«L’idioma que ens connecta a tots». Els discursos sobre l’aprenentatge de l’anglès dels adolescents de Mataró Autors/ores Avel·lí Flors Mas Centre Universitari de Sociolingüística i Comunicació. Universitat de Barcelona Paraules clau: ideologies lingüístiques, anglès, globalització, multilingüisme, anàlisi del discurs, Catalunya. Resum La globalització i les repercussions lingüístiques dels processos que s’hi desenvolupen impacten de ple en els repertoris lingüístics dels adolescents catalans, significativament diferents dels de les generacions anteriors. Els adolescents d’avui dia estan marcats per la notable bilingüització català-castellà afavorida pel model de conjunció en català, pel pes creixent de l’anglès a l’àmbit acadèmic i del consum cultural i mediàtic, i per la convivència quotidiana amb llengües d’arreu del món arribades amb les noves immigracions. Mitjançant tècniques d’anàlisi del discurs, aquest article analitza com es reflecteix el paper preeminent de l’anglès en els discursos sobre les llengües dels joves catalans. En aquest sentit, s’arriba a la conclusió que els adolescents participen del «sentit comú» que dicta la «necessitat» d’aprendre anglès, i que justifiquen aquesta posició mitjançant arguments com ara la «utilitat» en l’accés al mercat de treball, el gran nombre de parlants i el caràcter «universal» de l’anglès. Així mateix, l’article tracta de posar en relació l’interès i les expectatives en l’aprenentatge de l’anglès amb el nivellsocioeconòmic dels informants.Paraules clau: ideologies lingüístiques, anglès, globalització, multilingüisme, anàlisi del discurs, Catalunya. Descàrregues PDF Número Núm. 23 (2013): La sociolingüística de la variació en l’àmbit de la ll engua catalana Secció Secció Miscel·lània Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Treballs de Sociolingüística Catalana per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Sociolingüística (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a Treballs de Sociolingüística Catalana.Els autors responen davant la Societat Catalana de Sociolingüística de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana de Sociolingüística està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Treballs de Sociolingüística Catalana no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.