Jo també soc una superstar. Una proposta didàctica adreçada a l’alumnat de primer d’ESO per a treballar la composició i la interpretació musical no sexista Autors/ores Guillermo Carmona Lopez Universitat de Barcelona https://orcid.org/0000-0003-4908-4180 DOI: 10.2436/20.3007.01.191 Paraules clau: Música, secundària, TIC, perspectiva de gènere, música en directe, coeducació Resum La matèria de música acostuma a ser, o si més no així ens ho han fet creure en algun moment, una assignatura «maria» que no té ni exàmens, ni necessitat d’estudi. En aquest cas concret es tracta de fer veure com a través de l’assignatura de música a l’educació secundària obligatòria es pot crear consciència a l’alumnat del paper de la dona al món de la música. Les estratègies de màrqueting no acostumen a valorar els continguts sexistes de la gran majoria de lletres de les cançons que ens fan escoltar arreu amb l’objectiu que no ens marxin del cap. Si més no, molt sovint ho aconsegueixen. Al final de la jornada sempre queda aquella cantarella inconscient que ben bé no saps d’on ve, però que ja ha complert la seva funció, com aquell virus que queda allotjat al nostre sistema i ens produeix una sensació d’addicció a consumir més música similar. L’adolescència esdevé una etapa crucial per a definir una consciència humana com més allunyada millor del sexisme, i que se n’allunyi combatent-lo des de dins, com fan els bons anticossos. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Referències Buil Tercero, P. (2013). La percepción social de la armonía en la música popular. Methaodos: Revista de Ciencias Sociales, 1(1), 142-153. https://doi.org/10.17502/m.rcs.v1i1.30 Catalunya. (2015). Decret 187/2015, de 25 d’agost, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària obligatòria (DOGC, núm. 6945, 28 agost 2015, p. 1-305).https://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/6945/1441278.pdf Departament d’Ensenyament. (2018). Competències bàsiques de l’àmbit personal i social. https://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/competencies-basiques/eso/ambit-personal-social.pdf Díaz, M., i Ibarretxe, G. (2008). Aprendizaje musical en sistemas educativos diversificados. Revista de Psicodidáctica, 13(1), 97-110. https://ojs.ehu.eus/index.php/psicodidactica/article/view/232/228 Gutiérrez-Rivas, C. (2010). Estudio exploratorio sobre la construcción de la violencia de género en las letras del reggaetón interpretado por mujeres. Núcleo, 27, 49-70. http://ve.scielo.org/pdf/nu/v22n27/art02.pdf Istance, D. (2012). Crear entorns innovadors per millorar l’aprenentatge. Fundació Jaume Bofill. https://www.debats.cat/sites/default/files/debats/pdf/istance.pdf Merino, I. (2021). La conexión de experiencias subjetivas de aprendizaje dentro y fuera de la escuela como estrategia para personalizar el aprendizaje [Tesi doctoral, Universitat de Barcelona]. Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona. http://hdl.handle.net/2445/184368 Perales Rozalén, B. (2021). Música para la prevención del acoso escolar (ciberbullying) en educación secundaria. [Treball final de màster, Universitat Jaume I]. Repositori Universitat Jaume I. http://hdl.handle.net/10234/194587 Rusinek, G. (2004). Aprendizaje musical significativo. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 1, 1. https://revistas.ucm.es/index.php/RECI/article/view/RECI0404110005A/8776 Descàrregues PDF Publicat 2023-05-02 Com citar Carmona Lopez, G. (2023). Jo també soc una superstar. Una proposta didàctica adreçada a l’alumnat de primer d’ESO per a treballar la composició i la interpretació musical no sexista. Revista Catalana De Pedagogia, 23(1), 107–120. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/150045 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 23 (2023): Les tecnologies digitals en les noves ecologies de l’aprenentatge Secció Articles d'experiències Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores. Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents: Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia. Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats. És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles. La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es. Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.