Los malestares actuales de la infancia Autors/ores José Ramón Ubieto Universitat Oberta de Catalunya Paraules clau: Infància, adolescència, desemparament digital, TDAH, violència filio-parental, assetjament escolar. Resum L'article parteix de la noció d'infància entesa com un concepte històric, i per tant canviant, subjecte a les transformacions socials. Explicita la seva aposta per llegir els malestars en la infància com a símptoma d'aquests canvis i no tant com trastorns individuals, sense oblidar la importància del factor subjecte sempre present. Assenyala tres d'aquestes transformacions, que afecten a la feina/saber, a les dinàmiques familiars i a l'aliança entre la tecnologia i el discurs capitalista. A partir d'aquí s'analitzen quatre fenòmens actuals que en l'actualitat incideixen de manera rellevant sobre la infància: el desemparament digital, el TDAH, l'assetjament escolar (bullying) i la violència filio-parental. Es conclou tot proposant un abordatge d'aquests malestars que no exclou, en cap cas, als seus protagonistes: nens i nenes, adolescents i mares i pares. Els professionals, siguin educadors, clínics o treballadors socials s'han d'incloure en el quadre mateix de la intervenció i no quedar-se fora, com si es tractés d'un mètode experimental on l'objecte és analitzat asèpticament. Per a això la conversa i el treball en xarxa esdevenen instruments claus.Paraules clau: Infància, adolescència, desemparament digital, TDAH, violència filio-parental, assetjament escolar. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF Com citar Ramón Ubieto, J. (2019). Los malestares actuales de la infancia. Revista Catalana De Pedagogia, 15, 63–87. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/145748 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 15 (2019) Secció Tema monogràfic. La recerca en educació, un repte Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores. Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents: Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia. Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats. És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles. La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es. Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.