Geography in the classroom: what is its place?

Authors

  • Jordi Royo Societat Catalana de Geografia, Institut d'Estudis Catalans
  • Salvador Calabuig Coordinador de l’ àmbit de socials del Màster de formació del professorat d’educació secundària (UdG)
  • Àngel Manzano Mestre de l’Escola Cooperativa El Puig (Esparreguera)
  • David Expósito Estudiant de periodisme (UPF)
  • Xavier Giner Professor de l’Institut La Vall del Tenes i de Didàctica de les Ciències Socials (UAB)
  • Montserrat Oller Coordinadora de l’especialitat de Geografia i Història del Màster de Formació del Professorat d’Educació Secundària (UAB)

Keywords:

teaching, geography didactics, PAU, teacher training, competencies.

Abstract

Teaching geography in the classrooms, both in primary and secondary education, clashes with a series of contradictions that require a profound rethinking. Those are: teacher training and teacher training masters; the overwhelming predominance of historians among professors of geography; textbooks and the predominant vision of geography as a descriptive science; the reduction of geography contents in secondary education and its specific weight in the PAU (university access exams), or the PAU exam itself, the struggle of the universities not to lose students in geography degrees, the curricula and the new competence model… This paper summarizes the results of a round table around all these topics with contribution of different views from primary teachers to coordinators of secondary school teacher training, including the perception of students.

Keywords: teaching, geography didactics, PAU, teacher training, competencies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Salvador Calabuig, Coordinador de l’ àmbit de socials del Màster de formació del professorat d’educació secundària (UdG)

Coordinador de l’ àmbit de socials del Màster de
formació del professorat d’educació secundària (UdG)

Àngel Manzano, Mestre de l’Escola Cooperativa El Puig (Esparreguera)


Mestre de l’Escola Cooperativa El Puig (Esparreguera)

David Expósito, Estudiant de periodisme (UPF)

Estudiant de periodisme (UPF)

Xavier Giner, Professor de l’Institut La Vall del Tenes i de Didàctica de les Ciències Socials (UAB)

Professor de l’Institut La Vall del Tenes i de Didàctica de les Ciències Socials (UAB)

Montserrat Oller, Coordinadora de l’especialitat de Geografia i Història del Màster de Formació del Professorat d’Educació Secundària (UAB)

Coordinadora de l’especialitat de Geografia i Història
del Màster de Formació del Professorat d’Educació Secundària (UAB)

Downloads

How to Cite

Royo, J., Calabuig, S., Manzano, Àngel, Expósito, D., Giner, X., & Oller, M. (2019). Geography in the classroom: what is its place?. Treballs De La Societat Catalana De Geografia, (86), 119–143. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/TSCG/article/view/145354

Issue

Section

Conferences