La Transgressió en la representació plàstica: una mirada estàtica a l'estètica : una revisió a la didàctica de l'educació visual i plàstica
Resumen
El present article reflexiona sobre les diferents maneres d'actuar del docent que imparteix classes d'educació visual i plàstica en l'etapa de primària i, especialment, en l'educació secundària obligatòria. En ell s'exposen dues metodologies: la que treballa a partir de referents visuals per copiar-los de manera mimètica i la que, des d'una didàctica en què es dóna prioritat al procés, no fa servir únicament models visuals, sinó que vol la interacció amb altres àrees de coneixement per arribar a solucions diferents. L'educació estètica, des de la pràctica de l'educació visual i plàstica, es veu més enriquida quan se segueix una via inductiva en què es potencia la sensibilitat i, en conseqüència, la imaginació i la creativitat. La via inductiva queda reflectida en el treball de projectes que, des del pensament divergent, incita a reflexionar i descobrir noves maneres de conèixer, interpretar i transformar l'entorn. El fet de ser sensible envers les diferents manifestacions artístiques neix d'un procés d'aprenentatge que madura en una cultura determinada i que no pot ensenyar-se de manera lineal i tancada; les expressions artístiques no s'han d'entendre, s'han de sentir. Si tot es queda en una explicació objectiva i intel·lectual per part dels experts, no es dóna una vertadera experiència estètica. Tenir una experiència estètica en les arts plàstiques no significa només gaudir de formes i colors, sinó que és entendre la relació que s'estableix, en un context determinat, entre el que es vol dir i com es diu.Descargas
Descargas
Publicado
2008-02-13
Cómo citar
Burset Burillo, S. (2008). La Transgressió en la representació plàstica: una mirada estàtica a l’estètica : una revisió a la didàctica de l’educació visual i plàstica. Revista Catalana De Pedagogia, 5, 63–75. Recuperado a partir de https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/33650.001
Número
Sección
Tema monogràfic: Les sensibilitats estètiques en l'experiència pedagògica
Licencia
La propiedad intelectual de los artículos es de sus respectivos autores.
Los autores/as en el momento de entregar los artículos a la Revista Catalana de Pedagogia para solicitar su publicación aceptan los siguientes términos:
- Conceden a la Societat Catalana de Pedagogia (filial del Institut d'Estudis Catalans) los derechos de reproducción, comunicación pública y distribución de los artículos presentados para su publicación en la Revista Catalana de Pedagogia.
- Responden ante la Societat Catalana de Pedagogia, de la autoría y la originalidad de los artículos presentados.
- Es responsabilidad de los autores/as la obtención de los permisos para la reproducción de todo el material gráfico incluido en los artículos.
- La Societat Catalana de Pedagogia está exenta de toda responsabilidad derivada de la eventual vulneración de derechos de propiedad intelectual por parte de los autores/as.
- Los contenidos publicados en la revista están sujetos -a menos que se indique lo contrario en el texto o en el material gráfico- a una licencia Reconocimiento - No comercial - Sin obras derivadas 3.0 España (by-nc-nd) de Creative Commons, cuyo texto completo se puede consultar en http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Así pues, se autoriza al público en general a reproducir, distribuir y comunicar la obra siempre que se reconozca la autoría y la entidad que la publica y no se haga un uso comercial ni obra derivada.
- La revista no se hace responsable de las ideas y opiniones expuestas por los autores/as de los artículos publicados.