La formació del professorat per a l’ús efectiu de la tecnologia educativa Autors/ores Francesc Pedró i Garcia UNESCO. Cap de secció. Section pour les conseils de politique sectorielle et les technologies de l’information et de la communication (TIC) dans l’éducation. Paraules clau: Tecnologia educativa, política educativa, professorat, desenvolupament professional docent, innovació. Resum Un dels factors que permet comprendre per què no s’ha arribat encara a un ús efectiu de la tecnologia educativa a les escoles és la formació del professorat. Ni la formació inicial ni les oportunitats de desenvolupament professional semblen oferir les condicions apropiades per tal que la majoria dels docents vagin més enllà d’un ús privat de la tecnologia o, com a màxim, d’un ús professional perifèric, que no arriba a transformar els processos d’ensenyament i d’aprenentatge. El que falta és convèncer, mitjançant pràctiques en contextos reals, de la utilitat de la tecnologia educativa i generar contextos de treball i de desenvolupament professional docents que esperonin la innovació. Amb aquesta finalitat, l’article explora primer les oportunitats que ofereix avui la tecnologia en educació; després presenta un model explicatiu que permet entendre els frens a la innovació educativa suportada per la tecnologia; i, finalment, es discuteixen diferents possibilitats d’utilitzar estratègicament la formació docent per tal d’afavorir una innovació sistèmica en educació.Paraules clauTecnologia educativa, política educativa, professorat, desenvolupament professional docent, innovació. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF Com citar Pedró i Garcia, F. (2016). La formació del professorat per a l’ús efectiu de la tecnologia educativa. Revista Catalana De Pedagogia, 9, 43–61. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/139477 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 9 (2015) Secció Tema monogràfic: La formació professional dels mestres Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores. Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents: Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia. Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats. És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles. La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es. Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.