El Pla d’Autonomia: obrint espais cap a l’emancipació de l’alumnat Autors/ores Isabel Llorente Gutiérrez Institut de Secundària Marta Estrada (Granollers) https://orcid.org/0009-0009-8037-737X Rosa Blanco Mateo Institut de Secundària Marta Estrada (Granollers) https://orcid.org/0009-0003-8394-0056 Victòria Carrió Roldán Institut de Secundària Marta Estrada (Granollers) https://orcid.org/0000-0001-9473-9938 Jordi Domènech Casal Universitat Autònoma de Barcelona (Bellaterra) https://orcid.org/0000-0002-7324-0000 DOI: 10.2436/20.3007.01.190 Paraules clau: Autogestió, autoregulació, planificació, autonomia, plans de centre Resum La promoció de l’autonomia de l’alumnat és un repte per als centres educatius, que sovint s’aborda amb una mirada orientada a proporcionar més bastides didàctiques. Descrivim una experiència de centre, el Pla d’Autonomia, desplegat durant cinc anys en un centre de secundària. El Pla parteix de la distinció entre diferents nivells creixents d’autonomia (autoregulació, planificació i autogestió) i s’orienta a fomentar l’autogestió de l’alumnat enretirant (no afegint) aquells suports que ja no necessita. Es descriu la gènesi del Pla, se n’avalua el desplegament a partir de valoracions d’alumnat, famílies i professorat, i es proposen vies de millora. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Referències Assens, M., Carrió, V., Domènech-Casal, J., Gasco, J., Llorente, I., i Saperas, A. (2020). Proyectos interdisciplinarios en secundaria: una propuesta organizativa y pedagógica desde el contexto, el currículum y la autonomía. Cuadernos de Pedagogía, 505, 44-51. Blanco, R., Carrió, V., Domènech, X., Domènech-Casal, J., Llorente, I., i Muro, I. (2019). Organizar e impulsar un centro de secundaria hacia el trabajo por proyectos. Aula de Secundaria 31, 27-31. Carrió, V., i Morcillo, A. (2018, octubre 16-18). L’organització de centre per al treball per projectes a l’INS Marta Estrada [Ponència]. II Jornades de Treball per Projectes a Secundària, Mataró, Barcelona, Espanya. https://www.memcat.org/ii-jornades-treballar-per-projectes-a-secundaria Catalunya. (2022). Decret 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica. (DOGC, núm. 8762, 29 setembre 2022, p. 1-491). https://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/8762/1928585.pdf Dewey, J. (1998). Democracia y educación: una introducción a la filosofía de la educación (3a ed.). Morata. Domènech-Casal, J. (2013). Les bastides didàctiques: oportunitats i amenaces: una experiència amb exposicions orals. Revista Dotze18, 3, 24-29. Domènech-Casal, J. (2014). De corregir els exàmens a Co-Regir els aprenentatges: cap a la millora en l’avaluació. Revista Dotze18, 6, 10-15. Domènech-Casal, J. (2022). Mueve la lengua, que el cerebro te seguirá: 75 acciones lingüísticas para enseñar a pensar ciencias. Graó. Domènech-Casal, J., i Carné, M. (2012). Módulos tutoriales SOR: una herramienta para fomentar la autonomía y autorregulación del alumnado. Aula de Innovación Educativa, 217, 61-66. https://ddd.uab.cat/pub/artpub/2012/181949/aulinnedu_a2012n217p61.pdf Domènech-Casal, J., Guillaumes, M., i Lobo, J. (2011). Exprimiendo el dossier: CAMform, una herramienta útil para la gestión de los aprendizajes en la aula. Aula de Innovación Educativa 201, 63-66. https://ddd.uab.cat/pub/artpub/2011/182042/aulinnedu_a2011n201p63.pdf Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI. Meirieu, P. (2013). Pédagogie : des lieux communs aux concepts clés. ESF. Steinberg, L. (1999). Adolescence. McGraw-Hill. Tor, M. (2021, juliol 2). Instrument d’avaluació Q-Sort. Funcions a 4t d’ESO. [Presentació de treball]. XIX Jornada de Competències Bàsiques. https://agora.xtec.cat/institutgranollers/general/presentem-una-experiencia-a-la-jornada-anual-de-competencies-basiques Descàrregues PDF Publicat 2023-05-02 Com citar Llorente Gutiérrez, I., Blanco Mateo, R., Carrió Roldán, V., & Domènech Casal, J. (2023). El Pla d’Autonomia: obrint espais cap a l’emancipació de l’alumnat. Revista Catalana De Pedagogia, 23(1), 94–106. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/150077 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 23 (2023): Les tecnologies digitals en les noves ecologies de l’aprenentatge Secció Articles d'experiències Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores. Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents: Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia. Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats. És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles. La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es. Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.