Democràcia i humanitat a l’escola. Exemple del model pedagògic del mestre Pere Vergés (1896-1970) i propostes per al futur
Paraules clau:
Democràcia, escola, Escola del Mar, Pere Vergés, pedagogia, renovació pedagògica.Resum
Un dels màxims representants de l’Escola Nova catalana, el mestre Pere Vergés (1896-1970), creà un model pedagògic centrat en el respecte, l’autonomia i la democràcia de l’alumnat. Propostes com aquesta i d’altres que sorgiren durant el primer terç del segle XX han de ser analitzades per a poder transferir-les al segle XXI. L’objectiu d’aquest estudi busca detallar el funcionament de la pedagogia de Vergés per tal de poder renovar i millorar l’educació actual. A partir d’una metodologia hermenèutica que analitza les fonts primàries, juntament amb tot un conjunt de fonts secundàries, es visualitza una manera pedagògica de fer (quasi) oblidada. L’element moral, democràtic, de participació de tothom i de constant canvi són uns aspectes comuns que cal destacar. A la vegada, altres qüestions comles relacionades amb el respecte o els valors són temes que es tingueren molt en compte, juntament amb un treball integral, amb el cos —educació física— i l’esperit —música— com a elements distintius d’aquesta bella pedagogia, tot rememorant la paideia grega. Aquesta anàlisi ha de permetre, així, reflexionar per promoure’n possibles aplicacions, en una societat i educació en crisi, que no sap cap a on va, que està en constant canvi i que proposa moltes i noves metodologies sense tenir sovint gaire presents conceptes com els de democràcia i moralitat.
Paraules clau: Democràcia, escola, Escola del Mar, Pere Vergés, pedagogia, renovació pedagògica.
Descàrregues
Descàrregues
Com citar
Brasó i Rius, J., & Torrebadella Flix, X. (2020). Democràcia i humanitat a l’escola. Exemple del model pedagògic del mestre Pere Vergés (1896-1970) i propostes per al futur. Revista Catalana De Pedagogia, 17, 37–56. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/146725
Número
Secció
Tema monogràfic. La relació entre l’escola i la democràcia
Llicència
La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores.
Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:
- Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia.
- Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.
- És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.
- La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es.
- Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.
- La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.