Aprendre a pensar: una mirada des de la filosofia Autores/as Begoña Román Facultat de Filosofia de la Universitat de Barcelona Palabras clave: Aprendre, pensar, activitat, crítica, educació, comunicació, reflexió, emancipació. Resumen Pensar és la nostra fortalesa i, alhora, és la nostra fragilitat com a humans. No en podem abdicar. Malgrat que un no tria els seus orígens, ni la família, no té un destí prefixat. La principal eina d’alliberament és el pensament. Sapere aude, «atreveix-te a pensar per tu mateix», era la consigna de la Il·lustració per Kant, i continua sent un deure i un repte. Ara bé, precisament perquè no ho podem tot individualment, el pensament hi és per posar-se al servei de qui li dona vida, és a dir, la comunitat humana. El fet de pensar críticament i seriosa té pretensió d’universalitat, per a qualsevol persona, en qualsevol lloc i en qualsevol moment. La filosofia no té el monopoli del pensament crític, però esdevé especialment aconsellable per combatre l’adoctrinament i la ideologia. Sospitosa és la societat que l’aparta de l’escola i de la ciutadania, com sospitosos són els filòsofs que s’aparten de la seva responsabilitat social.Paraules clau: Aprendre, pensar, activitat, crítica, educació, comunicació, reflexió, emancipació. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Descargas PDF (Català) Cómo citar Román, B. (2018). Aprendre a pensar: una mirada des de la filosofia. Revista Catalana De Pedagogia, 14, 15–26. Recuperado a partir de https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/144982 Más formatos de cita ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descargar cita Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 14 (2018) Sección Tema monogràfic. Aprendre a pensar Licencia La propiedad intelectual de los artículos es de sus respectivos autores. Los autores/as en el momento de entregar los artículos a la Revista Catalana de Pedagogia para solicitar su publicación aceptan los siguientes términos: Conceden a la Societat Catalana de Pedagogia (filial del Institut d'Estudis Catalans) los derechos de reproducción, comunicación pública y distribución de los artículos presentados para su publicación en la Revista Catalana de Pedagogia. Responden ante la Societat Catalana de Pedagogia, de la autoría y la originalidad de los artículos presentados. Es responsabilidad de los autores/as la obtención de los permisos para la reproducción de todo el material gráfico incluido en los artículos. La Societat Catalana de Pedagogia está exenta de toda responsabilidad derivada de la eventual vulneración de derechos de propiedad intelectual por parte de los autores/as. Los contenidos publicados en la revista están sujetos -a menos que se indique lo contrario en el texto o en el material gráfico- a una licencia Reconocimiento - No comercial - Sin obras derivadas 3.0 España (by-nc-nd) de Creative Commons, cuyo texto completo se puede consultar en http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Así pues, se autoriza al público en general a reproducir, distribuir y comunicar la obra siempre que se reconozca la autoría y la entidad que la publica y no se haga un uso comercial ni obra derivada. La revista no se hace responsable de las ideas y opiniones expuestas por los autores/as de los artículos publicados.