El paper de la conversa en l’educació demòcrata Autores/as Anna Pagès Universitat Ramon Llull Palabras clave: Filosofia de l’educació, educació i democràcia, educació a Catalunya, sistema escolar, currículum i oralitat. Resumen En aquest treball reflexionem sobre la importància de la conversa en una educació demòcrata. Aquest enfocament de l’educació no solament educa per a la democràcia, sinó que la inclou en la pràctica diària a l’escola. Prenent com a punt de partida la banalització de la paraula, de l’antropòleg Lluís Duch, i l’anàlisi de John Dewey a Democracy and Education (1916), proporcionem alguns arguments per a defensar la conversa com a experiència educativa i realitzar una valoració crítica de l’actual currículum de competències lingüístiques a Catalunya. Considerem que la conversa, entesa com una modalitat de relació amb els altres, no pot ser mai entesa com una estratègia de tipus competencial ni ser avaluada per nivells. Cal pensar-la en termes de comprensivitat, inspirant-nos en l’aproximació dels programes dels grups escolars als anys trenta, defensors d’una conversa senzilla entre mestre i alumne com a finalitat principal de la tasca educativa. El fonament antropològic de tota conversa és l’alteritat, la reciprocitat entre mestre i alumnes, que proposa formes d’associació i de comunicació més dignes i humanes, per tal de millorar la societat en la direcció del que Dewey anomenà common understanding o una entesa compartida.Paraules clau: Filosofia de l’educació, educació i democràcia, conversa i educació, educació a Catalunya, sistema escolar, currículum i oralitat. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Biografía del autor/a Anna Pagès, Universitat Ramon Llull Professora titular de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i l’Esport Blanquerna - Universitat Ramon Llull (Barcelona). Descargas PDF (Català) Cómo citar Pagès, A. (2020). El paper de la conversa en l’educació demòcrata. Revista Catalana De Pedagogia, 17, 57–73. Recuperado a partir de https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/146726 Más formatos de cita ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descargar cita Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 17 (2020) Sección Tema monogràfic. La relació entre l’escola i la democràcia Licencia La propiedad intelectual de los artículos es de sus respectivos autores. Los autores/as en el momento de entregar los artículos a la Revista Catalana de Pedagogia para solicitar su publicación aceptan los siguientes términos: Conceden a la Societat Catalana de Pedagogia (filial del Institut d'Estudis Catalans) los derechos de reproducción, comunicación pública y distribución de los artículos presentados para su publicación en la Revista Catalana de Pedagogia. Responden ante la Societat Catalana de Pedagogia, de la autoría y la originalidad de los artículos presentados. Es responsabilidad de los autores/as la obtención de los permisos para la reproducción de todo el material gráfico incluido en los artículos. La Societat Catalana de Pedagogia está exenta de toda responsabilidad derivada de la eventual vulneración de derechos de propiedad intelectual por parte de los autores/as. Los contenidos publicados en la revista están sujetos -a menos que se indique lo contrario en el texto o en el material gráfico- a una licencia Reconocimiento - No comercial - Sin obras derivadas 3.0 España (by-nc-nd) de Creative Commons, cuyo texto completo se puede consultar en http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Así pues, se autoriza al público en general a reproducir, distribuir y comunicar la obra siempre que se reconozca la autoría y la entidad que la publica y no se haga un uso comercial ni obra derivada. La revista no se hace responsable de las ideas y opiniones expuestas por los autores/as de los artículos publicados.