'Àneu, Lleida Cristina Cereza Aubets Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu, Esterri d'Àneu, Lleida DOI: 10.2436/20.3007.01.229 Paraules clau: Educació, inclusió, discapacitat motriu, atenció a la diversitat, medi natural, senderisme inclusiu Resum El Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu (Servei Educatiu del Departament d’Educació i Formació Professional) ha dut a terme dues estades adaptades, seguint els preceptes de l’escola inclusiva. Es detalla com es va dissenyar i executar la sortida al Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici amb dos centres educatius de primària; entre els alumnes hi havia dues persones amb discapacitat motriu i es va incorporar l’ús d’una cadira tot terreny Joëlette per poder superar les barreres que l’entorn natural generava. En ambdós casos es van assolir satisfactòriament els objectius d’aprenentatge i es va poder arribar amb èxit al punt final del recorregut amb tot el grup, fet que va afavorir la interacció entre iguals i va reforçar el sentiment de pertinença. S’identifica l’elevada cultura inclusiva de tots els professionals i adults implicats (docents, fisioterapeuta, auxiliar d’educació especial, practicants de magisteri, guia de mitja muntanya i voluntaris responsables de la conducció de la Joëlette, famílies) com a factor central que ha propiciat l’èxit educatiu. L’article revisa les implicacions logístiques i els recursos mobilitzats per valorar si és possible generalitzar l’ús de les Joëlette en altres centres educatius, per atendre adequadament tot l’alumnat amb discapacitat motriu de Catalunya. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Referències Arribas, H. F. (2015). Senderos escolares inclusivos. Dins H. Arribas, i D. Fernández (coord.), Deporte adaptado y escuela inclusiva (p. 93-108). Graó. Arribas, H. F. (2019). Senderos escolares: Hacia un aula-naturaleza inclusiva. Aula de innovación educativa, (288), 17-21. https://consejoescolar.educacion.navarra.es/web1/wpcontent/uploads/2019/12/2249.pdf Bardavio, A., i Mañé, S. (2013). «Els camps d’aprenentatge»: Una propuesta educativa vinculada a la innovación educativa en Catalunya. Historia y futuro. Dins J. Pagès, i A. Santisteban (ed.). Una mirada al pasado y un proyecto de futuro: Investigación e innovación en didáctica de las ciencias sociales (p. 473-480). Servei de Publicacions, Universitat Autònoma de Barcelona. https://didacticaciencias-sociales.org/Libros/XXVSIMPO1_v2.pdf Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu (s. d.). Presentació. https://serveiseducatius.xtec.cat/cda-vallsdaneu/el-camp/presentacio/ Campillo, F. (2021). Boscos per la salut: Un nadó, un arbre. Dins V Jornada de les Guilleries: Aigua i Territori. La renaturalització dels nuclis urbans per fer-los més saludables. https://www.catedraaigua.cat/wpcontent/uploads/2021/02/JornadaGuilleries_FCL.pdf Camps i Entorns d’Aprenentatge (s. d.). Qui som? https://projectes.xtec.cat/camps/quisom/ Consell Cultural de les Valls d’Àneu (s. d.). Escola de natura de les Valls d’Àneu / Camp d’Aprenentatge. https://www.aneu.cat/escola-de-natura-de-les-valls-daneucamp-daprenentatge/ Cosialls, A. (2024). La Xarxa de Parcs Naturals amplia l’accessibilitat amb cadires tot terreny per a infants amb discapacitat motora. El Diari de la Diba (14 novembre 2024). https://www.diba.cat/ca/web/sala-de-premsa/-/la-xarxa-de-parcsnaturals-amplia-l-accessibilitat-amb-cadires-tot-terreny-per-a-infants-ambdiscapacitat-motora Decret 150/2017, de 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 7477, de19 d’octubre de 2017. https://portaljuridic.gencat.cat/eli/esct/d/2017/10/17/150 Decret 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 8762, de 29 de setembre de 2022. https://portaljuridic.gencat.cat/eli/es-ct/d/2022/09/27/175 Departament d’Educació (2020). Educació disposarà del pressupost més alt de la història, amb 5.671 milions d’euros. [Nota de premsa del 31 de gener de 2020]. https://govern.cat/salapremsa/notes-premsa/382061/educacio-disposara-delpressupost-mes-alt-historia-5671-milions-euros