Resultats escolars i immigració a Catalunya, 2011-2016: anàlisi demoespacial
Palabras clave:
Immigració, escola, estatus migratori, fracàs escolar, demografia.Resumen
En aquest treball presentem l’anàlisi de l’alumnat d’origen immigrant a través de la perspectiva de les «generacions», amb un primer objectiu de recomptar i visibilitzar les diferents situacions relacionades amb la immigració, i un segon que és l’anàlisi de l’obtenció del títol d’ESO en funció dels determinants del procés migratori. Els resultats indiquen forts canvis en curs en la composició per orígens de l’alumnat, i prenen cada cop més pes les segones generacions. Al mateix temps, bona part dels resultats negatius s’expliquen per l’arribada recent a Catalunya, o bé per discontinuïtats en la presència al país relacionades amb la migració, i es presenten en alguns casos proporcions força per sobre de la dels alumnes definits com a autòctons. Aquesta aproximació, que ens permet una millor comprensió de la composició de l’alumnat a les aules, no ha estat possible fins ara per manca de dades estadístiques, i és un bon exemple de les possibilitats d’anàlisis que ofereixen els encreuaments de registres administratius amb estadístiques de població. Aquestes operacions són indispensables per poder desplegar polítiques d’integració escolar més efectives, i amb elles contribuir a la cohesió social a mitjà i llarg termini.Paraules clau: Immigració, escola, estatus migratori, fracàs escolar, demografia.
Descargas
Descargas
Cómo citar
Domingo, A., & Bayona-i-Carrasco, J. (2019). Resultats escolars i immigració a Catalunya, 2011-2016: anàlisi demoespacial. Revista Catalana De Pedagogia, 15, 89–116. Recuperado a partir de https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/145749
Número
Sección
Tema monogràfic. La recerca en educació, un repte
Licencia
La propiedad intelectual de los artículos es de sus respectivos autores.
Los autores/as en el momento de entregar los artículos a la Revista Catalana de Pedagogia para solicitar su publicación aceptan los siguientes términos:
- Conceden a la Societat Catalana de Pedagogia (filial del Institut d'Estudis Catalans) los derechos de reproducción, comunicación pública y distribución de los artículos presentados para su publicación en la Revista Catalana de Pedagogia.
- Responden ante la Societat Catalana de Pedagogia, de la autoría y la originalidad de los artículos presentados.
- Es responsabilidad de los autores/as la obtención de los permisos para la reproducción de todo el material gráfico incluido en los artículos.
- La Societat Catalana de Pedagogia está exenta de toda responsabilidad derivada de la eventual vulneración de derechos de propiedad intelectual por parte de los autores/as.
- Los contenidos publicados en la revista están sujetos -a menos que se indique lo contrario en el texto o en el material gráfico- a una licencia Reconocimiento - No comercial - Sin obras derivadas 3.0 España (by-nc-nd) de Creative Commons, cuyo texto completo se puede consultar en http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Así pues, se autoriza al público en general a reproducir, distribuir y comunicar la obra siempre que se reconozca la autoría y la entidad que la publica y no se haga un uso comercial ni obra derivada.
- La revista no se hace responsable de las ideas y opiniones expuestas por los autores/as de los artículos publicados.