Acollida, comunicació i participació de les famílies d’origen estranger: llums i ombres de la relació família-escola Autors/ores Mònica Macia Bordalba Universitat de Lleida DOI: 10.2436/20.3007.01.194 Paraules clau: famílies d’origen estranger, inclusió, participació, punts dèbils, estratègies de millora, relació família-escola Resum La inclusió de les famílies d’origen estranger a les escoles, així com la seva participació, és un repte encara pendent. Per aquest motiu, el present estudi pretén descriure quina és la realitat a les escoles de Catalunya, identificar-ne els principals punts dèbils i proposar estratègies de millora que fomentin la relació família-escola i la inclusió de totes les famílies dins de la comunitat educativa. En l’estudi, de disseny qualitatiu, s’han portat a terme grups de discussió amb famílies d’origen estranger i equips directius d’escoles de la ciutat de Barcelona. Els resultats mostren la manca d’accions específiques i continuades per promoure la inclusió de les famílies d’origen estranger dins la comunitat educativa, la falta de coneixement de les famílies sobre el sistema educatiu i el funcionament de les escoles, els usos d’uns canals de comunicació sovint poc efectius i l’escassa participació de les famílies d’origen estranger al centre. Com a estratègies de millora es suggereix l’ús de pares i mares d’enllaç per promoure la inclusió i la comunicació amb les famílies d’origen estranger, l’ús de traductors digitals, la millora del material informatiu que es dona a les famílies i la creació de llaços de confiança entre docents i famílies. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografia de l'autor/a Mònica Macia Bordalba, Universitat de Lleida Departament de Psciologia, Sociologia i Treball social de la Universitat de Lleida. Descàrregues PDF Publicat 2023-11-02 Com citar Macia Bordalba, M. (2023). Acollida, comunicació i participació de les famílies d’origen estranger: llums i ombres de la relació família-escola. Revista Catalana De Pedagogia, 24, 17–36. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/150336 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 24 (2023): Qualitat educativa en els processos de transformació Secció Articles de recerca Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores. Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents: Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia. Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats. És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles. La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es. Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.