La utilització de la intel·ligència artificial generativa en el desenvolupament professional del professorat
Paraules clau:
intel·ligència artificial generativa, ChatGPT, formació del professorat, pensament crític, habilitats argumentatives, èticaResum
Aquest estudi es va centrar en la integració de la intel·ligència artificial (IA) generativa, representada per ChatGPT, com a eina educativa en cursos de formació de mestres al Brasil i a Espanya. L’objectiu era explorar com aquesta eina podia promoure habilitats cognitives i crítiques entre els futurs educadors. Es va realitzar un estudi de cas amb observació participant per investigar dues experiències d’activitats pedagògiques aplicades a l’aula mitjançant ChatGPT, centrant-se específicament en la formació del professorat. Les activitats van implicar debats i reflexions ètiques sobre la presència de la IA en l’educació, fomentant el compromís i la participació activa entre els estudiants. Els resultats van posar de manifest l’eficàcia de ChatGPT en la creació d’estímuls educatius adaptables que promoguin el desenvolupament del pensament crític i reflexiu. No obstant això, també van assenyalar reptes ètics com qüestions de privacitat i biaix algorítmic. Les conclusions van posar l’accent en el potencial de ChatGPT com a eina per desenvolupar activitats personalitzades alineades amb enfocaments constructivistes. La investigació indica que la incorporació ètica i responsable de la IA a l’educació pot impulsar un aprenentatge més interactiu i personalitzat, tot i que requereix consideracions ètiques meticuloses.
Descàrregues
Referències
Anderson, L.W., Krathwohl, D. (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing: A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. Longman.
Apple Classrooms of Tomorrow—Today. (2008). Learning in the 21st Century. Background Information. http://bit.ly/48EiU6l
Bruner, J. S. (1966). Toward a theory of instruction. Harvard University Press.
Churches, A. (2008). Taxonomía de Bloom para la era digital. https://eduteka.icesi.edu.co/articulos/TaxonomiaBloomDigital
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Paz e terra.
Lupton, D. (2015). Digital Sociology. Routledge.
Nascimento, L. F. (2016). A Sociologia Digital: um desafio para o século XXI. Sociologias, 18(41), 216–241. https://doi.org/10.1590/15174522-018004111
Organització de les Nacions Unides per a l’Educació, la Ciència i la Cultura. (2017). Educació per als Objectius de Desenvolupament Sostenible: objectius d’aprenentatge. https://catesco.org/wpcontent/uploads/2019/04/Educaci%C3%B3-per-als-objectius-dedesenvolupament-sostenible.pdf
Ramos, A. S. M. (2023). Generative Artificial Intelligence based on large language models - tools for academic research. SciELO Preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.6105
Rodrigues, K. S., Rodrigues, O. S. (2023). A inteligência artificial na educação: os desafios do ChatGPT. Texto Livre, 16, e45997. https://doi.org/10.1590/1983-3652.2023.45997
Rubinstein, E. (2019). A pergunta no processo de ensino-aprendizagem. Revista Psicopedagogia, 36(111), 317-331. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862019000400007&lng=pt&tlng=pt.
Santaella, L. (2023). A inteligência artificial é inteligente? Almedina.
Sichman, J. S. (2021). Inteligência Artificial e sociedade: avanços e riscos. Estudos Avançados, 35(101), 37–50. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2021.35101.004
Trocmé-Favre, H. (2006). Nascemos para aprender. Triom.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctvjf9vz4
Descàrregues
Publicat
Com citar
Número
Secció
Llicència
Drets d'autor (c) 2024 Katia Cristian Puente Muniz, CATERINE FAGUNDES VILA

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0.
La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores.
Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:
- Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia.
- Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.
- És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.
- La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es.
- Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.
- La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.