Aprendre ensenyant. Poden aprendre els docents ensenyant els seus alumnes? Quines evidències en tenim? Autores/as David Duran Gisbert Universitat Autònoma de Barcelona Palabras clave: Aprenentatge entre iguals, tutoria entre iguals, aprenentatge cooperatiu, societat del coneixement, ensenyament, innovació. Resumen L’article revisa les investigacions que permeten fer una primera aproximació a un marc explicatiu que ajuda a entendre la potencialitat d’aprenentatge de l’activitat d’ensenyar per a qui la fa. Els resultats apunten que, com més complexa és l’activitat d’ensenyar, més oportunitats tenim d’aprendre ensenyant. El sol fet de pensar que ensenyarem als altres el que estem aprenent (encara que no ho fem) ens ofereix més oportunitats d’aprendre, que aprendre per a un mateix. L’aprenentatge s’incrementa si, a més, ho expliquem als altres. I més encara si l’explicació és bidireccional i els aprenents interactuen amb l’ensenyant, i li ofereixen oportunitats de construir el coneixement. Disposar d’un marc explicatiu d’aprendre ensenyant pot contribuir a desenvolupar una concepció d’ensenyar i aprendre més d’acord amb la societat del coneixement (en la qual tothom haurà d’ensenyar i aprendre al llarg de la vida) i a la incorporació de pràctiques que ofereixen oportunitats als estudiants d’aprendre ensenyant els seus companys i de promoure actuacions docents perquè els mateixos professors també aprenguin ensenyant els seus estudiants.Paraules clau: Aprenentatge entre iguals, tutoria entre iguals, aprenentatge cooperatiu, societat del coneixement, ensenyament, innovació. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Descargas PDF (Català) Cómo citar Duran Gisbert, D. (2017). Aprendre ensenyant. Poden aprendre els docents ensenyant els seus alumnes? Quines evidències en tenim?. Revista Catalana De Pedagogia, 11, 79–106. Recuperado a partir de https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/142954 Más formatos de cita ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descargar cita Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 11 (2017) Sección Tema monogràfic. Com podem entendre el fet d’aprendre avui. Significats i conseqüències en la docència Licencia La propiedad intelectual de los artículos es de sus respectivos autores. Los autores/as en el momento de entregar los artículos a la Revista Catalana de Pedagogia para solicitar su publicación aceptan los siguientes términos: Conceden a la Societat Catalana de Pedagogia (filial del Institut d'Estudis Catalans) los derechos de reproducción, comunicación pública y distribución de los artículos presentados para su publicación en la Revista Catalana de Pedagogia. Responden ante la Societat Catalana de Pedagogia, de la autoría y la originalidad de los artículos presentados. Es responsabilidad de los autores/as la obtención de los permisos para la reproducción de todo el material gráfico incluido en los artículos. La Societat Catalana de Pedagogia está exenta de toda responsabilidad derivada de la eventual vulneración de derechos de propiedad intelectual por parte de los autores/as. Los contenidos publicados en la revista están sujetos -a menos que se indique lo contrario en el texto o en el material gráfico- a una licencia Reconocimiento - No comercial - Sin obras derivadas 3.0 España (by-nc-nd) de Creative Commons, cuyo texto completo se puede consultar en http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Así pues, se autoriza al público en general a reproducir, distribuir y comunicar la obra siempre que se reconozca la autoría y la entidad que la publica y no se haga un uso comercial ni obra derivada. La revista no se hace responsable de las ideas y opiniones expuestas por los autores/as de los artículos publicados.