Resoldre problemes per aprendre a fer ciències Autors/ores Mercè Izquierdo Aymerich Universitat Autònoma de Barcelona Paraules clau: Fer ciència, dissenyar problemes, coneixement, història, competències, escolaritat. Resum Es considera que el motor que impulsa la creació de coneixement científic, així com la seva evolució al llarg de la història, és la resolució de problemes. En aquest article considerem que també pot generar coneixement científic als centres d’ensenyament (escoles i universitats), sempre que els problemes es dissenyin amb la finalitat de fer ciència a l’escola i esdevinguin problemes per aprendre a fer ciències. A més, també reflexionem sobre com dissenyar-los i aplicar-los a les classes. La perspectiva que proposem és històrica, perquè tenim en compte els anys d’escolaritat com un camí que ha de recórrer l’alumne amb els seus professors i companys, al llarg del qual va adquirint expertesa en les matèries/disciplines i confiança en la seva capacitat de comprendre el món que l’envolta. Així com el coneixement científic canvia en relació amb els problemes que resol, també l’alumne viu la seva pròpia història de la ciència, en el seu context i amb la seva capacitat de comunicació i simbolització.Paraules clau: Fer ciència, dissenyar problemes, coneixement, història, competències, escolaritat. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografia de l'autor/a Mercè Izquierdo Aymerich, Universitat Autònoma de Barcelona Catedràtica de didàctica de les ciències experimentals. Professora emèrita de la Universitat Autònoma de Barcelona. Descàrregues PDF Com citar Izquierdo Aymerich, M. (2018). Resoldre problemes per aprendre a fer ciències. Revista Catalana De Pedagogia, 13, 45–62. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/144650 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 13 (2018) Secció Tema monogràfic. Què s’aprèn mitjançant projectes? Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores. Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents: Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia. Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats. És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles. La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es. Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.