Joves, mitjans de comunicació i consum cultural

Autors/ores

  • Lluís Gendrau i Julià Grup Enderrock

Paraules clau:

ús social del català, joves, música, revistes, mitjans de comunicació, consum cultural.

Resum

Sembla que, d’entrada, el català no mola (si més no, segons les definicions del DIEC, que no incorporen molar en el sentit de ‘resultar agradable’), com tampoc ho fan la música i la cultura en català: segons les dades del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura de 2007, només un 7,8 % de la població de Catalunya escolta música en català i un 30 % llegeix revistes en aquesta llengua. Cal dir, però, que els hàbits culturals han canviat: l’accés a Internet, que ha obert les portes al consum cultural d’arreu, ha afavorit el consum cultural especialitzat; així, per exemple, les publicacions especialitzades han guanyat adeptes, mentre que els mitjans generalistes han perdut públic. En aquest sentit, les revistes musicals com Enderrock, nascuda fa vint anys, s’han hagut de transformar radicalment: s’han posat en marxa nous canals de difusió (web, xarxes socials, espais televisius, aplicacions per a iPod i iPad...) i s’han dut a terme moltes accions sobre el terreny (concursos, maquetes, cicles de concerts, etc.). L’article detalla com la revista s’ha adaptat a l’escena musical actual i com s’ha convertit en un motor de dinamització de la música en català. A més, ha aconseguit crear un model lingüístic adequat al panorama musical català d’avui dia, amb una llengua «sense cursives i alhora sense barbarismes».

Paraules clau: ús social del català, joves, música, revistes, mitjans de comunicació, consum cultural.

Descàrregues

Publicat

11-02-2013

Número

Secció

Secció monogràfica II. El català mola? Competències, representacions i usos de la llengua en l’àmbit juvenil