El pensament crític: competència bàsica en un context virtual d’emergència educativa Autors/ores Alma Arcelia Ramírez Íñiguez Unviersidad Autónoma de Baja California Paraules clau: Pensament crític, ensenyament universitari, adaptació educativa, educació virtual, programes d’estudi, emergència educativa. Resum El context de la pandèmia causada per la COVID-19 ha representat diversos reptes per a les institucions educatives, entre els quals destaca l’adaptació dels programes d’estudi presencials a les alternatives d’educació virtual o a distància. L’experiència que es presenta en aquest treball mostra l’ajust, a aquesta modalitat, d’una assignatura de la llicenciatura en ciències de l’educació en una universitat mexicana, tenint en compte la manca de recursos (com ara, portàtils personals) per part d’alguns estudiants, així com la necessitat de repensar els continguts del programa en relació amb l’emergència sanitària. Això últim, considerant que la pandèmia va modificar les dinàmiques educatives i socials quotidianes i, per tant, va ser necessari ressituar l’ensenyament en les condicions de la situació actual. Per a això, es van analitzar i es van replantejar els aspectes següents: 1) objectius d’aprenentatge i competències professionals; 2) metodologia d’ensenyament i aprenentatge, i 3) estratègies d’avaluació. Com a eix central d’aquest replantejament, es va destacar l’ús del pensament crític com una competència fonamental per a l’adquisició dels coneixements propis de l’assignatura, així com per al desenvolupament de les habilitats implicades en els objectius d’aprenentatge.Paraules clau: Pensament crític, ensenyament universitari, adaptació educativa, educació virtual, programes d’estudi, emergència educativa. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografia de l'autor/a Alma Arcelia Ramírez Íñiguez, Unviersidad Autónoma de Baja California Alma Arcelia Ramírez Iñiguez és pedagoga per la Universitat Nacional Autònoma de Mèxic, màster en Recerca en Educació per la Universitat Autònoma de Barcelona i doctora en Educació per la Universitat de Barcelona. Durant la seva trajectòria professional, s'ha exercit en l'àrea de l'avaluació educativa en l'àmbit de l'educació superior. En recerca, s'ha enfocat a l'estudi de l'educació inclusiva i intercultural, i la relació entre l'educació i la inclusió social a Llatinoamèrica i Espanya. A més, ha participat en diferents grups de recerca com el Grup de Recerca en Educació Intercultural de la Universitat de Barcelona i l'Institut Internacional de Planificació de l'Educació (IIPE-UNESCO Buenos Aires). Actualment, és professora i investigadora a la Facultat de Ciències Humanes de la Universitat Autònoma de Baixa Califòrnia, Mèxic. Descàrregues PDF Publicat 2020-10-14 Com citar Ramírez Íñiguez, A. A. (2020). El pensament crític: competència bàsica en un context virtual d’emergència educativa. Revista Catalana De Pedagogia, 18, 83–97. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/148269 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 18 (2020): Pedagogia en temps de COVID19 Secció Articles d'experiències Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores. Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents: Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia. Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats. És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles. La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es. Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.