Projecte Breathe: quin impacte té la qualitat de l’aire de les escoles en el desenvolupament cognitiu?

Autores/as

  • Mònica López-Vicente Institut de Salut Global de Barcelona, Campus Mar, Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona.

Palabras clave:

Contaminació atmosfèrica, espais verds, escola, desenvolupament cognitiu, cervell, infància.

Resumen

La infantesa és una etapa de vulnerabilitat per al desenvolupament del cervell. Els factors externs durant aquest període tenen un impacte molt important per a tota la vida. Els alts nivells de contaminació provinent del trànsit a les grans ciutats com Barcelona representen un problema de salut pública que afecta principalment els col·lectius més vulnerables, com els infants. El projecte Breathe va sorgir amb l’objectiu d’estudiar els efectes de la contaminació de l’aire a les escoles de Barcelona en el desenvolupament cognitiu dels nens i nenes. Van participar en l’estudi 2.897 estudiants de segon, tercer i quart de primària (set-deu anys). Durant l’any 2012 es va mesurar la contaminació dues vegades a les escoles i es van avaluar la memòria de treball i l’atenció dels nens i nenes en quatre ocasions. Això ens va fer detectar que la contaminació a les escoles tenia un efecte negatiu crònic i agut en el desenvolupament cognitiu, en la maduració del cervell i en la salut mental dels infants. En canvi, el contacte amb espais verds afavoria el desenvolupament cerebral.

Paraules clau: Contaminació atmosfèrica, espais verds, escola, desenvolupament cognitiu, cervell, infància.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Mònica López-Vicente, Institut de Salut Global de Barcelona, Campus Mar, Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona.



Descargas

Cómo citar

López-Vicente, M. (2018). Projecte Breathe: quin impacte té la qualitat de l’aire de les escoles en el desenvolupament cognitiu?. Revista Catalana De Pedagogia, 14, 205–217. Recuperado a partir de https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/144990

Número

Sección

Miscel·lània