The Autonomy Plan: Opening spaces towards students’ emancipation Authors Isabel Llorente Gutiérrez Institut de Secundària Marta Estrada (Granollers) https://orcid.org/0009-0009-8037-737X Rosa Blanco Mateo Institut de Secundària Marta Estrada (Granollers) https://orcid.org/0009-0003-8394-0056 Victòria Carrió Roldán Institut de Secundària Marta Estrada (Granollers) https://orcid.org/0000-0001-9473-9938 Jordi Domènech Casal Universitat Autònoma de Barcelona (Bellaterra) https://orcid.org/0000-0002-7324-0000 DOI: 10.2436/20.3007.01.190 Keywords: self-management, self-regulation, planning, autonomy, school plans Abstract Promoting students’ autonomy is a challenge for schools and it is often approached as a way of providing more scaffolds for learning. Here we describe an experience, the Autonomy Plan, deployed for 5 years in a secondary school. The plan is based on the distinction between various increasing levels of autonomy (self-regulation, planning and self-management) and it aims to encourage self-management of students by withdrawing (not adding) the scaffolds that are not needed. The genesis of the plan is described; its deployment is assessed based on evaluations from students, families and teachers; and ways of improvement are proposed. Downloads Download data is not yet available. References Assens, M., Carrió, V., Domènech-Casal, J., Gasco, J., Llorente, I., i Saperas, A. (2020). Proyectos interdisciplinarios en secundaria: una propuesta organizativa y pedagógica desde el contexto, el currículum y la autonomía. Cuadernos de Pedagogía, 505, 44-51. Blanco, R., Carrió, V., Domènech, X., Domènech-Casal, J., Llorente, I., i Muro, I. (2019). Organizar e impulsar un centro de secundaria hacia el trabajo por proyectos. Aula de Secundaria 31, 27-31. Carrió, V., i Morcillo, A. (2018, octubre 16-18). L’organització de centre per al treball per projectes a l’INS Marta Estrada [Ponència]. II Jornades de Treball per Projectes a Secundària, Mataró, Barcelona, Espanya. https://www.memcat.org/ii-jornades-treballar-per-projectes-a-secundaria Catalunya. (2022). Decret 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica. (DOGC, núm. 8762, 29 setembre 2022, p. 1-491). https://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/8762/1928585.pdf Dewey, J. (1998). Democracia y educación: una introducción a la filosofía de la educación (3a ed.). Morata. Domènech-Casal, J. (2013). Les bastides didàctiques: oportunitats i amenaces: una experiència amb exposicions orals. Revista Dotze18, 3, 24-29. Domènech-Casal, J. (2014). De corregir els exàmens a Co-Regir els aprenentatges: cap a la millora en l’avaluació. Revista Dotze18, 6, 10-15. Domènech-Casal, J. (2022). Mueve la lengua, que el cerebro te seguirá: 75 acciones lingüísticas para enseñar a pensar ciencias. Graó. Domènech-Casal, J., i Carné, M. (2012). Módulos tutoriales SOR: una herramienta para fomentar la autonomía y autorregulación del alumnado. Aula de Innovación Educativa, 217, 61-66. https://ddd.uab.cat/pub/artpub/2012/181949/aulinnedu_a2012n217p61.pdf Domènech-Casal, J., Guillaumes, M., i Lobo, J. (2011). Exprimiendo el dossier: CAMform, una herramienta útil para la gestión de los aprendizajes en la aula. Aula de Innovación Educativa 201, 63-66. https://ddd.uab.cat/pub/artpub/2011/182042/aulinnedu_a2011n201p63.pdf Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI. Meirieu, P. (2013). Pédagogie : des lieux communs aux concepts clés. ESF. Steinberg, L. (1999). Adolescence. McGraw-Hill. Tor, M. (2021, juliol 2). Instrument d’avaluació Q-Sort. Funcions a 4t d’ESO. [Presentació de treball]. XIX Jornada de Competències Bàsiques. https://agora.xtec.cat/institutgranollers/general/presentem-una-experiencia-a-la-jornada-anual-de-competencies-basiques Downloads PDF (Català) Published 2023-05-02 How to Cite Llorente Gutiérrez, I., Blanco Mateo, R., Carrió Roldán, V., & Domènech Casal, J. (2023). The Autonomy Plan: Opening spaces towards students’ emancipation. Revista Catalana De Pedagogia, 23(1), 94–106. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/150077 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Issue Vol. 23 (2023): Les tecnologies digitals en les noves ecologies de l’aprenentatge Section Experience articles License The intellectual property of articles belongs to the respective authors. On submitting articles for publication to the journal Revista Catalana de Pedagogia, authors accept the following terms: Authors grant to Societat Catalana de Pedagogia (a subsidiary of Institut d’Estudis Catalans) the rights of reproduction, communication to the public and distribution of the articles submitted for publication to Revista Catalana de Pedagogia. Authors answer to Societat Catalana de Pedagogia for the authorship and originality of submitted articles. Authors are responsible for obtaining permission for the reproduction of all graphic material included in articles. Societat Catalana de Pedagogia declines all liability for the possible infringement of intellectual property rights by authors. The contents published in the journal, unless otherwise stated in the text or in the graphic material, are subject to a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs (by-nc-nd) 3.0 Spain licence, the complete text of which may be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.en. Consequently, the general public is authorised to reproduce, distribute and communicate the work, provided that its authorship and the body publishing it are acknowledged, and that no commercial use and no derivative works are made of it. The journal is not responsible for the ideas and opinions expressed by the authors of the published articles.