Fomentant la creativitat, la tecnologia avançada i el creixement personal: l’impacte d’una experiència d’aprenentatge amb màgia a l’educació primària Autors/ores Elena Vercher Ribis Universitat Rovira i Virgil https://orcid.org/0009-0002-0502-248X DOI: 10.2436/20.3007.01.215 Paraules clau: Disseny 3D, pensament computacional, creativitat, competències digitals, intel·ligència emocional, anglès com a llengua estrangera, educació primària Resum Aquesta recerca explora els efectes d’un enfocament d’aprenentatge basat en projectes amb la temàtica de la màgia en la creativitat, les habilitats digitals, el creixement personal i la intel·ligència emocional entre seixanta-tres alumnes de primària de l’Escola Sant Jordi. L’alumnat, d’edats compreses entre els vuit i deu anys, va participar en una sèrie d’activitats en què va crear encanteris digitals, mons virtuals i objectes interactius utilitzant eines com CoSpaces, Tinkercad i micro:bit, incorporant-hi la realitat augmentada i la impressió 3D. Amb un enfocament basat en la integració de la tecnologia en el procés d’aprenentatge, l’estudi investiga com un tema transversal com la màgia pot fomentar el compromís i el desenvolupament de l’alumnat en aquestes àrees clau. Per fer la recerca, s’han utilitzat enquestes a mode de pretest i posttest, juntament amb una rúbrica per recollir dades observacionals per poder avaluar les millores. Els resultats han revelat millores significatives en creativitat, ús de la tecnologia, ús de l’anglès com a llengua estrangera, autoconeixement i empatia. L’alumnat també ha mostrat més entusiasme i compromís amb el projecte, així com una major predisposició a compartir idees amb els companys i companyes. Les conclusions demostren que l’aprenentatge basat en projectes, combinat amb la tecnologia i la creativitat, afavoreix el desenvolupament integral. Aquest enfocament no només millora les habilitats tècniques, sinó que també fomenta el creixement emocional, la col·laboració i l’expressió personal, capacitant l’alumnat per explorar els seus punts forts i les seves passions. Els futurs estudis podrien explorar més a fons com aquestes experiències d’aprenentatge impacten sobre altres àrees del desenvolupament acadèmic i personal de l’alumnat. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Referències Acoci, Suardin, Yusnan, M., Omar, S., & Berngacha, S. (2022). Effects of emotional intelligence to learning achievement in elementary school. Buletin Edukasi Indonesia, 1(02), 53-57. https://doi.org/10.56741/bei.v1i02.100 Alshammari, A. (2023). Integrating technological knowledge into higher education curricula: an essential measure for attaining sustainable development in Saudi Arabia. Sustainability, 15(22), 15956. https://doi.org/10.3390/su152215956 Antonopoulou, H. (2024). Personality traits and the growth of emotional intelligence. A systematic evaluation. Technium Education and Humanities, 6, 173-184. https://doi.org/10.47577/teh.v6i.9442 Atabek, O. (2019). Challenges in integrating technology into education. Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences, 14(ITAS Volume 14 Issue 1), 1-19. https://doi.org/10.7827/turkishstudies.14810 Ayu, H., Saputro, S., Sarwanto, S., & Mulyani, S. (2023). Reshaping technology-based projects and their exploration of creativity. Eurasia Journal of Mathematics Science and Technology Education, 19(1), em2217. https://doi.org/10.29333/ejmste/12814 Cahyani, N. (2021). Effectiveness of project-based learning models in improving students' creativity (a literature review). The Art of Teaching English as a Foreign Language, 2(1), 73-77. https://doi.org/10.36663/tatefl.v2i1.107 Cano, S. (2022). A methodological approach to the teaching STEM skills in Latin America through educational robotics for school teachers. Electronics, 11(3), 395. https://doi.org/10.3390/electronics11030395 Chiang, C. & Lee, H. (2016). The effect of project-based learning on learning motivation and problem-solving ability of vocational high school students. International Journal of Information and Education Technology, 6(9), 709-712. https://doi.org/10.7763/ijiet.2016.v6.779 Chung, C. (2014). Integrated steam education through global robotics art festival (GRAF). 