The Autonomy Plan: Opening spaces towards students’ emancipation

Authors

Keywords:

self-management, self-regulation, planning, autonomy, school plans

Abstract

Promoting students’ autonomy is a challenge for schools and it is often approached as a way of providing more scaffolds for learning. Here we describe an experience, the Autonomy Plan, deployed for 5 years in a secondary school. The plan is based on the distinction between various increasing levels of autonomy (self-regulation, planning and self-management) and it aims to encourage self-management of students by withdrawing (not adding) the scaffolds that are not needed. The genesis of the plan is described; its deployment is assessed based on evaluations from students, families and teachers; and ways of improvement are proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Assens, M., Carrió, V., Domènech-Casal, J., Gasco, J., Llorente, I., i Saperas, A. (2020). Proyectos interdisciplinarios en secundaria: una propuesta organizativa y pedagógica desde el contexto, el currículum y la autonomía. Cuadernos de Pedagogía, 505, 44-51.

Blanco, R., Carrió, V., Domènech, X., Domènech-Casal, J., Llorente, I., i Muro, I. (2019). Organizar e impulsar un centro de secundaria hacia el trabajo por proyectos. Aula de Secundaria 31, 27-31.

Carrió, V., i Morcillo, A. (2018, octubre 16-18). L’organització de centre per al treball per projectes a l’INS Marta Estrada [Ponència]. II Jornades de Treball per Projectes a Secundària, Mataró, Barcelona, Espanya. https://www.memcat.org/ii-jornades-treballar-per-projectes-a-secundaria

Catalunya. (2022). Decret 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica. (DOGC, núm. 8762, 29 setembre 2022, p. 1-491). https://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/8762/1928585.pdf

Dewey, J. (1998). Democracia y educación: una introducción a la filosofía de la educación (3a ed.). Morata.

Domènech-Casal, J. (2013). Les bastides didàctiques: oportunitats i amenaces: una experiència amb exposicions orals. Revista Dotze18, 3, 24-29.

Domènech-Casal, J. (2014). De corregir els exàmens a Co-Regir els aprenentatges: cap a la millora en l’avaluació. Revista Dotze18, 6, 10-15.

Domènech-Casal, J. (2022). Mueve la lengua, que el cerebro te seguirá: 75 acciones lingüísticas para enseñar a pensar ciencias. Graó.

Domènech-Casal, J., i Carné, M. (2012). Módulos tutoriales SOR: una herramienta para fomentar la autonomía y autorregulación del alumnado. Aula de Innovación Educativa, 217, 61-66. https://ddd.uab.cat/pub/artpub/2012/181949/aulinnedu_a2012n217p61.pdf

Domènech-Casal, J., Guillaumes, M., i Lobo, J. (2011). Exprimiendo el dossier: CAMform, una herramienta útil para la gestión de los aprendizajes en la aula. Aula de Innovación Educativa 201, 63-66. https://ddd.uab.cat/pub/artpub/2011/182042/aulinnedu_a2011n201p63.pdf

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.

Meirieu, P. (2013). Pédagogie : des lieux communs aux concepts clés. ESF.

Steinberg, L. (1999). Adolescence. McGraw-Hill.

Tor, M. (2021, juliol 2). Instrument d’avaluació Q-Sort. Funcions a 4t d’ESO. [Presentació de treball]. XIX Jornada de Competències Bàsiques. https://agora.xtec.cat/institutgranollers/general/presentem-una-experiencia-a-la-jornada-anual-de-competencies-basiques

Downloads

Published

2023-05-02

How to Cite

Llorente Gutiérrez, I., Blanco Mateo, R., Carrió Roldán, V., & Domènech Casal, J. (2023). The Autonomy Plan: Opening spaces towards students’ emancipation. Revista Catalana De Pedagogia, 23(1), 94–106. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/150077