Identitat discent i disseny universal de l’aprenentatge. Una proposta per a l’atenció de la diversitat Autors/ores Andy Morodo Universitat Autònoma de Barcelona Paraules clau: Atenció a la diversitat, identitat discent, aproximació dialògica, disseny universal de l’aprenentatge, aprenentatge cooperatiu, LIQ. Resum L’atenció a la diversitat requereix comprendre les diferents maneres d’aprendre que mostra l’alumnat per tal de poder oferir una resposta ajustada. En els últims anys, l’anàlisi de l’aprenentatge s’ha focalitzat en la identitat de l’aprenent (LI), i l’aproximació dialògica en constitueix un marc de referència complet i versàtil. Des d’aquest paradigma, i complementat amb aportacions de la psicologia de l’educació, la pedagogia i la neurociència, en aquest article es proposa una atenció a la diversitat basada en, per una part, l’avaluació i l’anàlisi de la LI i, per l’altra, un disseny universal per a l’aprenentatge recolzat en quatre principis fonamentals: 1) la interacció i negociació entre docent i alumnat, 2) l’opcionabilitat i la flexibilitat en les activitats i els mitjans de representació i d’exposició, 3) les metodologies d’aprenentatge cooperatiu i 4) l’autonomia de l’alumnat basada en la metacognició i en l’avaluació continuada. Per al primer pas, consistent a conèixer la LI de l’alumnat, es presenta un qüestionari específic (LIQ) que pot ser utilitzat tant pel docent com pel mateix alumne i que facilita l’anàlisi i la reflexió sobre el posicionament de l’alumnat davant l’aprenentatge.Paraules clau: Atenció a la diversitat, identitat discent, aproximació dialògica, disseny universal de l’aprenentatge, aprenentatge cooperatiu, LIQ. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF Com citar Morodo, A. (2017). Identitat discent i disseny universal de l’aprenentatge. Una proposta per a l’atenció de la diversitat. Revista Catalana De Pedagogia, 11, 57–77. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/142953 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 11 (2017) Secció Tema monogràfic. Com podem entendre el fet d’aprendre avui. Significats i conseqüències en la docència Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores. Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents: Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia. Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats. És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles. La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es. Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.