Attitude and commitment of road training teachers for safe mobility throughout life Authors José Tello Sánchez https://orcid.org/0000-0002-3387-7808 DOI: 10.2436/20.3007.01.205 Keywords: road safety education, changing attitudes, trainer training, accident prevention, safe mobility Abstract In the present study, the effectiveness of a course based on the attitude change model on the training of road traffic training teachers in their teacher competence development throughout life is evaluated, which allows a subsequent replication in their students. For this, the predisposition and commitment to teaching safe driving was measured, using a non-experimental research design of the longitudinal panel type, and applying two questionnaires in their natural environment. The analysis of results shows that the course offers improvements in the predisposition to teach safe driving and its commitments, observing significant improvements in the results of women, which occur in all motivation factors, commitment with zero risk, conviction, teaching speed control, and more accentuated in the transmission of feelings. In turn, it is shown that the participants who have shown better scores in the questionnaire have shown better commitments, interpreting this fact as positive by consolidating the comprehensive training style designed for adaptable applicability throughout their lives. professional performance. Downloads Download data is not yet available. References Albarracín, D., Johnson, B., Zanna, M., & Kumkale, G. (2005). Attitudes: Introduction and scope. The handbook of attitudes. Anabel Betsy, M. L. (2018). Ventajas y desventajas del muestreo probabilístico y no probabilístico en investigaciones científicas. En Examen complexivo. Arnau Sabatés, L., & Montané Capdevila, J. (2010). Educación vial y cambio de actitudes: algunos resultados y líneas de futuro. Educar, 46, 43-56. http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/244612/327634 Arnau Sabatés, L., & Montané Capdevila, J. (2014). Indicadores para mejorar el desarrollo profesional de los aspirantes a profesores de formación vial en Cataluña. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21(2). https://doi.org/10.5944/reop.vol.21.num.2.2010.11533 Briñol, P., Falces, C., & Becerra, A. (2007). CAPITULO 17 Actitudes. Psicologia Social. Bucsuházy, K., Matuchová, E., Zůvala, R., Moravcová, P., Kostíková, M., & Mikulec, R. (2020). Human factors contributing to the road traffic accident occurrence. Transportation Research Procedia, 45. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2020.03.057 Castillero, O. (2018). Tipos de actitudes, como se definen. . https://psicologiaymente.com/psicologia/tipos-de-actitudes. Comellas, M. J. (2000). La formación competencial del profesorado: formación continuada y nuevos retos organizativos. En Educar (Vol. 27). Comisión del Parlamento Europeo. (2010). Hacia un espacio europeo de seguridad vial: orientaciones políticas sobre seguridad vial 2011-2020. Cornejo-Chávez, R., Araya-Moreno, R., Vargas-Pérez, S., & Parra-Moreno, D. (2021). La educación emocional: paradojas, peligros y oportunidades. Revista Saberes Educativos, 6. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.60681 Dávila, G., Goubert, M., Umpierrez, M., Zambrano, A., & Zevallos, G. (2020). Aprendamos educación vial. Primicias. De Cruz, M. (2012). Educació per a la mobilitat segura, un canvi de model. IDES Innovació i Seguretat. . Informe 2012 de l’Observatori de risc, 85-88. Dirección General de Tráfico. (2023). Balance anual de siniestralidad vial. 4. Eagly, A., & Chaiken, S. (2005). Investigaciones En Actitudes En El Siglo Xxl: El Estado Del Arte. The hanbook of attitudes, 2005. Escobar-Pérez, J., & Cuervo-Martínez, Á. (2008). Validez De Contenido Y Juicio De Expertos: Una Aproximación a Su Utilización. Avances en Medición, 6. Fernández Jiménez, C., Escámez Sánchez, J., Vázquez Verdera, V., Murga Menoyo, M. de los Á., Montané Capdevila, J., Zabalza Cerdeiriña, M. A., Zabalza Beraza, M. Á., & Ocio Simó, E. S. (2010). Educación vial, seguridad vial (DAVINCI). García-Valcárcel, A., & Tejedor, F. J. (2005). Condicionantes (actitudes, conocimientos, usos, intereses, necesidades formativas) a tener en cuenta en la formacion del profesorado no universitario en TIC. Enseñanza. García, L. (2017). Muestreo probabilístico y no probabilístico. Teoría - GestioPolis. Hatakka, M., & Keskinen, L. (1996). Professional and Provate Driver. Training in Finland Evaluation of Results. Conference on Traffic and Transport Psychology. Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. del P. (2010). Metodologia de la Investigacion Cientifica. En Metodología de la investigación. Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Definiciones de los enfoques cuantitativo y cualitativo sus similitudes y diferencias. ACADEMIA Accelerating the world’s research. Jariot, M., & Montané, J. (2009). Actitudes y velocidad en jóvenes. Aplicación de un programa de educación vial. RELIEVE, 15(1), 1-28. Jariot, M., & Rodríguez, M. (2007). La formación por competencias profesionales: evaluación y mejora de las competencias del profesor de formación vial desde un modelo de cambio de actitudes. Educación XX1, 10, 107-136. Lacolla, L. (2005). Representaciones sociales: una manera de entender las ideas de nuestros alumnos. . Revista electrónica de la red de investigación educativa, 1(3), 1-17. López García, C. (2016). Evaluación de la eficacia de un curso de seguridad vial fundamentado en el cambio de actitudes en escuelas de conductores. Anuario de Psicología, 46(1), 1-7. https://doi.org/10.1016/J.ANPSIC.2016.06.001 López García, C. (2017). Avaluació del curs de seguretat viària fonamentat en el model de canvi d’actitud en les escoles de conductors a Catalunya: un camí per esdevenir autoescoles de. https://ddd.uab.cat/record/187018 