Societat, escoles i famílies: tots canviem. El paper de la família i el paper de l’escola. Noves necessitats educatives i socials Authors Carme Thió de Pol Psicòloga. Especialitzada en educació infantil, orientació familiar, assessorament i formació del professorat. Keywords: Família, canvis socials, criteris educatius, acompanyament, orientació familiar, grups de pares de reflexió compartida. Abstract La família, el primer espai educatiu i el més important, ha patit nombrosos canvis igual que la societat en general. Aquests canvis demanen que es qüestioni constantment sobre la funció de l’escola i el paper dels pares en el procés educatiu dels fills, sobretot en els primers anys, una tasca que comporta moltes dificultats. D’aquí que moltes escoles proposin serveis d’acompanyament a les famílies i abandonin actituds directives o substitutives. Tanmateix, es fan propostes d’actuació des de la societat per establir ponts de diàleg i d’intercanvi entre els diferents col·lectius (administració, famílies, escola, mitjans de comunicació, etc.) a fi de generar una actitud de coresponsabilitat, de confiança i d’enriquiment recíproc partint de la realitat dels infants. Aquesta orientació familiar es basa en la creació de «grups de pares de reflexió compartida», els quals segueixen una dinàmica fonamentada en l’escolta i el respecte, en l’acceptació i la valoració de l’altre, en l’ajuda mútua, sense judicis de valor o actituds de culpabilització.Paraules clau: Família, canvis socials, criteris educatius, acompanyament, orientació familiar, grups de pares de reflexió compartida. Downloads Download data is not yet available. Downloads PDF (Català) How to Cite de Pol, C. T. (2015). Societat, escoles i famílies: tots canviem. El paper de la família i el paper de l’escola. Noves necessitats educatives i socials. Revista Catalana De Pedagogia, 8, 32–39. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/139243 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Issue Vol. 8 (2011-2014) Section Research articles License The intellectual property of articles belongs to the respective authors. On submitting articles for publication to the journal Revista Catalana de Pedagogia, authors accept the following terms: Authors grant to Societat Catalana de Pedagogia (a subsidiary of Institut d’Estudis Catalans) the rights of reproduction, communication to the public and distribution of the articles submitted for publication to Revista Catalana de Pedagogia. Authors answer to Societat Catalana de Pedagogia for the authorship and originality of submitted articles. Authors are responsible for obtaining permission for the reproduction of all graphic material included in articles. Societat Catalana de Pedagogia declines all liability for the possible infringement of intellectual property rights by authors. The contents published in the journal, unless otherwise stated in the text or in the graphic material, are subject to a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs (by-nc-nd) 3.0 Spain licence, the complete text of which may be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.en. Consequently, the general public is authorised to reproduce, distribute and communicate the work, provided that its authorship and the body publishing it are acknowledged, and that no commercial use and no derivative works are made of it. The journal is not responsible for the ideas and opinions expressed by the authors of the published articles.