Aprendre ensenyant. Poden aprendre els docents ensenyant els seus alumnes? Quines evidències en tenim?

Autors/ores

  • David Duran Gisbert Universitat Autònoma de Barcelona

Paraules clau:

Aprenentatge entre iguals, tutoria entre iguals, aprenentatge cooperatiu, societat del coneixement, ensenyament, innovació.

Resum

L’article revisa les investigacions que permeten fer una primera aproximació a un marc explicatiu que ajuda a entendre la potencialitat d’aprenentatge de l’activitat d’ensenyar per a qui la fa. Els resultats apunten que, com més complexa és l’activitat d’ensenyar, més oportunitats tenim d’aprendre ensenyant. El sol fet de pensar que ensenyarem als altres el que estem aprenent (encara que no ho fem) ens ofereix més oportunitats d’aprendre, que aprendre per a un mateix. L’aprenentatge s’incrementa si, a més, ho expliquem als altres. I més encara si l’explicació és bidireccional i els aprenents interactuen amb l’ensenyant, i li ofereixen oportunitats de construir el coneixement. Disposar d’un marc explicatiu d’aprendre ensenyant pot contribuir a desenvolupar una concepció d’ensenyar i aprendre més d’acord amb la societat del coneixement (en la qual tothom haurà d’ensenyar i aprendre al llarg de la vida) i a la incorporació de pràctiques que ofereixen oportunitats als estudiants d’aprendre ensenyant els seus companys i de promoure actuacions docents perquè els mateixos professors també aprenguin ensenyant els seus estudiants.

Paraules clau: Aprenentatge entre iguals, tutoria entre iguals, aprenentatge cooperatiu, societat del coneixement, ensenyament, innovació.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Descàrregues

Com citar

Duran Gisbert, D. (2017). Aprendre ensenyant. Poden aprendre els docents ensenyant els seus alumnes? Quines evidències en tenim?. Revista Catalana De Pedagogia, 11, 79–106. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/142954

Número

Secció

Tema monogràfic. Com podem entendre el fet d’aprendre avui. Significats i conseqüències en la docència