Projecte Breathe: quin impacte té la qualitat de l’aire de les escoles en el desenvolupament cognitiu? Autors/ores Mònica López-Vicente Institut de Salut Global de Barcelona, Campus Mar, Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona. Paraules clau: Contaminació atmosfèrica, espais verds, escola, desenvolupament cognitiu, cervell, infància. Resum La infantesa és una etapa de vulnerabilitat per al desenvolupament del cervell. Els factors externs durant aquest període tenen un impacte molt important per a tota la vida. Els alts nivells de contaminació provinent del trànsit a les grans ciutats com Barcelona representen un problema de salut pública que afecta principalment els col·lectius més vulnerables, com els infants. El projecte Breathe va sorgir amb l’objectiu d’estudiar els efectes de la contaminació de l’aire a les escoles de Barcelona en el desenvolupament cognitiu dels nens i nenes. Van participar en l’estudi 2.897 estudiants de segon, tercer i quart de primària (set-deu anys). Durant l’any 2012 es va mesurar la contaminació dues vegades a les escoles i es van avaluar la memòria de treball i l’atenció dels nens i nenes en quatre ocasions. Això ens va fer detectar que la contaminació a les escoles tenia un efecte negatiu crònic i agut en el desenvolupament cognitiu, en la maduració del cervell i en la salut mental dels infants. En canvi, el contacte amb espais verds afavoria el desenvolupament cerebral.Paraules clau: Contaminació atmosfèrica, espais verds, escola, desenvolupament cognitiu, cervell, infància. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografia de l'autor/a Mònica López-Vicente, Institut de Salut Global de Barcelona, Campus Mar, Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona. Descàrregues PDF Com citar López-Vicente, M. (2018). Projecte Breathe: quin impacte té la qualitat de l’aire de les escoles en el desenvolupament cognitiu?. Revista Catalana De Pedagogia, 14, 205–217. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/144990 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 14 (2018) Secció Miscel·lània Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores. Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents: Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia. Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats. És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles. La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es. Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.