2014 IEEE Integrated STEM Education Conference, 1-6 https://doi.org/10.1109/isecon.2014.6891011 Fajrina, S., Lufri, L., Ahda, Y., & Alberida, H. (2023). Validity of project learning model based on STEMs to improve creativity in the 21st century. Proceedings of the 3rd International Conference on Biology, Science and Education (IcoBioSE 2021), 9-17. https://doi.org/10.2991/978-94-6463-166-1_3 Glazunova, O., Korolchuk, V., Voloshyna, T., & Vakaliuk, T. (2022). Development of soft skills in computer science bachelors in the project learning process. Information Technologies and Learning Tools, 92(6), 111-123. https://doi.org/10.33407/itlt.v92i6.5076 Gökbulut, B. & Durnali, M. (2023). Professional skills training in developing digital materials through augmented and virtual reality applications. Psychology in the Schools, 60(11), 4267-4292. https://doi.org/10.1002/pits.22991 Hanif, S., Wijaya, A., & Winarno, N. (2019). Enhancing students’ creativity through STEM project-based learning. Journal of Science Learning, 2(2), 50. https://doi.org/10.17509/jsl.v2i2.13271 Hoque, F., Yasin, R., & Sopian, K. (2022). Revisiting education for sustainable development: Methods to inspire secondary school students toward renewable energy. Sustainability, 14(14), 8296. https://doi.org/10.3390/su14148296 Jalinus, N., Nabawi, R., & Mardin, A. (2017). The seven steps of project based learning model to enhance productive competences of vocational students. Proceedings of the International Conference on Technology and Vocational Teachers (ICTVT 2017). https://doi.org/10.2991/ictvt-17.2017.43 Khan, R. & Ali, A. (2023). Review of Morel and Spector’s (2022) book “Foundations of educational technology: integrative approaches and interdisciplinary perspectives” Taylor & Francis. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 18(06), 228-233. https://doi.org/10.3991/ijet.v18i06.36989 Khan, S. & Emara, S. (2018). Effect of technology use in education. International Journal of Pedagogical Innovations, 6(2), 141-149. Lee, H., Chung, C., & Wei, G. (2022). Research on technological pedagogical and content knowledge: A bibliometric analysis from 2011 to 2020. Frontiers in Education, 7. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.765233 Lubis, N. & Lubis, A. (2019). Enhancing 21st century skill through teaching model collaboration in Indonesian EFL classroom. Proceedings of the 3rd Asian Education Symposium (AES 2018). https://doi.org/10.2991/aes-18.2019.107 Lubis, N., Lubis, A., & Ashadi, R. (2018). Integrating teaching models to enhance EFL students’ interpersonal communication skill and creativity. International Journal of Education and Literacy Studies, 6(4), 129. https://doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.6n.4p.129 Ng, D., Tsui, M., & Yuen, M. (2022). Exploring the use of 3D printing in mathematics education: A scoping review. Asian Journal for Mathematics Education, 1(3), 338-358. https://doi.org/10.1177/27527263221129357 Papert, S. (1980). Personal computing and its impact on education. The Computer in the School: Tutor, Tool, Tutee, 197-202. Rahayuningsih, S. (2024). Exploring the teacher’s creative process based on Amabile’s creativity componential theory: A case study during COVID-19 in Indonesia. International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, 32(3). https://doi.org/10.30722/ijisme.32.03.003 Syarifah, E. & Emiliasari, R. (2019). Project-based learning to develop students’ ability and creativity in writing narrative story. Indonesian EFL Journal, 5(1), 85. https://doi.org/10.25134/ieflj.v5i1.1627 Udvaros, J., Forman, N., & Avornicului, M. (2023). Developing computational thinking with microcontrollers in education 4.0. International Journal of Advanced Natural Sciences and Engineering Researches, 7(4), 103-108. https://doi.org/10.59287/ijanser.563 Usmeldi, U. (2019). The effect of project-based learning and creativity on the students’ competence at vocational high schools. Proceedings of the 5th UPI International Conference on Technical and Vocational Education and Training (ICTVET 2018). https://doi.org/10.2991/ictvet-18.2019.4 Descàrregues PDF (English) Publicat 2025-05-05 Com citar Vercher Ribis, E. (2025). Fomentant la creativitat, la tecnologia avançada i el creixement personal: l’impacte d’una experiència d’aprenentatge amb màgia a l’educació primària. Revista Catalana De Pedagogia, 27, 4–35. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/154135 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 27 (2025): Repensant l'educació: horitzons i desafiaments en la pedagogia Secció Articles de recerca Llicència Drets d'autor (c) 2025 Elena Vercher Ribis Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0. La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores. Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents: Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia. Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats. És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles. La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es. Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.