Model i instrument per a l’anàlisi de l’ètica organitzacional de l’escola Autores/as Sara Colorado Ramírez Universitat Autònoma de Barcelona (Barcelona) Palabras clave: Autoavaluació institucional, direcció escolar, escola, ètica organitzacional, moral, organització escolar. Resumen Aquesta aportació destaca els resultats més rellevants de l’estudi sobre l’anàlisi dels condicionants (barreres i facilitadors) que promouen el desenvolupament ètic organitzacional de les escoles de Catalunya. La metodologia emprada inclou una revisió literària i bibliogràfica, divuit entrevistes exploratòries, quatre-cents quaranta-dos qüestionaris a direccions escolars, dos grups de discussió i l’aplicació de l’instrument d’autoavaluació CADEO (Qüestionari d'Autoavaluació Institucional per al Desenvolupament Ètic Organitzacional en el Centre Educatiu) en quatre centres educatius. L’objectiu és delimitar teòricament i pràcticament l’objecte d’estudi, conèixer les barreres i els facilitadors per al desenvolupament ètic organitzacional de l’escola i facilitar propostes organitzatives i de gestió per a promoure, des de la direcció escolar, el desenvolupament ètic de la institució educativa. Els resultats i les conclusions apunten la necessitat d’un model i un instrument d’autoavaluació institucional per a l’anàlisi del desenvolupament ètic organitzacional de l’escola i el protocol d’aplicació; que la reflexió ètica ha de convertir-se en un plantejament estratègic en les escoles; que promoure l’ètica organitzacional implica transparència, diàleg, consens i compromís explícit coŀlectiu i individual; que el paper de la direcció escolar és clau i fonamental; que calen espais de diàleg i reflexió institucionals; la delimitació compartida dels valors ètics institucionals; formació ètica i moral, i el plantejament d’una avaluació sistemàtica amb criteris ètics. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Biografía del autor/a Sara Colorado Ramírez, Universitat Autònoma de Barcelona (Barcelona) Departament de Pedagogia Aplicada Àrea de Didàctica i OrganitzacióUniversitat Autònoma de Barcelona (Barcelona)https://orcid.org/0000-0002-1171-1866 Descargas PDF (Català) Publicado 2022-03-15 Cómo citar Colorado Ramírez, S. (2022). Model i instrument per a l’anàlisi de l’ètica organitzacional de l’escola. Revista Catalana De Pedagogia, 22, 33–53. Recuperado a partir de https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/149624 Más formatos de cita ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descargar cita Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 22 (2022): Pedagogia i ètica, baròmetre en temps de crisi Sección Artículos de investigación Licencia La propiedad intelectual de los artículos es de sus respectivos autores. Los autores/as en el momento de entregar los artículos a la Revista Catalana de Pedagogia para solicitar su publicación aceptan los siguientes términos: Conceden a la Societat Catalana de Pedagogia (filial del Institut d'Estudis Catalans) los derechos de reproducción, comunicación pública y distribución de los artículos presentados para su publicación en la Revista Catalana de Pedagogia. Responden ante la Societat Catalana de Pedagogia, de la autoría y la originalidad de los artículos presentados. Es responsabilidad de los autores/as la obtención de los permisos para la reproducción de todo el material gráfico incluido en los artículos. La Societat Catalana de Pedagogia está exenta de toda responsabilidad derivada de la eventual vulneración de derechos de propiedad intelectual por parte de los autores/as. Los contenidos publicados en la revista están sujetos -a menos que se indique lo contrario en el texto o en el material gráfico- a una licencia Reconocimiento - No comercial - Sin obras derivadas 3.0 España (by-nc-nd) de Creative Commons, cuyo texto completo se puede consultar en http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Así pues, se autoriza al público en general a reproducir, distribuir y comunicar la obra siempre que se reconozca la autoría y la entidad que la publica y no se haga un uso comercial ni obra derivada. La revista no se hace responsable de las ideas y opiniones expuestas por los autores/as de los artículos publicados.