McGuire, W. (1969). The nature of Attitudes and Attitude Change. En E. Lind-Zey, G. & Aronson (Ed.), The handbook of social Psychology, Reading, Mass., Addisón-Wesley: Vol. III (pp. 137-314). Montané-Capdevila, J., Jariot, M., & Rodríguez, M. (2021). Qüestionari d’Avaluació de la Predisposició a l’Ensenyament de la Conducció Segura (APRECONS). (Educació i Formació Viàries), 11. https://ddd.uab.cat/record/249516 Montané, J., & Ferrér, F. (1993). Cuaderno de formación de formadores del conductor: programa de educación del conductor. . Montané, J., Jairot, M., Sánchez, S., & Rodríguez, M. (2014). Curs de seguretat viária adrecat a preconductors (CSV-Precon). Un enfocament fonamentat en el canvi d’actituds. Deparment d’Interior. Servei Catalá de Transit. Montane, J., & Jariot, M. (2012). La psicología aplicada a una conducció segura i eficaç. (pp. 34-53 y 96-106) (5a Edició). Departament d’Interior. Servei Català de Trànsit (Grup ERESV UAB). Montané, J., Jariot, M., & Rodríguez, M. (2007). Actitudes, cambio de actitudes y conducción segura: un enfoque crítico aplicado a la reducción de accidentes. (Laertes (ed.)). Montané, J., Jariot, M., Rodríguez, M., Sánchez, S., López, C., & Roche, M. (2012). Programa de sensibilització d’infractors per la una mobilitat segura. Manual del formador. . Montané, J., Sánchez, S., Jariot, M., Rodríguez, M., Tello, J., & Viladrich, R. (2021). Programa de conducció segura adreçat a conductors de ciclomotor. https://ddd.uab.cat/record/249515 Montoro, L., Alonso, F., Esteban, C., & Toledo, F. (2000). Manual de seguridad vial: El Factor humano. . ONU. (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. En Asamblea General. ONU. (2020). Mejoramiento de la seguridad vial en el mundo. https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N20/226/34/PDF/N2022634.pdf?OpenElement Organización Mundial de la Salud. (2015). Informe sobre la situación mundial de la seguridad vial 2015. Pacheco, C. (2017). Educación vial en la era digital: cultura vial y educación permanente. Diálogos sobre Educación, 15(08). Papadimitriou, E., Schneider, C., Aguinaga Tello, J., Damen, W., Lomba Vrouenraets, M., & ten Broeke, A. (2020). Transport safety and human factors in the era of automation: What can transport modes learn from each other? Accident Analysis and Prevention, 144. https://doi.org/10.1016/j.aap.2020.105656 Peräaho, M., Keskinen, E., & Hatakka, M. (2003). Driver competence in a hierarchical perspective: implications for driver education. (Report for Swedish Road Administration) University of Turku, Traffic Research. 51. Polo Santillán, M. Á. (2021). Educación en valores. En Líneas Generales, 5. https://doi.org/10.26439/en.lineas.generales2021.n5.5416 Rodríguez Vera, L. S. (2019). Desarrollo de la cultura científica en la formación inicial del docente. Revista Científica Estudios e Investigaciones, 7. https://doi.org/10.26885/rcei.foro.2018.70 Rojas Timaure, S. (2020). Aproximaciones teóricas sobre la educación en valores. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(3). https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1373 Sánchez, S. (2013). Evaluación de las competencias profesionales de los formadores en la aplicación del programa de Sensibilización de Infractores para una Movilidad Segura. https://ddd.uab.cat/record/115332 Servei Català de Trànsit. (2020). Pacte Nacional per a la Mobilitat Segura i Sostenible 2020-2030. Tejedor, F. J., García-Valcárcel, A., & Prada, S. (2009). Medida de actitudes del profesorado universitario hacia la integración de las TIC. Comunicar, 16(33). https://doi.org/10.3916/c33-2009-03-002 Villegas, M. (2020). Educar las emociones. En La mente emocional. https://doi.org/10.2307/j.ctv1bpw69v.11 World Health Organization. (2018). Global status report on road safety 2018. Management of Noncommunicable Diseases, Disability, Violence and Injury Prevention (NVI). Downloads PDF (Català) Published 2024-05-02 How to Cite Tello Sánchez, J. (2024). Attitude and commitment of road training teachers for safe mobility throughout life. Revista Catalana De Pedagogia, 25, 75–96. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/150495 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Issue Vol. 25 (2024): Ecopedagogy, committed and comprehensive look for the development of citizenship Section Research articles License Copyright (c) 2024 José Tello Sánchez This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. The intellectual property of articles belongs to the respective authors. On submitting articles for publication to the journal Revista Catalana de Pedagogia, authors accept the following terms: Authors grant to Societat Catalana de Pedagogia (a subsidiary of Institut d’Estudis Catalans) the rights of reproduction, communication to the public and distribution of the articles submitted for publication to Revista Catalana de Pedagogia. Authors answer to Societat Catalana de Pedagogia for the authorship and originality of submitted articles. Authors are responsible for obtaining permission for the reproduction of all graphic material included in articles. Societat Catalana de Pedagogia declines all liability for the possible infringement of intellectual property rights by authors. The contents published in the journal, unless otherwise stated in the text or in the graphic material, are subject to a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs (by-nc-nd) 3.0 Spain licence, the complete text of which may be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.en. Consequently, the general public is authorised to reproduce, distribute and communicate the work, provided that its authorship and the body publishing it are acknowledged, and that no commercial use and no derivative works are made of it. The journal is not responsible for the ideas and opinions expressed by the authors of the published articles.