El pensament crític: competència bàsica en un context virtual d’emergència educativa Autores/as Alma Arcelia Ramírez Íñiguez Unviersidad Autónoma de Baja California Palabras clave: Pensament crític, ensenyament universitari, adaptació educativa, educació virtual, programes d’estudi, emergència educativa. Resumen El context de la pandèmia causada per la COVID-19 ha representat diversos reptes per a les institucions educatives, entre els quals destaca l’adaptació dels programes d’estudi presencials a les alternatives d’educació virtual o a distància. L’experiència que es presenta en aquest treball mostra l’ajust, a aquesta modalitat, d’una assignatura de la llicenciatura en ciències de l’educació en una universitat mexicana, tenint en compte la manca de recursos (com ara, portàtils personals) per part d’alguns estudiants, així com la necessitat de repensar els continguts del programa en relació amb l’emergència sanitària. Això últim, considerant que la pandèmia va modificar les dinàmiques educatives i socials quotidianes i, per tant, va ser necessari ressituar l’ensenyament en les condicions de la situació actual. Per a això, es van analitzar i es van replantejar els aspectes següents: 1) objectius d’aprenentatge i competències professionals; 2) metodologia d’ensenyament i aprenentatge, i 3) estratègies d’avaluació. Com a eix central d’aquest replantejament, es va destacar l’ús del pensament crític com una competència fonamental per a l’adquisició dels coneixements propis de l’assignatura, així com per al desenvolupament de les habilitats implicades en els objectius d’aprenentatge.Paraules clau: Pensament crític, ensenyament universitari, adaptació educativa, educació virtual, programes d’estudi, emergència educativa. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Biografía del autor/a Alma Arcelia Ramírez Íñiguez, Unviersidad Autónoma de Baja California Alma Arcelia Ramírez Iñiguez és pedagoga per la Universitat Nacional Autònoma de Mèxic, màster en Recerca en Educació per la Universitat Autònoma de Barcelona i doctora en Educació per la Universitat de Barcelona. Durant la seva trajectòria professional, s'ha exercit en l'àrea de l'avaluació educativa en l'àmbit de l'educació superior. En recerca, s'ha enfocat a l'estudi de l'educació inclusiva i intercultural, i la relació entre l'educació i la inclusió social a Llatinoamèrica i Espanya. A més, ha participat en diferents grups de recerca com el Grup de Recerca en Educació Intercultural de la Universitat de Barcelona i l'Institut Internacional de Planificació de l'Educació (IIPE-UNESCO Buenos Aires). Actualment, és professora i investigadora a la Facultat de Ciències Humanes de la Universitat Autònoma de Baixa Califòrnia, Mèxic. Descargas PDF (Català) Publicado 2020-10-14 Cómo citar Ramírez Íñiguez, A. A. (2020). El pensament crític: competència bàsica en un context virtual d’emergència educativa. Revista Catalana De Pedagogia, 18, 83–97. Recuperado a partir de https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/148269 Más formatos de cita ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descargar cita Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 18 (2020): Pedagogia en temps de COVID19 Sección Artículos de experiencias Licencia La propiedad intelectual de los artículos es de sus respectivos autores. Los autores/as en el momento de entregar los artículos a la Revista Catalana de Pedagogia para solicitar su publicación aceptan los siguientes términos: Conceden a la Societat Catalana de Pedagogia (filial del Institut d'Estudis Catalans) los derechos de reproducción, comunicación pública y distribución de los artículos presentados para su publicación en la Revista Catalana de Pedagogia. Responden ante la Societat Catalana de Pedagogia, de la autoría y la originalidad de los artículos presentados. Es responsabilidad de los autores/as la obtención de los permisos para la reproducción de todo el material gráfico incluido en los artículos. La Societat Catalana de Pedagogia está exenta de toda responsabilidad derivada de la eventual vulneración de derechos de propiedad intelectual por parte de los autores/as. Los contenidos publicados en la revista están sujetos -a menos que se indique lo contrario en el texto o en el material gráfico- a una licencia Reconocimiento - No comercial - Sin obras derivadas 3.0 España (by-nc-nd) de Creative Commons, cuyo texto completo se puede consultar en http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Así pues, se autoriza al público en general a reproducir, distribuir y comunicar la obra siempre que se reconozca la autoría y la entidad que la publica y no se haga un uso comercial ni obra derivada. La revista no se hace responsable de las ideas y opiniones expuestas por los autores/as de los artículos publicados.