Les plataformes digitals a l’educació primària de Catalunya: una qüestió d’ètica

Autors/ores

  • Sandra González Mingot Universitat de Lleida
  • Victoria I. Marín Universitat de Lleida

DOI:

https://doi.org/10.2436/20.3007.01.193

Paraules clau:

tecnologies digitals, digitalització, dades, reptes, plataformes digitals

Resum

L’ús de les plataformes educatives ha augmentat exponencialment a les escoles, especialment durant la pandèmia de la covid-19, i ha accelerat la transformació digital i l’expansió de les dades de l’alumnat. Aquesta situació planteja qüestions de seguretat i d’ètica digital. L’estudi pretén identificar la presència de plataformes digitals privatives i lliures en el context educatiu de Catalunya, els canvis ocasionats després de la covid-19 i els reptes que ha suposat, a través de les opinions del professorat d’educació primària. Com a eines de recollida de dades, s’ha utilitzat un qüestionari validat i l’entrevista. La mostra inclou quatre-cents noranta-un mestres participants en el qüestionari i dinou entrevistes. Els resultats del qüestionari mostren una evolució significativa de l’ús de les plataformes digitals després de la covid-19, de les quals gairebé el 90 % eren plataformes privatives. Davant l’augment de les plataformes privatives a l’educació, les opinions del professorat obren diverses qüestions ètiques que responen a l’adaptació del model empresarial a l’educació, el control sobre els agents educatius, el desconeixement i la manca de conscienciació, i el paper de les xarxes socials. Així doncs, és important considerar la sostenibilitat d’aquestes plataformes digitals i la mercantilització de les dades dels menors, dos aspectes ajustats a la imposició de la lògica comercial sobre l’ètica educativa.

Descàrregues

Publicat

2023-01-26

Com citar

González Mingot, S., & Marín, V. I. (2023). Les plataformes digitals a l’educació primària de Catalunya: una qüestió d’ètica. Revista Catalana De Pedagogia, 24, 4–16. https://doi.org/10.2436/20.3007.01.193