Echeita, G., i Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como derecho: Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación, (12), 26-46. https://tejuelo.unex.es/tejuelo/article/view/2497/1635 Freire, H. (2011). Educar en verd: Idees per apropar els nens i les nenes a la natura. Graó. González, S., i Monteagudo, T. (2023). Fundación ENKI: Una fundación en movimiento. Dins J. Frutos, i J. González (coord.). Libro de actas del I Congreso de Montañismo Inclusivo 2023 (p. 114-119). Federación Española de Deportes de Montaña y Escalada i Federación de Montaña y Escalada de Castilla y León. https://fedme.es/wp-content/uploads/2023/12/Libro-de-actas-I-Congreso-de-Montanismo-Inclusivo.pdf Llei 12/2009, de 10 de juliol, d’educació. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 5422, de 16 de juliol de 2009. https://portaljuridic.gencat.cat/eli/esct/l/2009/07/10/12 ONU (2006). Convenció sobre els drets de les persones amb discapacitat. https://portaljuridic.gencat.cat/web/.content/05_-_dret_de_la_unio_europea/enllacos/DDHH_PDF/Drets_persones_discapacitats.pdf Ordre de 31 d’agost de 1982, per la qual s’aprova el programa d’ajuda a la renovació pedagògica a l’ensenyament primari. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 264, de 6 d’octubre de 1982. https://portaljuridic.gencat.cat/eli/esct/o/1982/08/31/(5) Pérez-Brunicardi, D. (2023). El poder transformativo de una silla todoterreno. Dins J. Frutos, i J. González (coord.). Libro de actas del I Congreso de Montañismo Inclusivo 2023 (p. 114-119). Federación Española de Deportes de Montaña y Escalada i Federación de Montaña y Escalada de Castilla y León. https://fedme.es/wp-content/uploads/2023/12/Libro-de-actas-I-Congreso-de-Montanismo-Inclusivo.pdf Rois, C., Gimeno, C., Molina, S., i Rodríguez, H. (2015). Escuela y sociedad inclusiva. Dins H. Arribas, i D. Fernández (coord.). Deporte adaptado y escuela inclusiva (p. 11-26). Graó. Síndic de Greuges de Catalunya (setembre 2021). L’educació inclusiva a Catalunya: Setembre 2021. https://www.sindic.cat/site/unitFiles/8067/Informe%20Educacio%20Inclusiva_cat.pdf Sunyol, J. (2022). L’ofici d’educar: Escola inclusiva, impossible o imparable? [Emissió de ràdio]. Catalunya Ràdio, 30 octubre 2022. https://www.3cat.cat/3cat/escolainclusiva-impossible-o-imparable/audio/1150842/ Torrebadella, X. (2013). La Joëlette: una original adaptación para el senderisme inclusivo. EFDeportes.com: Revista Digital, 18 (184), 1-14. https://www.efdeportes.com/efd184/la-joelette-para-el-senderismoinclusivo.htm UNESCO (2005). Guidelines for inclusion: Ensuring access to education for all. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000140224 UNESCO; Ministerio de Educación y Ciencia (1994). Declaración de Salamanca: Marco de acción para las necesidades educativas especiales. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098427_spa XTEC (s. d.). Camps d’aprenentatge: Què són? https://xtec.gencat.cat/ca/serveis/sesc/cda/queson/ Descàrregues PDF Publicat 2025-11-03 Com citar Naharro i Via, M., Bardina Simorra, N., Forcada Masoliver, E., & Cereza Aubets, C. (2025). La cadira Joëlette: una mesura i suport addicional que promou la inclusió de l’alumnat amb discapacitat motriu als camps d’aprenentatge. Revista Catalana De Pedagogia, 28, 125–149. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/154608 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 28 (2025): Tendències d’èxit, realitats emergents i noves expectatives en educació Secció Articles d'experiències Llicència Drets d'autor (c) 2025 Marta Naharro i Via Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0. La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores. Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents: Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia. Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats. És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles. La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es. Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.