Acollida, comunicació i participació de les famílies d’origen estranger: llums i ombres de la relació família-escola Autores/as Mònica Macia Bordalba Universitat de Lleida DOI: 10.2436/20.3007.01.194 Palabras clave: famílies d’origen estranger, inclusió, participació, punts dèbils, estratègies de millora, relació família-escola Resumen La inclusió de les famílies d’origen estranger a les escoles, així com la seva participació, és un repte encara pendent. Per aquest motiu, el present estudi pretén descriure quina és la realitat a les escoles de Catalunya, identificar-ne els principals punts dèbils i proposar estratègies de millora que fomentin la relació família-escola i la inclusió de totes les famílies dins de la comunitat educativa. En l’estudi, de disseny qualitatiu, s’han portat a terme grups de discussió amb famílies d’origen estranger i equips directius d’escoles de la ciutat de Barcelona. Els resultats mostren la manca d’accions específiques i continuades per promoure la inclusió de les famílies d’origen estranger dins la comunitat educativa, la falta de coneixement de les famílies sobre el sistema educatiu i el funcionament de les escoles, els usos d’uns canals de comunicació sovint poc efectius i l’escassa participació de les famílies d’origen estranger al centre. Com a estratègies de millora es suggereix l’ús de pares i mares d’enllaç per promoure la inclusió i la comunicació amb les famílies d’origen estranger, l’ús de traductors digitals, la millora del material informatiu que es dona a les famílies i la creació de llaços de confiança entre docents i famílies. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Biografía del autor/a Mònica Macia Bordalba, Universitat de Lleida Departament de Psciologia, Sociologia i Treball social de la Universitat de Lleida. Descargas PDF (Català) Publicado 2023-11-02 Cómo citar Macia Bordalba, M. (2023). Acollida, comunicació i participació de les famílies d’origen estranger: llums i ombres de la relació família-escola. Revista Catalana De Pedagogia, 24, 17–36. Recuperado a partir de https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/150336 Más formatos de cita ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descargar cita Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 24 (2023): Qualitat educativa en els processos de transformació Sección Artículos de investigación Licencia La propiedad intelectual de los artículos es de sus respectivos autores. Los autores/as en el momento de entregar los artículos a la Revista Catalana de Pedagogia para solicitar su publicación aceptan los siguientes términos: Conceden a la Societat Catalana de Pedagogia (filial del Institut d'Estudis Catalans) los derechos de reproducción, comunicación pública y distribución de los artículos presentados para su publicación en la Revista Catalana de Pedagogia. Responden ante la Societat Catalana de Pedagogia, de la autoría y la originalidad de los artículos presentados. Es responsabilidad de los autores/as la obtención de los permisos para la reproducción de todo el material gráfico incluido en los artículos. La Societat Catalana de Pedagogia está exenta de toda responsabilidad derivada de la eventual vulneración de derechos de propiedad intelectual por parte de los autores/as. Los contenidos publicados en la revista están sujetos -a menos que se indique lo contrario en el texto o en el material gráfico- a una licencia Reconocimiento - No comercial - Sin obras derivadas 3.0 España (by-nc-nd) de Creative Commons, cuyo texto completo se puede consultar en http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Así pues, se autoriza al público en general a reproducir, distribuir y comunicar la obra siempre que se reconozca la autoría y la entidad que la publica y no se haga un uso comercial ni obra derivada. La revista no se hace responsable de las ideas y opiniones expuestas por los autores/as de los artículos publicados.