Tries lingüístiques: vuit anys després. L’evolució dels usos lingüístics des de P3 fins a 6è de primària

Autors/ores

  • Carles de Rosselló i Peralta Universitat de Barcelona. Centre Universitari de Sociolingüística i Comunicació.
  • David Ginebra Domingo Universitat de Barcelona. Centre Universitari de Sociolingüística i Comunicació.

Paraules clau:

tries lingüístiques, normes d’ús, infància, habitus lingüístic, procés d’adquisició de la L2.

Resum

Aquest article explora l’evolució de les tries lingüístiques d’un grup de disset alumnes. Aquesta evolució comprèn dos moments d’observació: el primer, el 2004, quan els alumnes tenien tres o quatre anys; el segon, vuit anys després, el 2012. A Catalunya, les tries lingüístiques estan relacionades amb la persona. El nostre objectiu principal és saber si aquesta norma sociopragmàtica està consolidada des que els individus són molt petits o si, per contra, la progressiva adquisició de la L2 o de les normes sociolingüístiques fan modificar el codi de relació de les díades. Respecte de les díades exogrupals, els resultats obtinguts no permeten ser concloents atès que no s’ha trobat una pauta de comportament generalitzable per a tot l’alumnat. En els casos en què hem detectat substitucions de llengua, analitzem quina direcció han pres les noves tries.

Paraules clau: tries lingüístiques, normes d’ús, infància, habitus lingüístic, procés d’adquisició de la L2.

Biografies de l'autor/a

Carles de Rosselló i Peralta, Universitat de Barcelona. Centre Universitari de Sociolingüística i Comunicació.

 


David Ginebra Domingo, Universitat de Barcelona. Centre Universitari de Sociolingüística i Comunicació.

 

 

Descàrregues

Publicat

30-04-2015

Número

Secció

Secció monogràfica. Les ideologies lingüístiques