Una ciutat inteŀligent per a un món més sostenible: transformació educativa des de la pràctica a l’aula Autors/ores Rosa Maria de la Fuente Castelló Escola Espai-3, Societat Catalana de Pedagogia (Barcelona) https://orcid.org/0000-0003-4362-8167 DOI: 10.2436/20.3007.01.187 Paraules clau: Equitat de gènere, STEM-STEAM, ciutat intel·ligent, internet de les coses (IoT), pensament computacional, objectius de desenvolupament sostenible (ODS) Resum El futur de les ciutats no es pot entendre sense la implicació de la ciutadania i la generació d’ecosistemes d’innovació en els quals es puguin desenvolupar processos d’aprenentatge i participació activa. L’escola té el compromís irrenunciable d’afavorir espais d’experimentació personal i social per a l’alumnat, relleu generacional de la comunitat, i d’acompanyar cada infant en el seu itinerari vers els seus màxims horitzons d’èxit educatiu. En aquest article es presenta una recerca en acció a partir d’una experiència d’ensenyament i aprenentatge centrada en el disseny d’una ciutat inteŀligent i sostenible, una smart city, seguint models de reflexió-acció en un centre educatiu. Durant un trimestre l’alumnat de sisè de primària de l’escola pública Espai-3 realitza tot un procés guiat i creatiu per a la construcció d’una ciutat enriquida tecnològicament, aprofundint en la metodologia STEM (science, technology, engineering and mathematics) - STEAM (science, technology, engineering, art and mathematics). L’objectiu principal és treballar coŀlaborativament en equitat per afavorir l’interès pels estudis tecnològics i científics amb orientació humanista, especialment entre les noies. En grups heterogenis de nois i noies, l’alumnat ha identificat els problemes del seu entorn, ha reflexionat sobre les possibles solucions amb metodologies de disseny i ha fet hipòtesis sobre possibles solucions. Mitjançant la planificació creativa, des del model del pensament de dissenyador (o design thinking), nois i noies han seguit processos d’aprenentatge actiu (o learning by doing) i han avaluat posteriorment els resultats. Aquesta activitat ha estat nominada finalista en els premis d’innovació educativa (mSchools Student Awards) convocats conjuntament pel Citilab i el Departament d’Educació, l’any 2022. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografia de l'autor/a Rosa Maria de la Fuente Castelló, Escola Espai-3, Societat Catalana de Pedagogia (Barcelona) Directora escola Espai 3; Secretària SCP Referències Armagnac, S. d’, Klarsfeld, A., i Martignon, C. (2016). La gestion des talents : définitions, modèles, pratiques d’entreprises. @GRH 20(3), 9-41. https://doi.org/10.3917/grh.163.0009 Burriel, F., i Lorenzo, N. (2021, desembre 21). Pràctiques educatives basades en evidències III. Reflexions: formació o desenvolupament professional? [Diapositives de PowerPoint]. Jornada de Presentació de Resultats del Projecte EIPSI, Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra. https://es.slideshare.net/nlorenzo/eipsiuabformacio-difusio-sgienlgfbmpdf CaixaBank (2020, novembre 16). Ciutats i ciutadans inteŀligents: cap a l’smart city inclusiva. El blog de CaixaBank. https://blog.caixabank.es/blogcaixabank/ca/ciutats-ciutadans-intelligents-cap-lsmart-city-inclusiva/# Catalunya. (1986a). Decret 31/1986, de 30 de gener, pel qual s’estableixen diversos Programes d’Actuació en el camp educatiu. (DOGC, núm. 660, 12 març 1986, p. 749-750. https://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/660/8002.pdf Catalunya. (1986b). Ordre de 12 de febrer de 1986, per la qual s’estableix l’estructura organitzativa del Programa d’Informàtica Educativa fixat pel Decret 31/1986, de 30 de gener. (DOGC, núm. 674, 18 abril 1986, p. 1142-1143. https://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/674/8384.pdf Departament d’Educació. Ateneu. (s. d.). STEM Tools [Materials de formació]. Recuperat el 29 de març de 2022 de https://ateneu.xtec.cat/wikiform/wikiexport/materials/stemcat/index Elecfreaks (2022) 36 in 1 Nezha-A Inventor’s kit (EF08232). [Tutorial micro:bit]. https://www.elecfreaks.com/learn-en/microbitKit/Nezha_Inventor_s_kit_for_microbit Espai-3 (2021). Detector de alimentación saludable: creamos asistentes de alimentación saludable con la ayuda de I. A. Publicat per l’INTEF (Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado). https://code.intef.es/buenas_practicas_epc/detector-de-alimentacion-saludable-creamos-asistentes-de-alimentacion-saludable-con-la-ayuda-de-i-a/ Espai-3. (2022). Projecte educatiu de centre. https://agora.xtec.cat/ceip-espai3-sjdespi/projecte-educatiu/pec Folch, B. (2020). School Networks for School Transformation in Catalonia. Transformative Educational Leadership Journal. https://telp.educ.ubc.ca/school-networks-for-school-transformation-in-catalonia Freire, P. (1982). Creating alternative research methods: learning to do it by doing it. A Hall. B., Gillette, A., i Tandon, R. (ed.), Creating knowledge: a monopoly? (p. 29-37). Society for Participatory Research in Asia. https://www.pria.org/knowledge_resource/Creating_Knowledge_-_A_Monopoly_-_Participatory_Research_in_Development.pdf Fuente, R. de la (2022, maig 21). Projecte una ciutat inteŀligent per un món sostenible. https://agora.xtec.cat/ceip-espai3-sjdespi/portada/projecte-la-ciutat-intel-ligent Iŀlustre Coŀlegi d’Advocats de Barcelona. (2019). Charter of Barcelona for the right of citizens in the digital era. https://www.icab.es/export/sites/icab/.galleries/documents-noticies/2019/file-charter-of-barcelona-for-the-rights-of-citizens-in-the-digital-era.pdf Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (2021, desembre 