Aprendre a pensar: una mirada des de la filosofia

Autores/as

  • Begoña Román Facultat de Filosofia de la Universitat de Barcelona

Palabras clave:

Aprendre, pensar, activitat, crítica, educació, comunicació, reflexió, emancipació.

Resumen

Pensar és la nostra fortalesa i, alhora, és la nostra fragilitat com a humans. No en podem abdicar. Malgrat que un no tria els seus orígens, ni la família, no té un destí prefixat. La principal eina d’alliberament és el pensament. Sapere aude, «atreveix-te a pensar per tu mateix», era la consigna de la Il·lustració per Kant, i continua sent un deure i un repte. Ara bé, precisament perquè no ho podem tot individualment, el pensament hi és per posar-se al servei de qui li dona vida, és a dir, la comunitat humana. El fet de pensar críticament i seriosa té pretensió d’universalitat, per a qualsevol persona, en qualsevol lloc i en qualsevol moment. La filosofia no té el monopoli del pensament crític, però esdevé especialment aconsellable per combatre l’adoctrinament i la ideologia. Sospitosa és la societat que l’aparta de l’escola i de la ciutadania, com sospitosos són els filòsofs que s’aparten de la seva responsabilitat social.

Paraules clau: Aprendre, pensar, activitat, crítica, educació, comunicació, reflexió, emancipació.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Descargas

Cómo citar

Román, B. (2018). Aprendre a pensar: una mirada des de la filosofia. Revista Catalana De Pedagogia, 14, 15–26. Recuperado a partir de https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/144982

Número

Sección

Tema monogràfic. Aprendre a pensar