La cadira Joëlette: una mesura i suport addicional que promou la inclusió de l’alumnat amb discapacitat motriu als camps d’aprenentatge

Autors/ores

  • Marta Naharro i Via Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu, Esterri d'Àneu, Lleida
  • Neus Bardina Simorra Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu, Esterri d'Àneu, Lleida
  • Estel Forcada Masoliver Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu, Esterri d'Àneu, Lleida
  • Cristina Cereza Aubets Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu, Esterri d'Àneu, Lleida

  • DOI: 10.2436/20.3007.01.229

Paraules clau:

Educació, inclusió, discapacitat motriu, atenció a la diversitat, medi natural, senderisme inclusiu

Resum

El Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu (Servei Educatiu del Departament d’Educació i Formació Professional) ha dut a terme dues estades adaptades, seguint els preceptes de l’escola inclusiva. Es detalla com es va dissenyar i executar la sortida al Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici amb dos centres educatius de primària; entre els alumnes hi havia dues persones amb discapacitat motriu i es va incorporar l’ús d’una cadira tot terreny Joëlette per poder superar les barreres que l’entorn natural generava. En ambdós casos es van assolir satisfactòriament els objectius d’aprenentatge i es va poder arribar amb èxit al punt final del recorregut amb tot el grup, fet que va afavorir la interacció entre iguals i va reforçar el sentiment de pertinença. S’identifica l’elevada cultura inclusiva de tots els professionals i adults implicats (docents, fisioterapeuta, auxiliar d’educació especial, practicants de magisteri, guia de mitja muntanya i voluntaris responsables de la conducció de la Joëlette, famílies) com a factor central que ha propiciat l’èxit educatiu. L’article revisa les implicacions logístiques i els recursos mobilitzats per valorar si és possible generalitzar l’ús de les Joëlette en altres centres educatius, per atendre adequadament tot l’alumnat amb discapacitat motriu de Catalunya.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Referències

Arribas, H. F. (2015). Senderos escolares inclusivos. Dins H. Arribas, i D. Fernández (coord.), Deporte adaptado y escuela inclusiva (p. 93-108). Graó.

Arribas, H. F. (2019). Senderos escolares: Hacia un aula-naturaleza inclusiva. Aula de innovación educativa, (288), 17-21. https://consejoescolar.educacion.navarra.es/web1/wpcontent/uploads/2019/12/2249.pdf

Bardavio, A., i Mañé, S. (2013). «Els camps d’aprenentatge»: Una propuesta educativa vinculada a la innovación educativa en Catalunya. Historia y futuro. Dins J. Pagès, i A. Santisteban (ed.). Una mirada al pasado y un proyecto de futuro: Investigación e innovación en didáctica de las ciencias sociales (p. 473-480). Servei de Publicacions, Universitat Autònoma de Barcelona. https://didacticaciencias-sociales.org/Libros/XXVSIMPO1_v2.pdf

Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu (s. d.). Presentació. https://serveiseducatius.xtec.cat/cda-vallsdaneu/el-camp/presentacio/

Campillo, F. (2021). Boscos per la salut: Un nadó, un arbre. Dins V Jornada de les Guilleries: Aigua i Territori. La renaturalització dels nuclis urbans per fer-los més saludables. https://www.catedraaigua.cat/wpcontent/uploads/2021/02/JornadaGuilleries_FCL.pdf

Camps i Entorns d’Aprenentatge (s. d.). Qui som? https://projectes.xtec.cat/camps/quisom/

Consell Cultural de les Valls d’Àneu (s. d.). Escola de natura de les Valls d’Àneu / Camp d’Aprenentatge. https://www.aneu.cat/escola-de-natura-de-les-valls-daneucamp-daprenentatge/

Cosialls, A. (2024). La Xarxa de Parcs Naturals amplia l’accessibilitat amb cadires tot terreny per a infants amb discapacitat motora. El Diari de la Diba (14 novembre 2024). https://www.diba.cat/ca/web/sala-de-premsa/-/la-xarxa-de-parcsnaturals-amplia-l-accessibilitat-amb-cadires-tot-terreny-per-a-infants-ambdiscapacitat-motora

Decret 150/2017, de 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 7477, de19 d’octubre de 2017. https://portaljuridic.gencat.cat/eli/esct/d/2017/10/17/150

