La formació dual en el bàtxelor en ciències de l’educació de la Universitat d’Andorra

Autors/ores

Paraules clau:

Desenvolupament professional, docència universitària, formació dual, formació del professorat, pràctiques en centres educatius

Resum

Aquest estudi analitza la satisfacció dels estudiants del bàtxelor en ciències de l’educació de la Universitat d’Andorra respecte a la implementació de la formació dual. Aquesta modalitat combina l’aprenentatge universitari amb pràctiques professionals en centres educatius, amb la qual cosa s’ofereix una experiència formativa enriquidora. Mitjançant una enquesta administrada als estudiants, es van
analitzar sis factors clau: contribució al desenvolupament professional, impacte en l’aprenentatge i conscienciació de fortaleses i debilitats, enriquiment de l’experiència educativa mitjançant la combinació teoria-pràctica, facilitació de la inserció laboral, confirmació de l’elecció formativa i oportunitat per al desenvolupament professional dels tutors. Els resultats van revelar una alta satisfacció general
amb la formació dual. Els aspectes més valorats van ser la integració entre teoria i pràctica, la conscienciació de les fortaleses i debilitats com a docent, i la confirmació de l’elecció formativa. L’estudi destaca la importància de les reunions periòdiques entre tutors universitaris i de centres educatius per garantir una coordinació efectiva del procés d’aprenentatge. Es conclou que la formació dual a la Universitat d’Andorra és un model educatiu eficaç que prepara els futurs docents per afrontar els reptes professionals amb èxit.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Referències

Associació Catalana d’Universitats Públiques (2021). Promoció i desenvolupament de la formació dual en el sistema universitari català. Segona edició de l’informe. ACUP. https://www.acup.cat/sites/default/files/promocion-y-desarrollo-de-la-formaciondual-en-el-sistema-universitario-catalan.pdf

Álvarez-Álvarez, C. (2015). Teoría frente a práctica educativa: algunos problemas y propuestas de solución. Perfiles Educativos, 37(148), 172-190.

https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2015.148.49320

Anguita, R. (1997). Algunas claves de la historia de la formación del profesorado en España para comprender el presente. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30, 97-109. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=117957

BOPA = Butlletí Oficial del Principat d’Andorra (2018a). Decret del 29-8-218, d’aprovació del pla d’estudis del bàtxelor en ciències de l’educació de la Universitat d’Andorra. https://www.bopa.ad/Documents/Detall?doc=GD20180903_10_19_47

BOPA = Butlletí Oficial del Principat d’Andorra (2018b). Llei 17/2018, de 26 de juliol, d’ordenament del sistema educatiu andorrà. https://www.bopa.ad/Documents/Detall?doc=CGL20180817_11_49_59

Bourgeon, G. (1979). Socio-pédagogie de l’alternance. UNMFREO.

Cedefop (2014). Terminology of European education and training policy: A selection of 130 key terms. 2a ed. Office for Official Publications of the European Communities. https://doi.org/10.2801/15877

Chaubet, P., Leroux, M., Masson, C., Gervais, C., i Malo, A. (2018). Apprendre et enseigner en contexte d’alternance: Vers la définition d’un noyau conceptuel. Presses de l’Université du Québec.

Clemente, M. (2007). La complejidad de las relaciones teoría-práctica en educación. Teoría de la Educación, 19, 25-46. https://doi.org/10.14201/3235

Coiduras, J., Correa, E., Boudjaoui, M., i Curto A. (2017). Formación dual en el grado de educación: Claves organizativas y pedagógicas. Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa, (30), 81-102. https://www.ull.es/revistas/index.php/qurriculum/article/view/38

Correa M. (2015). La alternancia en la formación inicial docente. Educar, 51(2), 259-275.

Curto-Reverte, A., Larraz-Rada, V., Sabriá-Bernadó, B., i Fortó-Areny, J. (2022). ¿Qué opinan los grupos de interés de la formación dual universitaria? Estudio de caso sobre la formación dual universitaria en Andorra. XX Congreso Internacional de Investigación Educativa. Santiago de Compostel·la, Espanya.