27). Detector de alimentación saludable: creamos asistentes de alimentación saludable con la ayuda de I. A. https://code.intef.es/buenas_practicas_epc/detector-de-alimentacion-saludable-creamos-asistentes-de-alimentacion-saludable-con-la-ayuda-de-i-a International Association for the Evaluation of Educational Achievement (2022). TIMSS 2023: trends in international mathematics and science study. https://timssandpirls.bc.edu/timss2023/downloads/T2023_TIMSS_Brochure.pdf International Transport Forum i Organització de Cooperació i Desenvolupament Econòmic. (2020). Leveraging digital technology and data for human-centric smart cities: report for the G20 digital economy task force. https://www.itf-oecd.org/sites/default/files/docs/data-human-centric-cities-mobility-g20.pdf Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada, V., i Freeman, A. (2014). NMC Horizon Report: 2014 K-12 Edition. The New Media Consortium. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED559369.pdf Kaser, L., i Halbert, J. (2009). Leadership mindsets: innovation and learning in the transformation of schools. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203881156 Lorenzo, M. N., i Lovtskaya, A. (2021). Enhancing students’ voices in a voiceless IoT ecosystem. A Daniela, L. (ed.), The Internet of Things for Education (p. 7-28). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-85720-2_2 Maggio, M. (2018). XIII Foro Latinoamericano de Educación «Habilidades del siglo XXI. Cuando el futuro es hoy» [Documento básico]. Fundación Santillana. https://www.fundacionsantillana.com/PDFs/XIII_Foro_Documento_Basico_WEB.pdf Marina, J. A. (coord.) (2014). Creatividad en la educación, educación de la creatividad: claves para hacer de la creatividad un hábito. Cuaderno FAROS, 8. https://issuu.com/hospitalsantjoandedeu/docs/8o-cuaderno-faros-creatividad New York University Tandon School of Engineering. (2022). Science of smart cities (SoSC). https://engineering.nyu.edu/academics/programs/k12-stem-education/nyc-based-programs/science-smart-cities-sosc Nieva, J. A., i Martínez, O. (2016). Una nueva mirada sobre la formación docente. Universidad y Sociedad, 8(4), p. 14-21. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/449/pdf Organització de Cooperació i Desenvolupament Econòmic. (2019a). OECD Principles on Artificial Intelligence (AI) Organisation for Economic Cooperation and Development. OECD-AI Policy Observatory. https://oecd.ai/en/ai-principles Organització de Cooperació i Desenvolupament Econòmic. (2019b). The OECD programme on smart cities and inclusive growth. https://www.oecd.org/cfe/cities/smart-cities.htm Organització de Cooperació i Desenvolupament Econòmic. (2020). Digital transformation in the age of COVID-19: building resilience and bridging divides, https://www.oecd.org/digital/digital-economy-outlook-covid.pdf Organització de Cooperació i Desenvolupament Econòmic. (2021). OECD skills outlook 2021: learning for life. https://doi.org/10.1787/0ae365b4-en Organització de les Nacions Unides per a l’Educació, la Ciència i la Cultura. (2015). UNESCO and sustainable development goals. https://en.unesco.org/sustainabledevelopmentgoals Schön, D. A. (1992). La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje de las profesiones. Paidós. Stanley, J. (2015, agost 7). Teaching kids how to build smart cities. Next City, Solutions for Liberated Cities. https://nextcity.org/urbanist-news/teaching-kids-how-to-build-smart-cities Steiner, E. (1988). Methodology of theory building. Educology Research Associates. https://tedfrick.sitehost.iu.edu/steiner/Methodology%20of%20Theory%20Building%204mb.pdf TERMCAT Centre de Terminologia. (2014, juny 12). Què és una smart city i com es diu en català?. El blog del TERMCAT. https://termcat.blog.gencat.cat/2014/06/12/que-es-una-smart-city-i-com-es-diu-en-catala Tomàs, M. (2016, novembre 8). Parlem d’SmartCities (II): Què tenen «d’inteŀligent» les smart cities? Blog de l’EAPC. https://eapc.blog.gencat.cat/2016/11/08/parlem-dsmartcities-ii-que-tenen-dintelligent-les-smart-cities-mariona-tomas Visser, W. (2006). The cognitive artifacts of designing. Routlegde. https://www.routledge.com/The-Cognitive-Artifacts-of-Designing/Visser/p/book/9780805855111# Wing, J. M. (2006) Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215 Wing J. M. (2008). Computational thinking and thinking about computing. Philosophical. Transactions of the Royal Society A, 366(1881), 3717-3725. https://doi.org/10.1098/rsta.2008.0118 Zhuang, R., Fang, H., Zhang, Y., Lu, A., i Huang, R. (2017). Smart learning environments for a smart city: from the perspective of lifelong and lifewide learning. Smart Learning Environments, 4(1), 1-21. https://doi.org/10.1186/s40561-017-0044-8 Descàrregues PDF Publicat 2023-05-02 Com citar de la Fuente Castelló, R. M. (2023). Una ciutat inteŀligent per a un món més sostenible: transformació educativa des de la pràctica a l’aula. Revista Catalana De Pedagogia, 23(1), 44–62. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/150026 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 23 (2023): Les tecnologies digitals en les noves ecologies de l’aprenentatge Secció Articles d'experiències Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores. Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents: Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia. Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats. És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles. La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es. Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.