Jo també soc una superstar. Una proposta didàctica adreçada a l’alumnat de primer d’ESO per a treballar la composició i la interpretació musical no sexista Autores/as Guillermo Carmona Lopez Universitat de Barcelona https://orcid.org/0000-0003-4908-4180 DOI: 10.2436/20.3007.01.191 Palabras clave: Música, secundària, TIC, perspectiva de gènere, música en directe, coeducació Resumen La matèria de música acostuma a ser, o si més no així ens ho han fet creure en algun moment, una assignatura «maria» que no té ni exàmens, ni necessitat d’estudi. En aquest cas concret es tracta de fer veure com a través de l’assignatura de música a l’educació secundària obligatòria es pot crear consciència a l’alumnat del paper de la dona al món de la música. Les estratègies de màrqueting no acostumen a valorar els continguts sexistes de la gran majoria de lletres de les cançons que ens fan escoltar arreu amb l’objectiu que no ens marxin del cap. Si més no, molt sovint ho aconsegueixen. Al final de la jornada sempre queda aquella cantarella inconscient que ben bé no saps d’on ve, però que ja ha complert la seva funció, com aquell virus que queda allotjat al nostre sistema i ens produeix una sensació d’addicció a consumir més música similar. L’adolescència esdevé una etapa crucial per a definir una consciència humana com més allunyada millor del sexisme, i que se n’allunyi combatent-lo des de dins, com fan els bons anticossos. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Citas Buil Tercero, P. (2013). La percepción social de la armonía en la música popular. Methaodos: Revista de Ciencias Sociales, 1(1), 142-153. https://doi.org/10.17502/m.rcs.v1i1.30 Catalunya. (2015). Decret 187/2015, de 25 d’agost, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària obligatòria (DOGC, núm. 6945, 28 agost 2015, p. 1-305).https://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/6945/1441278.pdf Departament d’Ensenyament. (2018). Competències bàsiques de l’àmbit personal i social. https://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/competencies-basiques/eso/ambit-personal-social.pdf Díaz, M., i Ibarretxe, G. (2008). Aprendizaje musical en sistemas educativos diversificados. Revista de Psicodidáctica, 13(1), 97-110. https://ojs.ehu.eus/index.php/psicodidactica/article/view/232/228 Gutiérrez-Rivas, C. (2010). Estudio exploratorio sobre la construcción de la violencia de género en las letras del reggaetón interpretado por mujeres. Núcleo, 27, 49-70. http://ve.scielo.org/pdf/nu/v22n27/art02.pdf Istance, D. (2012). Crear entorns innovadors per millorar l’aprenentatge. Fundació Jaume Bofill. https://www.debats.cat/sites/default/files/debats/pdf/istance.pdf Merino, I. (2021). La conexión de experiencias subjetivas de aprendizaje dentro y fuera de la escuela como estrategia para personalizar el aprendizaje [Tesi doctoral, Universitat de Barcelona]. Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona. http://hdl.handle.net/2445/184368 Perales Rozalén, B. (2021). Música para la prevención del acoso escolar (ciberbullying) en educación secundaria. [Treball final de màster, Universitat Jaume I]. Repositori Universitat Jaume I. http://hdl.handle.net/10234/194587 Rusinek, G. (2004). Aprendizaje musical significativo. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 1, 1. https://revistas.ucm.es/index.php/RECI/article/view/RECI0404110005A/8776 Descargas PDF (Català) Publicado 2023-05-02 Cómo citar Carmona Lopez, G. (2023). Jo també soc una superstar. Una proposta didàctica adreçada a l’alumnat de primer d’ESO per a treballar la composició i la interpretació musical no sexista. Revista Catalana De Pedagogia, 23(1), 107–120. Recuperado a partir de https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/150045 Más formatos de cita ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descargar cita Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 23 (2023): Les tecnologies digitals en les noves ecologies de l’aprenentatge Sección Artículos de experiencias Licencia La propiedad intelectual de los artículos es de sus respectivos autores. Los autores/as en el momento de entregar los artículos a la Revista Catalana de Pedagogia para solicitar su publicación aceptan los siguientes términos: Conceden a la Societat Catalana de Pedagogia (filial del Institut d'Estudis Catalans) los derechos de reproducción, comunicación pública y distribución de los artículos presentados para su publicación en la Revista Catalana de Pedagogia. Responden ante la Societat Catalana de Pedagogia, de la autoría y la originalidad de los artículos presentados. Es responsabilidad de los autores/as la obtención de los permisos para la reproducción de todo el material gráfico incluido en los artículos. La Societat Catalana de Pedagogia está exenta de toda responsabilidad derivada de la eventual vulneración de derechos de propiedad intelectual por parte de los autores/as. Los contenidos publicados en la revista están sujetos -a menos que se indique lo contrario en el texto o en el material gráfico- a una licencia Reconocimiento - No comercial - Sin obras derivadas 3.0 España (by-nc-nd) de Creative Commons, cuyo texto completo se puede consultar en http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Así pues, se autoriza al público en general a reproducir, distribuir y comunicar la obra siempre que se reconozca la autoría y la entidad que la publica y no se haga un uso comercial ni obra derivada. La revista no se hace responsable de las ideas y opiniones expuestas por los autores/as de los artículos publicados.