Decret 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 8762, de 29 de setembre de 2022. https://portaljuridic.gencat.cat/eli/es-ct/d/2022/09/27/175

Departament d’Educació (2020). Educació disposarà del pressupost més alt de la història, amb 5.671 milions d’euros. [Nota de premsa del 31 de gener de 2020]. https://govern.cat/salapremsa/notes-premsa/382061/educacio-disposara-delpressupost-mes-alt-historia-5671-milions-euros

Echeita, G., i Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como derecho: Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación, (12), 26-46. https://tejuelo.unex.es/tejuelo/article/view/2497/1635

Freire, H. (2011). Educar en verd: Idees per apropar els nens i les nenes a la natura. Graó.

González, S., i Monteagudo, T. (2023). Fundación ENKI: Una fundación en movimiento. Dins J. Frutos, i J. González (coord.). Libro de actas del I Congreso de Montañismo Inclusivo 2023 (p. 114-119). Federación Española de Deportes de Montaña y Escalada i Federación de Montaña y Escalada de Castilla y León. https://fedme.es/wp-content/uploads/2023/12/Libro-de-actas-I-Congreso-de-Montanismo-Inclusivo.pdf

Llei 12/2009, de 10 de juliol, d’educació. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 5422, de 16 de juliol de 2009. https://portaljuridic.gencat.cat/eli/esct/l/2009/07/10/12

ONU (2006). Convenció sobre els drets de les persones amb discapacitat. https://portaljuridic.gencat.cat/web/.content/05_-_dret_de_la_unio_europea/enllacos/DDHH_PDF/Drets_persones_discapacitats.pdf

Ordre de 31 d’agost de 1982, per la qual s’aprova el programa d’ajuda a la renovació pedagògica a l’ensenyament primari. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 264, de 6 d’octubre de 1982. https://portaljuridic.gencat.cat/eli/esct/o/1982/08/31/(5)

Pérez-Brunicardi, D. (2023). El poder transformativo de una silla todoterreno. Dins J. Frutos, i J. González (coord.). Libro de actas del I Congreso de Montañismo Inclusivo 2023 (p. 114-119). Federación Española de Deportes de Montaña y Escalada i Federación de Montaña y Escalada de Castilla y León. https://fedme.es/wp-content/uploads/2023/12/Libro-de-actas-I-Congreso-de-Montanismo-Inclusivo.pdf

Rois, C., Gimeno, C., Molina, S., i Rodríguez, H. (2015). Escuela y sociedad inclusiva. Dins H. Arribas, i D. Fernández (coord.). Deporte adaptado y escuela inclusiva (p. 11-26). Graó.

Síndic de Greuges de Catalunya (setembre 2021). L’educació inclusiva a Catalunya: Setembre 2021. https://www.sindic.cat/site/unitFiles/8067/Informe%20Educacio%20Inclusiva_cat.pdf

Sunyol, J. (2022). L’ofici d’educar: Escola inclusiva, impossible o imparable? [Emissió de ràdio]. Catalunya Ràdio, 30 octubre 2022. https://www.3cat.cat/3cat/escolainclusiva-impossible-o-imparable/audio/1150842/

Torrebadella, X. (2013). La Joëlette: una original adaptación para el senderisme inclusivo. EFDeportes.com: Revista Digital, 18 (184), 1-14. https://www.efdeportes.com/efd184/la-joelette-para-el-senderismoinclusivo.htm

UNESCO (2005). Guidelines for inclusion: Ensuring access to education for all. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000140224

UNESCO; Ministerio de Educación y Ciencia (1994). Declaración de Salamanca: Marco de acción para las necesidades educativas especiales. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098427_spa

XTEC (s. d.). Camps d’aprenentatge: Què són? https://xtec.gencat.cat/ca/serveis/sesc/cda/queson/

Descàrregues

Publicat

2025-11-03

Com citar

Naharro i Via, M., Bardina Simorra, N., Forcada Masoliver, E., & Cereza Aubets, C. (2025). La cadira Joëlette: una mesura i suport addicional que promou la inclusió de l’alumnat amb discapacitat motriu als camps d’aprenentatge. Revista Catalana De Pedagogia, 28, 125–149. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/154608