L’equitat educativa des de l’autonomia reflexiva dels docents Autors/ores Xavier Martínez-Celorrio Universitat de Barcelona. Investigador del CRIT-UB. Paraules clau: Autonomia docent, equitat educativa, equips docents, canvi educatiu, professionalitat reflexiva, rendició de comptes. Resum L’expansió de la rendició de comptes (accountability) ha alimentat el debat sobre les conseqüències de l’anomenat Estat avaluador en l’autonomia professional dels docents, en què ha predominat una visió negativa i recelosa. Tanmateix, cal diferenciar dos grans models de rendició de comptes en educació: a) el model neoliberal que promou la publicació de rànquings d’escola i la pressió pels resultats, i b) el model de responsabilització del professorat derivat d’avaluacions diagnòstiques internes que fan activar l’autonomia reflexiva dels docents i iniciar processos de reestructuració i innovació global de l’escola. El primer model condueix a la desprofessionalització docent i la laminació de la seva autoritat pedagògica. El segon model, en canvi, pot potenciar la reprofessionalització i un nou sentit de la funció pública dels equips docents. El moviment de «reestructuració genuïna» de les escoles amb canvis i innovacions des de baix (bottom-up) en seria un exemple d’autonomia reflexiva que incorpora l’equitat com a objectiu central. Tanmateix l’efecte escola i l’efecte professorat sobre l’equitat és poc conegut per la comunitat educativa per l’escassa recerca feta a Catalunya i la timidesa de les polítiques educatives d’equitat.Paraules clau: Autonomia docent, equitat educativa, equips docents, canvi educatiu, professionalitat reflexiva, rendició de comptes. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF Com citar Martínez-Celorrio, X. (2018). L’equitat educativa des de l’autonomia reflexiva dels docents. Revista Catalana De Pedagogia, 14, 119–151. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/144987 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 14 (2018) Secció Miscel·lània Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores. Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents: Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia. Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats. És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles. La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es. Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.