Joves, mitjans de comunicació i consum cultural Autors/ores Lluís Gendrau i Julià Grup Enderrock Paraules clau: ús social del català, joves, música, revistes, mitjans de comunicació, consum cultural. Resum Sembla que, d’entrada, el català no mola (si més no, segons les definicions del DIEC, que no incorporen molar en el sentit de ‘resultar agradable’), com tampoc ho fan la música i la cultura en català: segons les dades del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura de 2007, només un 7,8 % de la població de Catalunya escolta música en català i un 30 % llegeix revistes en aquesta llengua. Cal dir, però, que els hàbits culturals han canviat: l’accés a Internet, que ha obert les portes al consum cultural d’arreu, ha afavorit el consum cultural especialitzat; així, per exemple, les publicacions especialitzades han guanyat adeptes, mentre que els mitjans generalistes han perdut públic. En aquest sentit, les revistes musicals com Enderrock, nascuda fa vint anys, s’han hagut de transformar radicalment: s’han posat en marxa nous canals de difusió (web, xarxes socials, espais televisius, aplicacions per a iPod i iPad...) i s’han dut a terme moltes accions sobre el terreny (concursos, maquetes, cicles de concerts, etc.). L’article detalla com la revista s’ha adaptat a l’escena musical actual i com s’ha convertit en un motor de dinamització de la música en català. A més, ha aconseguit crear un model lingüístic adequat al panorama musical català d’avui dia, amb una llengua «sense cursives i alhora sense barbarismes».Paraules clau: ús social del català, joves, música, revistes, mitjans de comunicació, consum cultural. Descàrregues PDF Publicat 11-02-2013 Número Núm. 22 (2012): Els usos lingüístics a Catalunya: un estat de la qüestió Secció Secció monogràfica II. El català mola? Competències, representacions i usos de la llengua en l’àmbit juvenil Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Treballs de Sociolingüística Catalana per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Sociolingüística (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a Treballs de Sociolingüística Catalana.Els autors responen davant la Societat Catalana de Sociolingüística de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana de Sociolingüística està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Treballs de Sociolingüística Catalana no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.