Experiències per a l’extensió de l’ús del català en l’educació en el lleure. El Taller d’educació per la llengua

Autors/ores

  • Carles Palau i Puig Tallers per la Llengua

Paraules clau:

política i planificació lingüístiques, promoció de l’ús social, joves, lleure, cohesió social.

Resum

Per aconseguir que una llengua moli i se n’estengui l’ús cal, en primer lloc, establir una estratègia seductora. I per a Tallers per la Llengua, en el context actual del català, aquesta estratègia implica necessàriament recórrer a elements com el prestigi i la dignitat de la llengua: cal trencar prejudicis lingüístics (com el fet que el català és una llengua minoritària) i desenvolupar la llengua amb seguretat i respecte. L’article fa una explicació detallada de les diferents sessions que ofereix Tallers per la Llengua per intentar millorar les actituds i els hàbits lingüístics d’alguns perfils de població. Un d’aquests tallers és el TEL (Taller d’educació per la llengua): adreçat als estudiants d’ESO i batxillerat. Està orientat a desfer prejudicis i promoure el respecte per la diversitat lingüística. També s’exposa el TELP (Taller d’espai lingüístic personal), que, destinat a persones amb una certa sensibilitat lingüística, pretén modificar conductes i treballar l’assertivitat lingüística. Finalment, l’article presenta la iniciativa «Estén el català al teu barri», un joc premiat pel Servei de Política Lingüística de l’Ajuntament de Tarragona.

Paraules clau: política i planificació lingüístiques, promoció de l’ús social, joves, lleure, cohesió social.

Descàrregues

Publicat

11-02-2013

Número

Secció

Secció monogràfica II. El català mola? Competències, representacions i usos de la llengua en l’àmbit juvenil