Democràcia i humanitat a l’escola. Exemple del model pedagògic del mestre Pere Vergés (1896-1970) i propostes per al futur

Autores/as

  • Jordi Brasó i Rius Universitat Barcelona
  • Xavier Torrebadella Flix Universitat Autònoma de Barcelona

Palabras clave:

Democràcia, escola, Escola del Mar, Pere Vergés, pedagogia, renovació pedagògica.

Resumen

Un dels màxims representants de l’Escola Nova catalana, el mestre Pere Vergés (1896-1970), creà un model pedagògic centrat en el respecte, l’autonomia i la democràcia de l’alumnat. Propostes com aquesta i d’altres que sorgiren durant el primer terç del segle XX han de ser analitzades per a poder transferir-les al segle XXI. L’objectiu d’aquest estudi busca detallar el funcionament de la pedagogia de Vergés per tal de poder renovar i millorar l’educació actual. A partir d’una metodologia hermenèutica que analitza les fonts primàries, juntament amb tot un conjunt de fonts secundàries, es visualitza una manera pedagògica de fer (quasi) oblidada. L’element moral, democràtic, de participació de tothom i de constant canvi són uns aspectes comuns que cal destacar. A la vegada, altres qüestions comles relacionades amb el respecte o els valors són temes que es tingueren molt en compte, juntament amb un treball integral, amb el cos —educació física— i l’esperit —música— com a elements distintius d’aquesta bella pedagogia, tot rememorant la paideia grega. Aquesta anàlisi ha de permetre, així, reflexionar per promoure’n possibles aplicacions, en una societat i educació en crisi, que no sap cap a on va, que està en constant canvi i que proposa moltes i noves metodologies sense tenir sovint gaire presents conceptes com els de democràcia i moralitat.

Paraules clau: Democràcia, escola, Escola del Mar, Pere Vergés, pedagogia, renovació pedagògica.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Jordi Brasó i Rius, Universitat Barcelona

Departament de Teoria i Història de l’Educació de la Universitat Barcelona (Barcelona).

Xavier Torrebadella Flix, Universitat Autònoma de Barcelona

Departament de Didàctica de l’Expressió Musical, Plàstica i Corporal de la Universitat Autònoma de Barcelona (Barcelona).

Descargas

Cómo citar

Brasó i Rius, J., & Torrebadella Flix, X. (2020). Democràcia i humanitat a l’escola. Exemple del model pedagògic del mestre Pere Vergés (1896-1970) i propostes per al futur. Revista Catalana De Pedagogia, 17, 37–56. Recuperado a partir de https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/146725

Número

Sección

Tema monogràfic. La relació entre l’escola i la democràcia