Repensar l’ensenyament de la religió des de la societat del coneixement Autors/ores Francesc Torradeflot i Freixes Centre d’Estudi de les Tradicions Religioses, Barcelona. Secretari de l’Associació UNESCO per al Diàleg Interreligiós i responsable de l’Àrea de Diàleg Interreligiós del Centre UNESCO de Catalunya. Paraules clau: Religió, espiritualitat, educació interreligiosa, diversitat interreligiosa, cultura religiosa. Resum El dinamisme intrínsec del fet religiós fa que sigui difícil de delimitar i, per tant, gairebé indefinible. Aquesta complexitat intrínseca s’ha exacerbat amb la liberalització recent i la pèrdua de patrimoni irreversibles del fet religiós, de les quals els fonamentalismes religiosos només són una manifestació extrema. Davant d’aquest batibull, proposo fer servir la definició funcional de les Nacions Unides que considera la religió com a cultura i que té un concepte de creença ampli i generós que permet acollir i incloure una gran diversitat de tradicions religioses i espirituals, i defugir qualsevol temptació de discriminació que pugui vulnerar l’esperit del dret humà fonamental a la llibertat de pensament, consciència i religió. A partir d’aquesta definició àmplia i de les propostes de diverses institucions internacionals, caldria replantejar la presència de la religió a l’escola espanyola i proposar-hi com a alternativa una cultura religiosa generalitzada des de criteris de rigor i d’empatia, especialment, si es vol garantir una societat pluralista i dialogant en la qual l’educació des del diàleg i en la sensibilitat espiritualitat tindran un paper integrador de l’ésser humà. També es podria superar la disjuntiva tradicional entre religió confessional i cultura religiosa amb una educació bàsica i general en el cultiu de l’espiritualitat.Paraules clau: Religió, espiritualitat, educació interreligiosa, diversitat interreligiosa, cultura religiosa. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF Com citar Torradeflot i Freixes, F. (2015). Repensar l’ensenyament de la religió des de la societat del coneixement. Revista Catalana De Pedagogia, 8, 50–62. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/139245 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 8 (2011-2014) Secció Articles de recerca Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores. Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents: Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia. Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats. És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles. La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es. Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.