GRIE = Grup de Recerca Interdisciplinari en Educació (2018). Model educatiu. Universitat d’Andorra. https://www.uda.ad/universitat/informacio-institucional/modeleducatiu/

Huberman, M., i Levinson N. (1988). Un modelo empírico para el intercambio de conocimientos docentes entre universidades y escuelas. Revista de Educación, (286), 61-69. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/dam/jcr:93d9f06a-9414-4f02-9344-26914fc0f6ed/re28603-pdf.pdf

Kemmis, S., i McTaggart, R. (1982). The action research planner. Deakin University Press.

Korthagen, F. A. J. (2004). In search of the essence of a good teacher: Towards a more holistic approach in teacher education. Teaching and Teacher Education, 20(1), 77-

https://doi.org/10.1016/j.tate.2003.10.002

Korthagen, F. A. J. (2010). La práctica, la teoría y la persona en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(68), 83-101. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3276048

Korthagen, F. A. J., i Vasalos, A. (2005). Levels in reflection: Core reflection as a means to enhance professional development. Teachers and Teaching: Theory and Practice,

(1), 47-71. https://doi.org/10.1080/1354060042000337093

Larraz, V., Saz, A., Gili, S., i Cerrato, B. (2024). La alternancia en la formación de maestros en la Universidad de Andorra. Dins J. Gil, i J. Martí (coord.). Las prácticas curriculares en alternancia: Propuestas para el ámbito universitario (p. 146-168). Graó.

Mondragon Unibertsitatea (2023). DualECA 2023. https://www.mondragon.edu/es/-/dualeca-6-sinposiuma

Porlán, R., i Rivero, A. (1998). El conocimiento de los profesores: Una propuesta formativa en el área de ciencias. Diada.

Porlán, R., Rivero, A., i Martín, R. (1997). Conocimiento profesional y epistemología de los profesores I: teoría, métodos e instrumentos. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias didácticas, 15(2), 155-171. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21488.

Rozada, J. M. (2007). ¿Son posibles los puentes entre la teoría y la práctica por todo el mundo demandados, sin pilares intermedios? Dins A. Luis, J. Romero, i F. García (coord.). La formación del profesorado a la luz de una profesionalidad democrática (p. 47-53). Consejería de Educación de Cantabria.

Saz, A., Monné, A., i Larraz, V. (2022). La formación de maestros basada en la práctica reflexiva: la experiencia de la Universitat d’Andorra. Primer Congreso de Docència Universitaria. CIENU, Universidad de Querétaro. https://www.uda.ad/wpcontent/uploads/2022/05/La-formacio%CC%81n-de-maestros-basada-en-lapra%CC%81ctica-reflexiva.pdf

Saz, A., Monné, A., i Larraz, V. (2023). La formación de maestros basada en la práctica reflexiva: la experiencia de la Universitat d’Andorra. Dins M. E. Avelar, M. R. Carranza, i M.C. Delgado (coord.). Reflexiones y experiencias innovadoras de educación en el nivel medio y superior en la modalidad virtual (p. 165-179). Dykinson.

Universitat d’Andorra (2020). Una recerca de l’UdA assenyala la necessitat d’un marc legal per desenvolupar la formació dual universitària. Butlletí UdA. https://butlleti.uda.ad/article/una-recerca-de-luda-assenyala-la-necessitat-dunmarc-legal-per-desenvolupar-la-formacio-dual-universitaria/

Descàrregues

Publicat

2025-11-03

Com citar

Gili Moneo, S., Saz Peñamaria, A., Cerrato Rodríguez, B., & Larraz, V. (2025). La formació dual en el bàtxelor en ciències de l’educació de la Universitat d’Andorra. Revista Catalana De Pedagogia, 28, 46–67. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/154463