Joan Comas Camps i els seus estudis pedagògics a Ginebra pensionats per la JAE Autores/as Francesca Comas Rubí Universitat de les Illes Balears Bernat Sureda Garcia Universitat de les Illes Balears Palabras clave: Joan Comas Camps, renovación educativa, Junta para la Ampliación de Estudios, Instituto J. J. Rousseau. Resumen El activismo pedagógico, en sus diferentes niveles –escuelas nuevas, métodos activos, psicología y pedagogía experimental, psicoanálisis, etc.–, fue el tema de estudio del inspector de primera enseñanza Joan Comas Camps durante los dos años que se formó en Suiza gracias a una beca que le concedió la JAE (Junta para la Ampliación de Estudios). Los conocimientos adquiridos tanto en la Universidad de Ginebra como en el Instituto J. J. Rousseau no sólo completaron su formación, sino que le permitieron llevar a cabo una importante tarea de difusión en España. Precedidas por unos breves apuntes biográficos, su formación en Ginebra y también las aportaciones a nuestra pedagogía derivadas de ella son el objeto de análisis de este artículo, que pretende, además de aportar informaciónhasta ahora inédita sobre uno de nuestros inspectores de primera enseñanza más relevantes del primer tercio del siglo XX, evidenciar, una vez más, el potencial y las posibilidades que habría podido tener la pedagogía española de no haber sufrido el descalabro de la guerra de 1936 y el retroceso de las posteriores décadas de dictadura franquista.PALABRAS CLAVE: Joan Comas Camps, renovación educativa, Junta para la Ampliación de Estudios, Instituto J. J. Rousseau. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Biografía del autor/a Francesca Comas Rubí, Universitat de les Illes Balears Descargas PDF (Català) PDF (English) PDF Número Núm. 22 (2013): juliol-desembre Sección Ensayos y estudios Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.