Joan Comas Camps i els seus estudis pedagògics a Ginebra pensionats per la JAE Autors/ores Francesca Comas Rubí Universitat de les Illes Balears Bernat Sureda Garcia Universitat de les Illes Balears Paraules clau: Joan Comas Camps, renovació educativa, Junta per a l’Ampliació d’Estudis, Institut J. J. Rousseau. Resum L’activisme pedagògic, en els seus diferents nivells –escoles noves, mètodes actius, psicologia i pedagogia experimental, psicoanàlisi, etc.–, va ser el tema d’estudi de l’inspector de primer ensenyament Joan Comas Camps durant els dos anys que es va formar a Suïssa gràcies a una beca que li va concedir la Junta per a l’Ampliació d’Estudis (JAE). Els coneixements adquirits tant a la Universitat de Ginebra com a l’Institut J. J. Rousseau no només van completar la seva formació, sinó que li van permetre dur a terme una important tasca de difusió a Espanya. Precedides per uns breus apunts biogràfics, la seva formació a Ginebra i també les aportacions a la nostra pedagogia derivades d’aquesta són l’objecte d’anàlisi d’aquest article, que pretén, a més d’aportar informació fins ara inèdita sobre un dels nostres inspectors de primer ensenyament mésrellevants del primer terç del segle XX, evidenciar, un cop més, el potencial i les possibilitats que hauria pogut tenir la pedagogia espanyola si no hagués patit el daltabaix de laguerra de 1936 i el retrocés de les posteriors dècades de dictadura franquista.PARAULES CLAU: Joan Comas Camps, renovació educativa, Junta per a l’Ampliació d’Estudis, Institut J. J. Rousseau. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografia de l'autor/a Francesca Comas Rubí, Universitat de les Illes Balears Descàrregues PDF PDF (English) PDF (Español) Número Núm. 22 (2013): juliol-desembre Secció Assajos i estudis Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.