Educació multilingüe per a l’era global : el valor de les llengües en una escola internacional

Autors/ores

  • Andrea Sunyol Universitat Autònoma de Barcelona

Paraules clau:

llengua i educació, ideologies lingüístiques, etnografia educativa, internacionalitat,

Resum

Nombroses institucions educatives elitistes han optat per la internacionalització per tal d’adaptar-se als canvis socials, econòmics i polítics de la modernitat tardana. La renovació del model educatiu sol associar-se a canvis en el currículum lingüístic i a les polítiques lingüístiques institucionals. Aquest article parteix d’una etnografia (socio)lingüística que examina com la llengua és al centre de la internacionalitat que es construeix en una escola privada de l’àrea metropolitana de Barcelona.
L’anàlisi dels discursos i pràctiques generats a l’escola revela que la institució s’està construint com a internacional, però que al mateix temps necessita preservar la identificació nacional per mantenir el seu nínxol de mercat. Això crea tensions entre el trilinguïsme oficial, les ideologies d’igualtat entre llengües i el discurs identitari. La complexitat discursiva del centre mostra com idees romàntiques i econòmiques sobre la llengua hi coexisteixen en tensió i qüestionen els processos d’inclusió social a l’escola.

Paraules clau: llengua i educació, ideologies lingüístiques, etnografia educativa, internacionalitat.

Biografia de l'autor/a

Andrea Sunyol, Universitat Autònoma de Barcelona

Actualment sóc estudiant de doctorat del Departament de Filologia Anglesa i Germanística de la Universitat Autònoma de Barcelona. Investigo les relacions entre el multilingüisme, la internacionalitat i l'elitisme en escoles privades en vies d'internacionalització. Treballo de professora associada en aquesta mateixa universitat. 

Descàrregues

Publicat

22-07-2016