Afavorir innovacions que canviïn la gramàtica de l’escola i les relacions pedagògiques, i que qüestionin la creació d’un subjecte neoliberal Autores/as Fernando Hernández-Hernández Universitat de Barcelona. Unitat de Pedagogies Culturals. Facultat de Belles Arts Palabras clave: Transformació, canvi educatiu, neoliberalisme, cultura de centre, valors socials Resumen Davant de l’actual interès per afavorir innovacions educatives amb la finalitat de promoure la creació de xarxes d’escoles innovadores o avançades, aquest article tracta de contribuir a l’actual efervescència educativa que es viu a Catalunya, explorant els temes següents: a) apuntar una genealogia que ajudi a situar les relacions entre innovació i escola; b) revisar algunes aportacions de les recerquesrelacionades amb el canvi i la transformació en l’educació que poden aportar llum sobre les condicions que poden fer possible que un procés de canvi arreli en la vida del centre, i no acabi sent una innovació vinculada a una moda; c) reflexionar sobre les estretes relacions entre algunes innovacions educatives i la formació d’un subjecte neoliberal, i d) aprofitar l’actual desig innovador per reflexionar i fer visibles les cultures pedagògiques dels centres i planificar els processos de canvi amb estratègies no de d’alt a baix, sinó tenint presents les necessitats, els sabers i els valors de cada comunitat educativa.Paraules clau: Transformació, canvi educatiu, neoliberalisme, cultura de centre, valors socials. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Biografía del autor/a Fernando Hernández-Hernández, Universitat de Barcelona. Unitat de Pedagogies Culturals. Facultat de Belles Arts Descargas PDF (Català) Cómo citar Hernández-Hernández, F. (2017). Afavorir innovacions que canviïn la gramàtica de l’escola i les relacions pedagògiques, i que qüestionin la creació d’un subjecte neoliberal. Revista Catalana De Pedagogia, 12, 17–37. Recuperado a partir de https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/143996 Más formatos de cita ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descargar cita Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 12 (2017) Sección Tema monogràfic. Pràctica, teoria i avaluació de la innovació Licencia La propiedad intelectual de los artículos es de sus respectivos autores. Los autores/as en el momento de entregar los artículos a la Revista Catalana de Pedagogia para solicitar su publicación aceptan los siguientes términos: Conceden a la Societat Catalana de Pedagogia (filial del Institut d'Estudis Catalans) los derechos de reproducción, comunicación pública y distribución de los artículos presentados para su publicación en la Revista Catalana de Pedagogia. Responden ante la Societat Catalana de Pedagogia, de la autoría y la originalidad de los artículos presentados. Es responsabilidad de los autores/as la obtención de los permisos para la reproducción de todo el material gráfico incluido en los artículos. La Societat Catalana de Pedagogia está exenta de toda responsabilidad derivada de la eventual vulneración de derechos de propiedad intelectual por parte de los autores/as. Los contenidos publicados en la revista están sujetos -a menos que se indique lo contrario en el texto o en el material gráfico- a una licencia Reconocimiento - No comercial - Sin obras derivadas 3.0 España (by-nc-nd) de Creative Commons, cuyo texto completo se puede consultar en http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Así pues, se autoriza al público en general a reproducir, distribuir y comunicar la obra siempre que se reconozca la autoría y la entidad que la publica y no se haga un uso comercial ni obra derivada. La revista no se hace responsable de las ideas y opiniones expuestas por los autores/as de los artículos publicados.