Valors cívics, democràcia i educació Autors/ores Mercè Olivé Jordi Carmona Paraules clau: Autogovern, democràcia, ètica, criteri, justícia, llibertat. Resum L’educació per a la democràcia és una necessitat. No hi ha un altre camí per a formar ciutadans lliures i amb criteri. I el camí per a fer-ho és l’autogovern de les escoles amb la participació dels alumnes. En un marc de llibertat i responsabilitat. I la llibertat i la responsabilitat no s’aprenen. Es practiquen. Impregnen tota la vida de l’escola fins a esdevenir una part important de la seva raó de ser. És doncs imprescindible disposar a les escoles d’un espai per a poder practicar des de ben petits el ser ciutadana i ciutadà i també reflexionar sobre el que això significa. Tot potenciant les habilitats socials en contextos d’interacció. Les oportunitats que es donen a l’escola són moltes. Aquests models, gens fàcils d’implementar, són en general poc freqüents, d’una banda, degut a l’estructura i organització del nostre sistema educatiu, i de l’altra, per la resistència a acceptar que els alumnes tenen molt a veure en la presa de decisions que afecten la seva vida i, en concret, la seva escolarització.Paraules clau: Autogovern, democràcia, ètica, criteri, justícia, llibertat. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografia de l'autor/a Jordi Carmona Descàrregues PDF Com citar Olivé, M., & Carmona, J. (2020). Valors cívics, democràcia i educació. Revista Catalana De Pedagogia, 17, 19–35. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/146724 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 17 (2020) Secció Tema monogràfic. La relació entre l’escola i la democràcia Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores. Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents: Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia. Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats. És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles. La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es. Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.