Dones i transmissió lingüística en llars d’origen immigrant . Impactes, reptes i oportunitats

Autors/ores

  • Paquita Sanvicén-Torné Universitat de Lleida. CNL de Lleida

Paraules clau:

transmissió lingüística intergeneracional de mares a filles d’origen immigrant, joves universitàries d’origen immigrant, ús i aprenentatge del català.

Resum

És reconegut que les pràctiques lingüístiques en el context familiar tenen un paper clau perquè una llengua sigui o no transmesa de pares a fills. En les llars d’origen immigrant amb infants i joves escolaritzats en català, la reproducció d’aquesta llengua va vinculada al grau de competència educativa i lingüística que tinguin els progenitors. Aquest article reflexiona sobre el rol matern en aquest escenari lingüístic. Alhora, s’aproxima a les problemàtiques vivencials que afecten mares i fills quan elles no entenen ni parlen català o quan persisteixen dificultats de comprensió no resoltes. Les dades són el resultat d’una microinvestigació exploratòria sobre una mostra reduïda de mares i filles. Les participants són dotze nord-africanes i llatinoamericanes assentades a Lleida des de fa gairebé una dècada o més, de diversos perfils formatius i coneixements de català. Quatre són mares que intenten desenvolupar el seu projecte personal. Les vuit restants són noies acabades d’entrar a la universitat i les mares respectives. Els resultats, recollits a partir d’un qüestionari de preguntes obertes, evidencien la necessitat d’investigar i identificar els condicionants i problemàtiques resultants de poder utilitzar o no el català. Constaten el paper decisiu de les mares i del domini que tinguin del català en el fet que aquest sigui, o no, usat i transmès de casa als joves. Alhora, les joves informants aporten arguments útils per tal que les mares d’origen immigrant sense motivació s’interessin per aprendre’l.

Paraules clau: transmissió lingüística intergeneracional de mares a filles d’origen immigrant, joves universitàries d’origen immigrant, ús i aprenentatge del català.

Biografia de l'autor/a

Paquita Sanvicén-Torné, Universitat de Lleida. CNL de Lleida

Doctora en Sociología. Professora de Sociología de la Universitat de Lleida. Departament de Geografia i Sociologia.

Membre del Grupo d'Investigació Consolidat GESEC (Grup d'Estudis sobre Societat, Salut, Educació i Cultura)  

Fundadora i responsable del Seminari de Reflexió sobre Sociologia Contemporània.

ORCID 0000-0003-4841-9153 

Departament de Geografia i Sociologia

Universitat de Lleida

ORCID 0000-0003-4841-9153

Seminari de Reflexió sobre Sociologia Contemporània (SERCS)

Grupo de innovación ex-magistrales anónimos (Universidad de Alcalá) 

 

https://sites.google.com/site/exmagistralesanonimos/

Directora del CNL de Lleida  

Descàrregues

Publicat

22-07-2016

Número

Secció

Secció monogràfica. La transmissió lingüística intergeneracional